Restauratie Fongers HF60 1953

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Restauratie Fongers HF60 1953

Bericht door fietser »

de voorvork lijkt op de foto inderdaad krom, maar dat is toch gezichtsbedrog. Ik heb er vandaag nog een latje langs gehouden.
Het is niet mijn bedoeling om de fiets slecht te praten maar hier is de scheefstand van de vork toch duidelijk te zien. De knik zit meteen onder het kroonstuk. Als je vanaf daar meet is de rest wel recht, maar je moet vanaf de hartlijn van de balhoofdbuis naar beneten meten, tot waar de (reguliere) kromming van de voorvork begint. Dan zie/meet je de knik. Ik heb de foto van vóór de restauratie ontvangen, in groot formaat, daar is het ook goed op te zien.

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Restauratie Fongers HF60 1953

Bericht door HJvMontfort »

Klinkt bekent, zo zie je vaak vorken die recht zijn maar toch scheef op de fiets zijn, dit moet ook te verhelpen zijn lijkt me zo!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Re: Restauratie Fongers HF60 1953

Bericht door wies-pim »

Charles, ik heb twee mailadressen door elkaar gehaald. Sorry. Nog een keer
WILDE-BUIJS apestaartje HETNET punt NL. Aub niet herhalen op forum.
Regina. Ik heb de transfers gekocht bij Pelders. Zie hun website.
Anderen: ik ga de vork demonteren en goed nameten. Afgaande op mijn ervaring met de restauratie kan ik dat niet zelf. Heeft iemand een tip of is bereid me te helpen? Ik woon in West-Brabant.
Een wijze les: bij een restauratie altijd kijken of de vork recht is en zo nodig meteen verhelpen. Dat is trouwens toch een ervaring van mij. Ik heb veel tijd besteed aan de restauratie. De tweede keer zal dat stukken beter gaan. Dat komt omdat je veel moet uitzoeken en ook dingen dubbel doet, omdat je niet weet hoe het moet. Dat geeft niks, want het is leuk werk en je leert er van. Daarom wil ik nog en keer een Fongers restaureren, maar dan een ander type. Bijv een HZ.
Pim
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Restauratie Fongers HF60 1953

Bericht door regina »

hai pim bedankt voor de info ik hoop dat er nog wat hebben groetjes regina
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Re: Restauratie Fongers HF60 1953

Bericht door wies-pim »

Mijn fietsenmaker heeft de vork recht gezet. Dat kostte maar € 7,00 en was met twee dagen klaar.
Van Charles heb ik een Koets achterlichtje over kunnen nemen. Ik heb het zelf even opgehaald en dat gaf me gelegenheid om de werkplaats van Charles even te bekijken. Hij heeft veel transportfietsen en bij elke fiets een bijzonder verhaal. Interessant.
Vork en achterlicht heb ik gemonteerd en ik rijd weer dagelijks naar mijn werk op mijn Fongers. Zo heeft het forum heeft opnieuw zijn nut bewezen.
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Restauratie Fongers HF60 1953

Bericht door HJvMontfort »

Te gek dat hij weer rijd en dat de vork recht is, een goede ballans is alles!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie