Half hard leren zadel versoepelen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door FaltRad »

Hoe kun je het beste een half hard/ verdroogd leren zadel weer 'soepel' krijgen? Zodat je het ook weer kan bijspannen.

Heb iets van leer impregneer olie gelezen voor (paarden) zadels. Werkt dat?
Werkt wat?
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door marco verbaant »

met oude racezadels die ik totaal verdroogd binnenkrijg, doe ik eerst een nachtje in een emmer lauw water. Volgende dag met een sopje de groene aanslag en zo zoveel mogelijk verwijderen. Beetje aan de lucht drogen en dan aan boven- en onderzijde lichtjes insmeren met ledervet. Als dit snel intrekt zo nodig herhalen. Opspannen dient heel voorzichtig stukje bij beetje te gebeuren. Je doet gauw teveel. Beter vele stapjes over vele dagen. Daarna regelmatig even bijhouden door insmeren onderzijde met ledervet.
Afbeelding
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door Durabo88 »

Ik heb ook wel eens een bijenboenwas op terpentijnbasis gebruikt met wisselend resultaat. Als het erg verdroogd is dan kan het er zeker niet droger van worden. Maar inderdaad, je smeert snel te veel en dan kun je blijven spannen tot je de eind van de draad hebt bereikt. Soms is het leer aan de randen vervormd door het verdrogen. Dan zul je misschien een klem of touw moeten spannen om de originele vorm wat terug te brengen.

Succes!
Sportief fietsend!
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door FaltRad »

Zo ziet het zadelleer er uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die scheuren in de epidermis zullen zowiezo beperken hoe ver je het zadel kan opspannen. Die geeft het leer zijn stijfheid, en als die door is, dan kun je blijven spannen tot het zadel doorscheurt. Moet hij echt opgespannen worden? Hij ziet er niet doorgezakt uit. In ieder geval nooit met olie doen. Altijd met een vet, en liefst dan ook eentje die schimmel tegenhoud (dus met een zuur erin). Brooks zadelvet is er speciaal voor ontwikkeld, maar wel erg duur voor een mini blikje wat je ervoor krijgt.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 okt 2023, 13.28 Die scheuren in de epidermis zullen zowiezo beperken hoe ver je het zadel kan opspannen. Die geeft het leer zijn stijfheid, en als die door is, dan kun je blijven spannen tot het zadel doorscheurt. Moet hij echt opgespannen worden? Hij ziet er niet doorgezakt uit. In ieder geval nooit met olie doen. Altijd met een vet, en liefst dan ook eentje die schimmel tegenhoud (dus met een zuur erin). Brooks zadelvet is er speciaal voor ontwikkeld, maar wel erg duur voor een mini blikje wat je ervoor krijgt.
Je kunt eventueel wat citroenzuur aan rundervet toevoegen. Een beetje slager smelt zelf vet.
Wat citroenzuur erbij en je hebt Proofide maar dan iets goedkoper. 8-)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door non-fixie »

Er is, geloof ik, naast het smeren van kettingen, geen onderwerp in de fietsenwereld waar zoveel meningen over zijn als dit. :|

Wat ik er echter wel als rode draad in heb opgepikt van alle fora: wees terughoudend met het gebruik van middelen, en heb geduld.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door gerritkan »

Leuk Rapide

Ik heb er ook een blikje van waar mee ik diverse zadel af en toe er mee behandel .
Vroeger toen ik nog in Krommenie woonde stond aan de Nauernasevaart bij Krommenie het kleine fabriekje van Rapide een wit gebouwtje met een schoorsteen .
Later zijn ze verhuisd naar een industrieterrein.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door non-fixie »

gerritkan schreef: 1 nov 2023, 21.46 Leuk Rapide

Ik heb er ook een blikje van waar mee ik diverse zadel af en toe er mee behandel .
Vroeger toen ik nog in Krommenie woonde stond aan de Nauernasevaart bij Krommenie het kleine fabriekje van Rapide een wit gebouwtje met een schoorsteen .
Later zijn ze verhuisd naar een industrieterrein.
Ik meen mij inderdaad een voormalige schoensmeerfabriek aan de Nauernasevaart te herinneren. Zat een scheepslasser in, in de jaren '80. Heb er De Dijk nog eens zien optreden ter gelegenheid van een verjaardag of zoveeljarig huwelijk of zoiets.
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: Half hard leren zadel versoepelen

Bericht door wimhermans »

Als je aan de onderkant wat leder vet doet ( niet te veel) trekt het er beter in als je het zadel eerst in de oven opwarmt tot 45/50 gr
Plaats reactie