Voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Harry-Safari
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2023, 15.05

Voorstellen

Bericht door Harry-Safari »

Hoi beste leden, ik ben Harry en woon in Den Haag. Ik rij al mijn hele leven lang fiets en ben dol op de old schoolers. Zelf had ik voor mijn twintigste een bruine Cyclorama, maar die werd gejat. Daarnaast had ik ten tijde van de hogeschool in Utrecht twee Union Extra's, een voor naar het station te fietsen vanuit Scheveningen en de ander stond in Utrecht. De een was zilvergrijs met donkergrijs en de ander was donkerder grijs over de hele body. Beide waren uit de eerste helft van de jaren 90. De eerste reed ik helemaal op, maar waarom ik tweede, de Utrecht-fiets wegdeed, weet ik niet meer. Hierna viel in Den Haag bij een kringloopwinkel voor fietsen me een wonderschone Union Safari op, zilvergrijs en donkergrijs, late jaren 90. Het was 2011. Die kocht ik en daar reed ik tot enkele maanden geleden op. Had er een terugtrapper van gemaakt, omdat ik dat nu eenmaal gewend was. Ik heb 'm helemaal afgereden, nam hem overal mee naartoe en het werd een beetje een stationsfiets ook. Hij werd er niet mooier op en de laatste drie jaar constant een lekke achterband door gaatjes bij het ventiel. Gek werd ik ervan.

Gelukkig had ik in 2011 ook een tweede zilvergrijze/donkergrijze Safari gekocht en bij moeders in de stalling gelaten. De eerste Safari heb ik na de dertigste, veertigste lekke achterband meteen uit elkaar gesloopt. De tweede Safari maakte ik de afgelopen dagen rijdend. Hij heeft nu geen achterspatbord, spatbordstang en achterlampje. Ik heb een spatbord van een Extra liggen en die moet opnieuw gespoten worden. Ik weet nog niet hoe ik handmatig die witte strepen erop moet terug brengen. Lampje heb ik ook, hoewel niet 100 procent goede staat. Spatbordstangen in bestelling. Hij heeft een Torpedo III terugtraprem, maar alle toebehoren ervan zijn verdwenen. Hangt alleen een kettinkje met staafje uit een wieldop. Nu rijdt hij steevast in de derde versnelling, maar versnellingspoken aan het stuur waren al verdwenen toen ik hem kocht in Almere. Wist ik veel dat er wat miste. Ik hou van het model en dus ging hij mee.

Vind maar eens onderdelen voor zo'n Safari. Heb dat jaren al eens geprobeerd, maar nergens te vinden. Een tweede spatbord zou mooi zijn, of een extra kettingkast en lampjes. Nu kan je eigenlijk alleen maar een complete fiets kopen en dan uit elkaar halen voor de onderdelen en dat doe ik liever niet. Want goede, mooie Unions haal je niet uit elkaar. Binnenkort haal ik een damesfiets bij een oud-collega op en dat zal de dagelijkse fiets worden. De Union zal straks voornamelijk binnen staan en alleen voor de mooi weer-dagen zijn en wanneer de ander lek is, bijvoorbeeld. Stiekem denk ik toch weer aan een tweede Safari voor erbij. Zijn hier nog meer Union-liefhebbers en Safari/Extra adepten?

Harry
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Voorstellen

Bericht door Bandenplakker »

Dag Harry,

Welkom op het forum; een leuke introductie!

Ik weet niet precies of de Safari oud genoeg is om als (voldoende) 'oude fiets' te worden beschouwd, maar misschien zijn er hier mensen die je willen en kunnen helpen. Ik weet bijvoorbeeld wel drie verschillende oplossingen voor je versnelling-probleem, als je daar wat aan wilt doen.

Vriendelijke groeten van

Dirk
Fredkorpel
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Voorstellen

Bericht door Fredkorpel »

Hallo Harry,

Welke wielmaat heeft deze Union Safari? Misschien heb ik nog spatborden liggen.
Maar deze fiets is nog wel te jong om als “oude fiets” beschouwd te worden bij onze club. Het criterium is ouder dan 40 jaar.

