Coventry Machinist Co safety 1891

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door non-fixie »

Jammer soms dat je op dit forum geen "likes" kunt geven. Dit is er wel een topic voor.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door wimjansen »

Klasse!
DCR gaat nooit verloren....
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk dat het aanspreekt, de restauratie en het verslag er van.
Er is ook wel het een en ander te melden bij die hele oude fietsen. Ook dingen die de fietsenbouwers anders zijn gaan doen.
Een zo`n ding is de loop van de ketting en de symmetrie van het achterwiel.
Bij de Coventry Machinist Co fietsen van rond 1890 zijn de achternaven nog al a-symmetrisch van uitvoering. De ruimte tussen spaakflens en vork links is veel kleiner dan die aan de kettingkant. Bij veel 20e eeuwse achternaven is de ruimte links en rechts van de linker en rechter spaakflens bewust even groot gemaakt.
P1010393.jpg
De naaf is voorzien van gelijke spaaklengte links en rechts dus het wiel heeft geen paraplu gespaakte correctie.
Ze zoeken de oplossing bij Coventry Machinist Co in een a-symmetrisch frame. Het is wat lastig te fotograferen maar ik heb een poging gedaan om er een plaatje bij te maken.

P1010398.jpg
Ook de andere CMC , het kruisframe heeft de rechter achtervork ook veel meer naar buiten staan. Het is dus geen eenmalige oplossing.
CMC kruisframe.jpg
En ik meen het bij de Adler ook te zien. De rechter liggende achtervork die veel schuiner weg loopt.
Ik geloof dat het in de 20e eeuw ook wel eens is toegepast; een frameverbreding aan kettingkant. Ik meen bij Simplex maar dat is een verhaal van een tijd terug.Ik weet dat niet 100% zeker.
groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Mooi verslag van je Safety,en petje af voor het maken van de missende onderdelen,

Groetjes Hans
Plaats reactie