Trapashuis met onderdelen.

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Trapashuis met onderdelen.

Bericht door Fotomaan »

De vorige eigenaar heeft een trapashuis uit het frame gesneden en aan mij verkocht.
Het is door mij verder gedemonteerd en nu vraag ik mij af waar en door wie het ooit is gemaakt.
Het tandwiel, de trapas en de cups zien er nog heel goed uit. Een beetje verkleuring maar nog lang niet versleten.
Aan het binnenwerk van de pedalen is te zien dat er toch wel aardig mee gefietst is.
De inbouwdiameter van de trapas is 35mm.
De cups hebben schroefdraad aan de binnenkant en worden over een opengewerkte bus geschroefd.
De as, kogels en cups moeten dan als geheel in het trapashuis geschoven worden.
Het is een mooie constructie en het ziet er allemaal zeer degelijk uit.
Als ik een frame tegenkom waar het in past wil ik het weer inbouwen.
Bijlagen
IMG_1018.jpeg
IMG_1017.jpeg
IMG_1019.jpeg
IMG_1020.jpeg
IMG_1022.jpeg
IMG_1026.jpeg
IMG_1027.jpeg
IMG_1029.jpeg
IMG_1030.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Trapashuis met onderdelen.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat is een Duits glockenlager. Het model kettingwiel ken ik van Göricke, al is het geloof ik wel een generiek model dat door meerdere merken is toegepast. Is het kettingwiel extra dik (3/16") of regulier (1/8")?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Trapashuis met onderdelen.

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 21 aug 2023, 21.39 Dat is een Duits glockenlager. Het model kettingwiel ken ik van Göricke, al is het geloof ik wel een generiek model dat door meerdere merken is toegepast. Is het kettingwiel extra dik (3/16") of regulier (1/8")?
Het is wat je zegt dat het model kettingwiel door meer fabrikanten gebruikt werd maar het zou zo maar kunnen dat het Göricke is.
Het kettingwiel heeft zeer dikke tanden voor een 1/8” ketting. Die had ik niet bij de hand dus ik weet nog niet of die er op past. Een 3/16” ketting lijkt er op te horen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie