Televizier wielerploeg

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Televizier wielerploeg

Bericht door deraptor »

Afgelopen weekend de mooie aflevering van Andere Tijden Sport teruggekeken over de Televizierploeg van Pellenaars, mid jaren '60: https://ntr.nl/Andere-Tijden-Sport/230/ ... 70#content

Vanwege mijn voorliefde voor Batavus racers begon ik me wel vanalles af te vragen... in 1966 werd Batavus de materiaalsponsor, als vervanging van de Locomotief fietsen die eerst het standaard materiaal waren. Batavus maakte al wel rond 1965 de Grand Tourist met Reynoldsbuizen en racestuur, maar andere voorbeelden ken ik niet. Weet iemand of Batavus speciaal voor de Televizierploeg voor het eerst in de geschiedenis van dat merk een echte racefiets ontwikkelde? Bijzonder is ook, vind ik, dat het succes van de Televizierploeg niet terug te zien is in de modellenreeks van Batavus. Eind jaren '60 kon je een Hennes Junkermann kopen en een Sprint, maar een model Professional kwam pas mid jaren '70 op de markt.

En zullen er nog originele Batavus fietsen van de Televizierploeg de tand des tijds hebben overleefd, ergens in privé-collecties? Op internet staat een foto van in ieder geval eentje:
Batavus 1966.jpg
Wat een prachtfiets. Die zou ik wel eens in het echt willen zien. De heer Haast laat in de documentaire rond minuut 24 trouwens zijn eigen Batavus zien, maar daar valt aan op dat hij waarschijnlijk pas in de jaren '80 is gerestaureerd door Batavus. De transfers en het lettertype is van de modellenreeks 1981-1985 terwijl het zijn fiets van 1966 is. Wat daar voor verhaal achter zit...
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Televizier wielerploeg

Bericht door marco verbaant »

IK heb uit een eerder interview met wijlen Jasper Bouma begrepen dat hij destijds de Batavus fietsen bouwde voor de Televizier ploeg. :D
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Televizier wielerploeg

Bericht door deraptor »

marco verbaant schreef: 25 okt 2023, 20.48 IK heb uit een eerder interview met wijlen Jasper Bouma begrepen dat hij destijds de Batavus fietsen bouwde voor de Televizier ploeg. :D
Dat wist ik niet, dankjewel. Batavus i.c.m. met JABO opent weer een heel nieuwe wereld aan internet zoekresultaten. Jasper Bouma verhuisde een paar jaar voor de start van Televizier-Batavus naar Dongen. Dat verklaart hoe de Brabantse Pellenaars ineens aan het Friese Batavus kwam denk ik. In Heerenveen zelf zullen ze die expertise misschien nog helemaal niet gehad hebben..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Televizier wielerploeg

Bericht door non-fixie »

Het is het begin geweest van een periode waarin Batavus mooie racefietsen in de collectie had. Of Batavus die allemaal zelf bouwde en hoe ze dat dan geregeld hadden? Geen idee.

Met mijn eigen Batavus Professional uit 1984 is ieder geval weinig mis.

Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Televizier wielerploeg

Bericht door marco verbaant »

Fraaie fietsen, van een beregoeie kwaliteit.
Bouma bouwde behalve voor Gerwi ook wel (volgens eigen zeggen cq. interview) voor Bontekoe, Jan de Reus, Wout Verhoeven, Willem Buitendijk, ....
Later verhuisde hij vanuit Dongen weer terug naar Amsterdam naar het schijnt.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Televizier wielerploeg

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 25 okt 2023, 21.37 Het is het begin geweest van een periode waarin Batavus mooie racefietsen in de collectie had. Of Batavus die allemaal zelf bouwde en hoe ze dat dan geregeld hadden? Geen idee.

Met mijn eigen Batavus Professional uit 1984 is ieder geval weinig mis.
Ooit eens bij Batavus in de fabriek geweest (begin 90?) , en daar was een framebouwer in een eigen hoekje een koersframe aan het bouwen. De bidonmoeren gingen er met messing in, was mijn indruk van een afstand
/Marten
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Televizier wielerploeg

Bericht door deraptor »

Ja in ieder geval vanaf het eerste model "Professional" dat in de folders te vinden is, had Batavus een eigen race-afdeling voor zover ik weet; dat is mid jaren '70. Ik heb nu 15 Professionals in de collectie; 1 van mijn favorieten is een gifgroene uit 1981. Van een medewerker geweest die als lakker in de fabriek werkte. In 1981 spoten ze een hele serie frames om te kijken welke kleuren ze gingen aanbieden voor het nieuwste model Professional. De frames met de kleuren die de selectie niet haalden, werden afgemonteerd met wat er aan mooi spul voor handen was en werden dan verdeeld of verkocht aan de medewerkers. Waaronder dus deze groene, met eerste generatie Dura Ace.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie