Tandem met W.B.R. plaatje

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Tandem met W.B.R. plaatje

Bericht door Balhoofd »

Hoi,

Gisteren een leuke tandem opgehaald die rijdbaar is en kettingschermen heeft Ook wel eens fijn. En ook heel belangrijk: hij fiets lekker!
Er zit een balhoofdplaatje met W.B.R. op. Van internet komt de naam Willem Buitenweg Rotterdam boven. Hij had verscheidene winkels in Rotterdam. Het zal een grossierstandem zijn geweest, denk ik dan. Voorspatbord heeft plek voor zo’n chromen sierstripje vooraan (naoorlogs lijkt me). En hij heeft een geïntegreerde reflectorhouder op het achterrekje. Kan ook heel goed dat het rekje later bijgeplaatst is natuurlijk , net als het achterlichtje. En de stuurhouders. Ik twijfel of voorspatbord origineel is, maar ik denk van wel.
Er zit nog wel zo’n olievulnippeltje op de achternaaf. Mijn gok: jaren 50.
IMG_3658.jpeg
IMG_3659.jpeg
IMG_3660.jpeg
Groeten,
Arjan
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Tandem met W.B.R. plaatje

Bericht door fietshobbyist »

Balhoofd schreef: 18 sep 2023, 09.40 Er zit een balhoofdplaatje met W.B.R. op. Van internet komt de naam Willem Buitenweg Rotterdam boven.
Willem Buitendijk Rotterdam
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Tandem met W.B.R. plaatje

Bericht door hansvdw »

Of: Willem Buitendijk Rijwielen, daar zijn de geleerden het nog niet over eens
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Tandem met W.B.R. plaatje

Bericht door Balhoofd »

Ha! Ik verwarde het met de Willem Buitenwechstraat in……..Rotterdam.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Tandem met W.B.R. plaatje

Bericht door non-fixie »

Wat aardig! Ik heb me een jaar of tien terug eens verdiept in WBR omdat er eentje opdook in Florida. En later nog een in Wit-Rusland. Buitendijk bouwde zelf geen fietsen, als ik me goed herinner, maar kocht ze, of de frames, van derden. Ik herinner me o.a. een WBR racefiets met een Locomotief-frame.

De man die ik er toen over gesproken heb, en er veel van wist, is Peter Ravensbergen, indertijd ook wel bekend als Peter R. de Fiets.
Plaats reactie