Framenummers Gazelle

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
josvanzetten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2023, 17.51
Locatie: Amsterdam-noord

Framenummers Gazelle

Bericht door josvanzetten »

Ik ben een Gazelle aan het opknappen, uit welk jaar is deze?

Vandaag ontving ik als nieuw lid het boekje "hoe oud is deze fiets", waarvoor dank.

het framenummer is 621394, zie foto
Volgens de Gazelle site is hij van 1939.
Volgens het boekje "hoe oud is deze fiets" is hij van 1940.

Ik ben er van uitgegaan dat het bouwjaar met het vermelde framenummer het eerste nummer is wat in dat jaar is geproduceerd.
Maar tussen het boekje en de site van Gazelle zit exact een jaar verschil.
Dat ene jaar maakt mij niet uit, maar welk jaartal is juist, en vanwaar het verschil?

621394.png
621394.png (526.64 KiB) 801 keer bekeken
gazelle.png
gazelle.png (29.01 KiB) 801 keer bekeken
boekje.png
boekje.png (89.19 KiB) 801 keer bekeken
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Framenummers Gazelle

Bericht door Fongers1952 »

De eerste tabel is dacht ik verouderd om het zo maar te noemen. Voortschrijdend inzicht is de nummering volgens de tweede tabel. Ik hou het dus op 1940
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
josvanzetten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2023, 17.51
Locatie: Amsterdam-noord

Re: Framenummers Gazelle

Bericht door josvanzetten »

Dank voor je reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Framenummers Gazelle

Bericht door Maarten Waarlé »

Als ik het goed heb begrepen is de lijst met de blauwe banden een lijst waarbij het getoonde nummer steeds het laatste van dat jaar is.
Het zou volgens een oudere versie van het vereniging `s framenummer boekje zijn samengesteld met behulp van de afleveringsboeken van Gazelle.
In de praktijk werd door de liefhebbers vergeten dat het nummer de laatste fiets van dat jaar betrof.
Daardoor werd steeds een Gazelle fiets met een nummer kort na het betreffende getoonde nummer steeds als een fiets van dat jaar en daarmee dus een jaar te vroeg ingeschat.
De vereniging heeft bij een nieuwe uitgave van het jaar zo aangepast dat vanaf het genoemde nummer het jaar begint met de nummers volgend op dat nummer.
Dus eigenlijk zijn in dat nieuwe systeem (zwart wit hier in de openingsmail) de nummers de laatste fiets van het voorgaande jaar.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
josvanzetten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2023, 17.51
Locatie: Amsterdam-noord

Re: Framenummers Gazelle

Bericht door josvanzetten »

Duidelijke uitleg, dank daar voor.
Ik hanteerde de Gazelle lijst en dus logisch dat ik er van uit ging dat het jaar 1939 was en anderen mij vertelden (mensen met meer kennis dan ik) dat hij uit 1940 komt.
Dat ene jaartje doet er verder niet toe, maar voortaan zal ik 1940 aanhouden :D
Plaats reactie