Putten in balhoofdstel

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Sirus Venlo
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jul 2023, 19.12

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door Sirus Venlo »

Mooi egaal en vlak afdraaien tot op de bodem van de putjes.
Dieper hoeft niet en geeft geen zin.

Met schuren haal je de kantjes van de putjes enigszins weg, de kraters.
Een egaal loopvlak gaat dit niet worden.

Kogeltjes vernieuwen zou mooi zijn

Kijk maar wat je doet.
Jouw project.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 9 aug 2023, 12.11 Het risico dat je door de geharde laag gaat is er altijd. Maar dieper dan de putjes zal ik niet slijpen.
Bij trapassen gaat het tot nog toe goed, maar niet geprobeerd met hoge kilometrages. Nou vermoed ik dat Hans die ook niet gaat maken....
nog even in de CR archieven gedoken:

The Campy headsets were all around 48Rc. The Zeus was 60Rc and so were
the all Stronglights. Most of the cheap headsets were case hardened to
~60Rc but the indenter on the Rockwell Hardness Tester easy went through
the case hardened surface.

Like I said at the beginning, regrinding a bearing race that's no longer
hard or has a very thin hard zone isn't going tho last for very long.

en



For a period of time in the mid 70s Campagnolo was making headset with
"soft" bottom races and crown races.

The Campy bottom cups and crown races that we check back then were ~48Rc.
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door hansvdw »

Bedankt Voor je duik in de archieven Marten. Duidelijk dat je niet te veel mocht verwachten van Campagnolo, ondanks de reputatie.

De fiets zal zeker niet veel kilometers maken, maar een plezierige rit is toch wel een voorwaarde. Hier een foto van de boosdoener (de andere schalen zijn gek genoeg in prima staat). Zie je het zitten, Maarten, om te polijsten? Mislukt het, geen probleem, dan heb ik gewoon pech. Helemaal glad is wellicht niet nodig als ik, zoals Marco al suggereerde, de schaal met losse kogels vul.

Groeten, Hans
Bijlagen
C137E632-2304-4589-A27A-1F51C9997849.jpeg
912FE68A-CE0E-4199-A636-069702CF565B.jpeg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door maartenB »

Hans,
Hij is vrijwel zeker te hol voor mijn slijpstenen, ik denk dat dat me niet lukt zonder de rand ook deels weg te slijpen. Is er geen vervanging mogelijk? Is dat spul zo zeldzaam?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door hansvdw »

Oké Maarten, dan maar geen risico, fijn dat je even hebt gekeken.

Zeldzaam is zo’n Record balhoofdstel niet, wel aan de prijs en zo’n los onderdeeltje vind je zelden.

Ik monteer losse kogels, dat zal allicht wat helpen.

Groeten, Hans
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door tdebruin »

Ik was aan het rommelen in een oude bak en kwam waarempel een campagnolo conus tegen. Ik moest aan dit topic denken - helaas, bij nader inzien heeft mijn campa conus precies hetzelfde probleem. (En waarom ik 'm toch ooit bewaard heb weet ik nou ook niet :) ).
.
campa_01.jpeg
.
campa_02.jpeg
(Ja dat focussen met een smarfoon-camera dat wil nog niet erg goed lukken, sry.)

@hansvdw: mocht je deze willen hebben omdat ie misschien net ietsje minder versleten is dan die van je, dan stop ik 'm met alle plezier in een envelop voor je hoor.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door hansvdw »

Veel dank voor het aanbod, maar qua slijtage zijn beide gelijkwaardig. Min(netje) voor Campa als je het afzet tegen andere balhoofdstellen uit die tijd.

Groeten, Hans
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Putten in balhoofdstel

Bericht door marco verbaant »

Niet altijd is het wat het lijkt. Vanmiddag was ik bezig met de demontage van een oude racefiets waarbij de voorvork ook constant op "rechtdoor" stond. Gevoelsmatig leken het putjes. Maar na schoonmaken van de lagerschalen met daarin wel fors opgedroogd lagervet, bleek na 1e proefmontage niets (meer) van dat al. Mogelijk zijn de putjes beperkt gebleven in het tot opgedroogde pindakaas geworden lagervet. Aanvankelijk was mijn plan losse kogels in het onderlager, maar bij nader inzien plaats ik gewoon weer kogelringen. Voor de onderste wel een nieuw exemaplaar, dat wel. ;) Soms valt het mee, hè...
Plaats reactie