spaakmateriaal

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

spaakmateriaal

Bericht door Bandenplakker »

Collega's,

Willen jullie me vertellen over de voor- en nadelen van de verschillende spaakmaterialen voor een gewone fiets?
Ik ken verzinkt en roestvaststaal, maar misschien zijn er nog meer soorten.
Edit: Net geleerd dat ook aluminium bestaat, maar dat lijkt me niet iets voor gewone fietsen.

Dirk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: spaakmateriaal

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

RVS is geloof ik wat duurder. Maar het levert weinig verschil in voordeel. Er wordt wel eens gezegd dat RVS spaken wat vermoeiingsgevoeliger zijn, en dus eerder breken. Maar of dat zo is, weet ik niet. RVS blijft natuurlijk mooi blank en glimmend, terwijl verzinkte stalen spaken dof worden, en op een gegeven moment kunnen gaan roesten. Voor een oude fiets vind ik dat juist prima. Daar staat het minder fraai met glimmend nieuwe spaken. Overigens moet je een fiets wel tientallen jaren buiten plaatsen voor verzinkte stalen spaken echt merkbaar verzwakken door roesten. Maar dan zijn je velgen ook al ver heen. Dus ik kies altijd gewoon verzinkte stalen spaken.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: spaakmateriaal

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 29 aug 2023, 10.52 Collega's,

Willen jullie me vertellen over de voor- en nadelen van de verschillende spaakmaterialen voor een gewone fiets?
Ik ken verzinkt en roestvaststaal, maar misschien zijn er nog meer soorten.
Edit: Net geleerd dat ook aluminium bestaat, maar dat lijkt me niet iets voor gewone fietsen.

Dirk
alumnium, kevlar, titanium en carbon, voor als je moet opscheppen

vroeger zag je wel verchroomde spaken, die glommen mooier dan rvs. Herken je nu aan de bladderende schilferende bende waar je je vingers aan open haalt ;)

RVS blijft netjes, verzinkt staal wordt snel grauw. Denk niet dat er nu nog eindverdikte spaken in verzinkt worden geproduceerd.

Een enkele keer zie je geverfde spaken
/Marten
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: spaakmateriaal

Bericht door tdebruin »

Dat. (Wat Jeroen en Marten zeggen :)).

En dat er zowel in de tijd van de verzinkte spaken als in de tijd van nu waar fietsenmakers niet anders weten dan dat spaken van RVS zijn, er ook verschil is in kwaliteit. Je had bijvoorbeeld verzinkte Lemet spaken, die van ontzettend goede kwaliteit waren (maar helaas ook een afwijkend schroefdraad). En je kan hedentendage RVS spaken kopen die ondanks de vrij nauwkeurig omschreven criteria voor RVS legering, echt wel ontzettend slecht zijn.

De lengte van de bocht (en/of de dikte van de flens vd naaf) maakt in mijn ervaring veel uit. Spaken met te ruime bocht breken eerder.

Tenslote, als je overweegt om (nieuwe) RVS spaken te gebruiken bij een (oude) stalen velg, let wel dat de velg eerder gaat roesten, vanwege de 'galvanische brug' (kort gezegd: de roest kan niet op het RVS en gaat allemaal in je velg zitten).

Nippels zijn naar mijn weten bijna altijd van een soort messing legering (al kan je idd ook aluminium nippels kopen voor je dure racefiets, allez). Ook daarin verschilt de kwaliteit enigszins, dus over het algemene zou ik proberen om bijv. Sapim spaken te monteren met Sapim nippels, of DT met DT.
Plaats reactie