Groeten,
Fred
Harry-Safari
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2023, 15.05

Re: Voorstellen

Bericht door Harry-Safari »

Ik was eigenlijk al een beetje bang dat de fiets iets te jong was voor het forum. Graag blijf ik lid om toch over oude fietsen te praten. Want het blijft leuk spul. Vandaag zag ik een man op een echt oude, groene Union fietsen,die was zeker pre jaren 90. Dat deed me echt veel plezier. En twee maanden geleden zag ik bij een kringloop een oude Fongers staan. Toen overwoog ik om 'm mee te nemen. Het oude spul blijft toch het beste.

Ik sprak onze algemeen directeur, die altijd op zijn Van Moof kwam. Maar die stopt met die fiets, want Van Moof is failliet. Niks meer voor te krijgen als er iets stuk gaat. Hij heeft een app (!) waarmee de fiets start. Doet die app het niet, kun je ook niet fietsen, zei hij. Ik dacht: waanzin! Neem gewoon een ouwe fiets, dan heb je ook geen problemen.

Harry
Harry-Safari
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2023, 15.05

Re: Voorstellen

Bericht door Harry-Safari »

Fred, de wielmaat is 28 inch.

Dirk, het versnellingsprobleem is van mindere importantie. Maar ook dat zal eens opgelost moeten worden. Hou me dus aanbevolen voor een goede oplossing. Vandaag ben ik voor het eerst met de Safari naar het werk gegaan en behalve dat hij in de derde blijft hangen en dus zwaar trapt, rijdt hij oerdegelijk.

Voorlopig ben ik een blij man. Maar achterlichten en spatborden of een AXA-koplamp (origineel) en een kettingkast blijven welkom.

Harry
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Voorstellen

Bericht door Fongers1952 »

Harry-Safari schreef: 28 aug 2023, 17.29 Fred, de wielmaat is 28 inch.

Dirk, het versnellingsprobleem is van mindere importantie. Maar ook dat zal eens opgelost moeten worden. Hou me dus aanbevolen voor een goede oplossing. Vandaag ben ik voor het eerst met de Safari naar het werk gegaan en behalve dat hij in de derde blijft hangen en dus zwaar trapt, rijdt hij oerdegelijk.

Voorlopig ben ik een blij man. Maar achterlichten en spatborden of een AXA-koplamp (origineel) en een kettingkast blijven welkom.

Harry
Kom in oktober naar de beurs in Berlicum, allicht dat je daar wat kan vinden qua onderdelen
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Voorstellen

Bericht door m-gineering »

Harry-Safari schreef: 27 aug 2023, 23.05Hij heeft een Torpedo III terugtraprem, maar alle toebehoren ervan zijn verdwenen. Hangt alleen een kettinkje met staafje uit een wieldop. Nu rijdt hij steevast in de derde versnelling, maar versnellingspoken aan het stuur waren al verdwenen toen ik hem kocht in Almere. Wist ik veel dat er wat miste. Ik hou van het model en dus ging hij mee.

Vind maar eens onderdelen voor zo'n Safari
Een stuurshifter voor een Torpedo 'dreigang' is nog steeds nieuw te koop. (een SA moet je trouwens niet hebben)
/Marten
Fredkorpel
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Voorstellen

Bericht door Fredkorpel »

Harry,

De spatborden die ik had waren 26”. Ik kan ze niet meer vinden, dus ze zijn bij het oud ijzer beland. Ik heb niet zo veel ruimte dus ik moet regelmatig opruimen.
Die 28” spatborden met “rechthoekig” profiel dat Union fietsen uit die tijd hebben kan je nog wel ergens vinden.

Groeten,
Fred
Harry-Safari
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2023, 15.05

Re: Voorstellen

Bericht door Harry-Safari »

Dank je Fred. Berlicum lijkt me een goed idee,

Harry
Plaats reactie