demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FrankuitHelmond
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2023, 13.33

demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door FrankuitHelmond »

Hallo allemaal, mogelijk is dit niet de juiste rubriek maar ik vond geen andere mogelijkheid om mijn vraag te stellen.

Ik heb een aantal gazelle kwiksteps en ik heb onlangs de achternaaf van 2 van hen gedemonteerd ter controle van de lagers maar daarna duurt het steeds even voordat de trappers de as meepakken en trap ik soms even in het niets.

Kan iemand mij vertellen, of liever nog, laten zien, hoe ik de achternaaf van een gazelle kwikstep (met en zonder versnelling) het best kan demonteren?

Groetjes Frank
email fpww@proton.me
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door m-gineering »

FrankuitHelmond schreef: 30 nov 2023, 18.21 Hallo allemaal, mogelijk is dit niet de juiste rubriek maar ik vond geen andere mogelijkheid om mijn vraag te stellen.

Ik heb een aantal gazelle kwiksteps en ik heb onlangs de achternaaf van 2 van hen gedemonteerd ter controle van de lagers maar daarna duurt het steeds even voordat de trappers de as meepakken en trap ik soms even in het niets.

Kan iemand mij vertellen, of liever nog, laten zien, hoe ik de achternaaf van een gazelle kwikstep (met en zonder versnelling) het best kan demonteren?

Groetjes Frank
email fpww@proton.me
Ik weet niet wat er op de naaf staat, maar ben vrij zeker dat dat niet 'Gazelle Quickstep' is. ;) Dus als je gaat zoeken me wat er wel op staat (gokje Torpedo duomatic) vindt je ook wel een handleiding
/Marten
FrankuitHelmond
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2023, 13.33

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door FrankuitHelmond »

Goeie tip Marten, ik heb gezocht op Torpedo duomatic handleiding en Torpedo duomatic manual, maar kon helaas niets vinden.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door fietshobbyist »

We hebben anders een topic 'Technische vragen, reparatie en restauratie'

viewtopic.php?p=37765&hilit=drijfkop+demonteren#p37765
We weten nog niet welke naaf u hebt, maar in dit topic vindt u een afbeelding van een drijfkop van een gewone terugtraprem naaf. Als de tonnetjes de putjes, die ze slijten in de drijfkop, te diep hebben gesleten, gaat de naaf doortrappen op de manier zoals u het omschrijft. De drijfkop moet dan worden vervangen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door fietser »

... en als je bij de montage van de Torpedo-naaf de vijf aandrijfpallen niet in de olie maar in het (kogellager)vet zet, gebeurt ook precies hetzelfde als wat je hier beschreven hebt.

Groeten,
fietser
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door m-gineering »

FrankuitHelmond schreef: 30 nov 2023, 20.03 Goeie tip Marten, ik heb gezocht op Torpedo duomatic handleiding en Torpedo duomatic manual, maar kon helaas niets vinden.
Voor een Duits ding zoeken in het engels is niet de meest logische optie. Versuch's mal mit Anleitung ;)
/Marten
FrankuitHelmond
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2023, 13.33

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door FrankuitHelmond »

Ik kreeg er net al een in pdf formaat toegestuurd, Dankjewel
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door tdebruin »

Ook aardig:

https://hubstripping.wordpress.com/

Succes en aarzel niet om vragen te stellen en/of foto's te plaatsen van je kwikstep avonturen.
FrankuitHelmond
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2023, 13.33

Re: demonteren van een achternaaf van een gazelle kwikstep

Bericht door FrankuitHelmond »

;)
fietser schreef: 30 nov 2023, 21.47 ... en als je bij de montage van de Torpedo-naaf de vijf aandrijfpallen niet in de olie maar in het (kogellager)vet zet, gebeurt ook precies hetzelfde als wat je hier beschreven hebt.

Groeten,
fietser
Plaats reactie