Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door maartenB »

Met dank aan Joco: Inmiddels staat de kruisframe in Tilburg, ik heb er even een schuurpapiertje langsgehaald en onder de kwastverf zitten resten van rode/gouden belijning.
De schitterende velgen zijn van Dunlop, dus waarschijnlijk origineel. Ook de voorband is Dunlop.
De naven zijn merkloos. Het freewheel van Sturmey Archer. de ketting van Brampton.
De voorrem ziet er origineel uit, de achterrem oogt mij wel érg modern... Weet jij dat Sjoerd? Misschien is die ooit vervangen? Ook het zeer eenvoudige voortandwiel zou ik eerder in de jaren 60 plaatsen dan in de jaren 30.
Graag jullie opmerkingen omtrent wat evt. origineel is of niet.
In elk geval een erg mooi bewaard gebleven vooroorlogs fietsje! En beter bij mij in de schuur dan op straat in A'dam?

groetjes,
Maarten
Bijlagen
IMG_6858.JPG
IMG_6858.JPG (132.85 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6848.JPG
IMG_6848.JPG (82.03 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6846.JPG
IMG_6846.JPG (126.58 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6843.JPG
IMG_6843.JPG (105.61 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6842.JPG
IMG_6842.JPG (149.8 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6840.JPG
IMG_6840.JPG (125.75 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6839.JPG
IMG_6839.JPG (109.54 KiB) 3749 keer bekeken
IMG_6838.JPG
IMG_6838.JPG (167.75 KiB) 3749 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door regina »

hai maarten mooie fiets leuk dat zo,n briefje werkt he mag ik zo vrij zijn om te vragen wat er grofweg voor betaald moest worden in elk geval veel succes ermee grt regina
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten,
Volgens mij is alles aan de fiets orgineel.
Behalve verlichting misschien.De achterrem herken ik zeker . die was ook anders dan die van voor.
Ook het tandblad lijkt me orgineel.Die reigerkoppen hebben ze al een tijdje.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten en Maarten,

Bij de 2 damesfietsen van Raleigh (1930) heb ik idd de zelfde voortandwielen met die reigers. Die remmen zijn ook uit de eind jaren 30. Misschien omdat ze goed in het chroom zitten dat ze nieuwer lijken maar deze remmen werden ook al vroeg gemonteerd zelfs op Nederlandse fietsen. Vaak zijn ze dan zwart gelakt. De laatste Raleigh die ik verkocht uit de 40er jaren had dezelfde remmen. zeker geen jaren 60. De voornaaf oogt wel vrij modern maar ook daar de herkenbare Raleigh vormgeving. Gewoon lekker origineel ding toch? Ik wil hem wel van je overnemen hoor als ie in de weg gaat staan...

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door maartenB »

Mijn twijfel kwam, omdat die 'oude' modellen natuurlijk geen scharnierconstructie hebben bij de bracket, maar gewoon een doorlopende stang naar de remklauw, die 'sleept' over de bracket.
Hier zit een echt scharnier, zoals de modellen met trommelrem wel hadden.
Maar als jullie zeggen dat het origineel is geloof ik dat heel graag hoor. Uit de oude catalogi heb ik het niet goed kunnen afleiden, alles loopt daar door elkaar.

Ik hou deze fiets tenminste totdat mijn 1928 kruisframe klaar is, ik wil de fietsen graag naast elkaar zien. Eenzelfde Raleigh kruisframe, maar wat een verschil in uitvoering!

Fascinerend aan deze 'nieuwe' Raleigh vind ik dan weer dat alle NL folders schrijven dat het oude logo als merk wordt gebruikt in NL, maar dat deze fiets het vogeltje heeft op het balhoofd. Is het dan Engelse import? Maar daar hadden ze volgens de catalogi in 1934 geen kruisframes meer!!! Ra ra.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Michiel Röben »

Raleigh had natuurlijk toen ook al trommelremmen. Denk ik... dan is het veel goedkoper om dat systeem ook hier toe te passen. En het was natuurlijk wel een vreemde constructie die trekstang onder het bracket zonder kantel mechaniek. De meeste fietsen hadden hier een scharnier en al in de tijd dat Raleigh nog zo'n eenvoudig stangetje gebruikte. Wel een doelmatige en simpele en dus heel goedkope oplossing. Fongers heeft ook altijd een kantelmechaniek gehad maar om met Maarten te spreken: Its a bussiness not a hobby (of iets in die strekking).

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie