Hobbelfiets

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Hobbelfiets

Bericht door fietshobbyist »

Het is zondag, laten we het ook eens over iets anders hebben dan oude fietsen ...
Ten eerste: ik heb eindelijk een wat originelere gebruikersnaam bedacht.

Voorts: zesprak eens tegen mij uit dat haar een hobbelfiets zo leuk leek.
Dat interesseerde me wel en zette het als zoekfunctie op Marktplaats. Na twee die veel te ver weg stonden - en duur waren, verschenen er na ongeveer een jaar ineens zes tegelijk!
Hobbelfiets, sinds 11 nov 2022.jpg
Eén van de hobbelfietsen werd opgehaald, dit kinderfietsje - met een erg raar staand stuur.

Ze heeft er inmiddels op gefietst maar omdat het een huurfiets was geweest, was er wel wat revisie nodig - de trapas, bijvoorbeeld, was met de hand amper rond te draaien. En ja, het frame is doorgezakt, maar allez.
Met een donor kinderfietsje erbij - stuur, zadel, pedalen - is het ding verbeterd.
Stuur was nodig, pedalen zijn handiger; ze zijn korter dan die er op zaten waardoor ze minder snel de grond raken in de bochten. De originele waren zo ongeveer tot aan de kogels versleten en de cranks waren banaan met dubbele kromming ... :(

Het frame werd met laser-cleaning van alle verf ontdaan. Daarna zag het frame er mooi gevlekt staalgrijs uit. Daarna is ie met de hand gegrond en vervolgens kwam er een grijze metaallak op, met losse verfglitters erdoor geroerd - voilá! 8-)
Hobbelfiets, 31 aug 2023 S bw.jpg
Hobbelfietsje met excentrisch gespaakte naven.

Een wiel spaken is vrij makkelijk. Hoe een hobbelwiel te spaken, wil wellicht nog eens geanalyseerd worden. We hebben in ieder geval al vastgesteld, dat er voor en achter verschillende spaaklengtes aan te pas komen - logisch, maar toch alvast vermeld.
Nog iets: het is een 22 inch wielen kinderfietsje met 20 inch velgen. De velgmaat mag maximaal één maat kleiner zijn, anders wordt het een extreme low-rider en zitten de pedalen nog net boven de grond en kan er geen bocht meer worden gemaakt ... Een low-rider is het toch al voor de helft van de rit!

Groet,
Werner

Edit: Laser-cleaning doet wel de gesoldeerde verbindingen enigszins smelten! De fiets blijft wel heel maar het kan wel zijn dat er wat soldeer als een klein druppeltje zakt. Dat is niet mooi en bovendien, als het gestold is, eigenlijk niet meer te verwijderen. Ga je daarmee aan het vijlen dan zal je er ook wel eens naast zitten en zal het frame zelf beschadigen. Het beste lijkt het me om de solderingen te omhullen met stukken binnenband. De laser-cleaner hield zijn laserstraal namelijk een keer ter demonstratie op zijn rubberen schoen vallen en dat heeft daar tamelijk weinig invloed op.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 3 jan 2024, 17.42, 2 keer totaal gewijzigd.
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Hobbelfiets

Bericht door Floris91 »

bijzondere fiets, ik heb er nog geen tweede van gezien!
Plaats reactie