Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

NOS pedalen van rond jaren '40 zijn zeldzaam en prijzig (zie bijv. https://velo-classic.de/oxid2/en/Fahrra ... Jahre.html). Wellicht dat je op de beurs nog een leuke set kan vinden, maar online is het moeilijk. Er zijn ook moderne setjes te krijgen die erop lijken, bijv. Union blokpedalen met grof profiel, zoals deze: https://www.solex-onderdelen-limburg.nl ... union.html Goedkoop, maar de kwaliteit is ook belabberd. Ok als je af en toe een tochtje rijdt en niet te stevig trapt, maar bij dagelijks gebruik buigen om of gaan ze na een paar maanden al kraken.

Ik heb mogelijk nog wat ertussenin. Ik zal als ik thuiskom eens even kijken.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Deze heb ik nog liggen. NOS setje merk Büchel. Ik schat jaren '50.
Bijlagen
20230928_212541.jpg
20230928_212526.jpg
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door TheodK »

Het framenummer L203658 betekent dat de fiets uit 1948/1949 is.
in die jaren waren fietsfabrikanten verplicht om een aantal "utility" fietsen volgens een door de overheid voorgeschreven specificatie te produceren zodat men een simpele en goede fiets voor een schappelijke prijs kon kopen. Deze fietsen kregen de letter L voor het framenummer.

Een artikel over deze fietsen met de letter L kan je vinden in het clubblad 2013/1. dat is in te zien in de documentatiebank van de vereniging.

leuk dus dat je zo'n fiets hebt.


groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Bas-tiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2023, 18.57

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Bas-tiaan »

Inmiddels lid geworden van de vereniging, dus ook het artikel over de "L" fietsen inmiddels gelezen. Dit was dus klaarblijkelijk de "Luxe" uitvoering.

Na veel oliën en meppen zijn beide cranks inmiddels los en heb ik de trapas eruit. Het vet in de trapas lijkt meer op motorolie dus maar goed dat ik alles nu kan schoonmaken. Ik meen dat ik 1/4" lagers nodig heb als vervanging, maakt het nog veel uit waar ik deze vandaan haal? Ik zag wel setjes van Simson, maar ik heb slechte ervaringen met de lagers die zij verkopen.
IMG-20231029-WA0002.jpg
Er heeft zo te zien ook een vetnippel boven de trapas gezeten, heeft iemand hier een voorbeeld van zodat ik naar iets vergelijkbaars op zoek kan?

Mvg
Bas
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Fotomaan »

De kogels kan je overal kopen. Meestal zijn ze van chroomstaal en gehard. De nauwkeurigheid wordt aangegeven met een G en een cijfer. Hoe lager het cijfer hoe nauwkeuriger de kogels gepolijst zijn.
G10 is heel goed en G100 minder.
Weet je overigens zeker dat er 1/4” kogels in moeten? Kwamen die er ook uit?
Als je bijvoorbeeld op Ebay zoekt zijn ze niet duur.
De vetnippel is meestal een oliepotje zoals op de foto hieronder.
Bijlagen
IMG_1650.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door austral man »

Ik heb nog wel zo'n olie nippeltje over.

Hans
Plaats reactie