Bakfiets zonder merk

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Bakfiets zonder merk

Bericht door Hubert »

Hoi,

Ik ben begonnen met de restauratie van 1 van de 3 oude ijscofietsen die wij hebben.
Nu ben ik benieuwd wat het merk en de leeftijd zijn van deze fiets. Maar ik kan op het frame nergens een merk of een nummer vinden. We hebben een foto van rond 1970 uit Friesland waarop een soortgelijke ijscofiets staat.
De fiets heeft wel een paar (volgens mij) opvallende kenmerken (zie ook fotos):
-Het voorste deel van het frame is gemaakt van rechthoekige kokerbalken
-het voorste tandwiel is heel erg klein (vermoedelijk omdat de bak van de fiets heel erg zwaar is (200-250kg)
-de lager waarop de voorwielen draaien, ziet er heel anders uit dan bij de andere fietsen
-de spatborden (die er overigens niet meer op zitten) zaten vast aan de bovenkant van het bladverenblok; terwijl ze bij de andere fietsen met radiale metalen staven ergens in de buurt van de as vast zitten.

Is er iemand die het merk herkent?
Bijlagen
Afgeslepen bevestigingspunt spatbord
Afgeslepen bevestigingspunt spatbord
IMG_2300.JPG
Lagerhuis voorkant fiets
Lagerhuis voorkant fiets
Kokerbalk frame
Kokerbalk frame
IMG_2297.JPG
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door austral man »

Hoi,

Ik vermoed,dat het een product is van een plaatselijke smid en dat er geen merk aan te plakken is.

Hans
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het heeft wel weg van een Apollo bakfiets (vanaf 1976), maar de manier van opbouw en lassen doen me meer denken aan zelfbouw.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door tdebruin »

Duidelijk Apollo (Gazelle). 40 spaaks wielen ook, toch? En als het goed is 'normaal' (oftewel 'rechts') schroefdraad op de as van de rechte zijwiel, en andersom ('links') op de linke zijwiel.

Het laswerk wat op foto 4 (lagerhuis voorkant) te zien is, is reparatiewerk geweest. Die vierkante kokers van Apollo willen nl weleens helemaal wegrotten. Voor de rest fijne bakfietsen hoor! Let op kogelmaten bij het reviseren van lagers.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

tdebruin schreef: 4 nov 2023, 15.44 Duidelijk Apollo (Gazelle). 40 spaaks wielen ook, toch? En als het goed is 'normaal' (oftewel 'rechts') schroefdraad op de as van de rechte zijwiel, en andersom ('links') op de linke zijwiel.

Het laswerk wat op foto 4 (lagerhuis voorkant) te zien is, is reparatiewerk geweest. Die vierkante kokers van Apollo willen nl weleens helemaal wegrotten. Voor de rest fijne bakfietsen hoor! Let op kogelmaten bij het reviseren van lagers.
Zat ik dus toch in de goede richting :) De vooras zou ook nog aangepast kunnen zijn kwa breedte. Dat zie je ook nog wel eens, dat een vooras is aangepast voor een bredere of smallere bak.
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door Hubert »

De originele naven zijn inderdaad 40 spaaks.

Welke maat kogels moeten er in? Er zaten nu 9/32 inch in, maar die waren te klein.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als die te klein zijn, dan is het meestal 5/16"
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door Hubert »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 3 nov 2023, 16.11 Het heeft wel weg van een Apollo bakfiets (vanaf 1976), maar de manier van opbouw en lassen doen me meer denken aan zelfbouw.
Werden die fietsen nog in 1976 gemaakt?
De ijscofiets die ik nu aan het restaureren ben komt van De IJsbeer uit Leeuwearden. Ik heb er nog een foto van uit 1980.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets zonder merk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ze worden nog steeds gemaakt, nu nog door Nijland. De afdeling van Gazelle ging vanaf 1976 door als Apollo, en bouwde vanaf toen transport- en bakfietsen. Hoe lang weet ik niet.
Plaats reactie