Draagbalk losmaken van verenpakket

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door Hubert »

Op mijn Apollo bakfiets zitten 2 U-vormige draagbalken vastgemaakt boven op het verenpakket. Aan het uiteinde van de veren zit een bus ingeklemd die bestaat uit 2 metalen busjes met een rubber bus ertussen (zie foto).
Door de bus zit een lange bout die ook door gaten in de u-balk loopt. Aan de ene kant zit er schroefdraad in het gat in de U-balk, aan de andere kant niet.

3 van de 4 bouten heb ik goed los gekregen, maar de vierde is een probleem (zie foto 2). Ik heb de bout een paar slagen kunnen draaien, maar nu zit er geen beweging meer in. De U-balk zit wel los en kan ik goed draaien. De bout zat bij de andere 3 busjes er losjes in: dus geen klemming. Maar als je naar de foto kijkt zie je dat de kop van de bout niet los is gekomen van de U-balk en lijkt het net of aan de draadeindkant de U-balk is weggedrukt van het busje.

Ik heb met een hamer geprobeer op het draadeind te slaan, maar de kop van de bout blijft tegen de U-balk zitten.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de bout een beetje krom is en daardoor vast zit in het busje. Kan iemand hier wat verstandigs over zeggen?
Bijlagen
IMG_2357.JPG
IMG_2358.JPG
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 12 dec 2023, 12.11 Op mijn Apollo bakfiets zitten 2 U-vormige draagbalken vastgemaakt boven op het verenpakket. Aan het uiteinde van de veren zit een bus ingeklemd die bestaat uit 2 metalen busjes met een rubber bus ertussen (zie foto).
Door de bus zit een lange bout die ook door gaten in de u-balk loopt. Aan de ene kant zit er schroefdraad in het gat in de U-balk, aan de andere kant niet.

3 van de 4 bouten heb ik goed los gekregen, maar de vierde is een probleem (zie foto 2). Ik heb de bout een paar slagen kunnen draaien, maar nu zit er geen beweging meer in. De U-balk zit wel los en kan ik goed draaien. De bout zat bij de andere 3 busjes er losjes in: dus geen klemming. Maar als je naar de foto kijkt zie je dat de kop van de bout niet los is gekomen van de U-balk en lijkt het net of aan de draadeindkant de U-balk is weggedrukt van het busje.

Ik heb met een hamer geprobeer op het draadeind te slaan, maar de kop van de bout blijft tegen de U-balk zitten.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de bout een beetje krom is en daardoor vast zit in het busje. Kan iemand hier wat verstandigs over zeggen?
Standaard probleem, de bout zit vastgeroest in de binnenste bus van het silent-block. Ik zou de moer er weer opdraaien zodat die in het valk van het einde ligt, en de boel onder de werkplaatspers leggen, met een holle pijp om de boutkop. Kan een knal geven als het loskomt ;)
Moet het met een hamer dan is een matige tik met een van 5 kilo beter als losgaan met een ding van een pond. En een stijve zware niet verende ondergrond
/Marten
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door Hubert »

Aan de draadeinde kant van de bout, zit de bout in de U-balk gedraaid (dat gat heeft schroefdraad). Sla ik dan niet de hele schroefdraad kapot?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als daar schroefdraad in zit gaat dat zeker niet werken. Je zei dat je de bout een paar slagen kon draaien. Dan zou ik hem vast draaien, het draadeind eraf slijpen en hem er dan proberen uit te draaien. Maar uiteraard niet voordat je zeker weet dat je eenzelfde bout kan vinden ter vervangingn natuurlijk.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 12 dec 2023, 16.00 Aan de draadeinde kant van de bout, zit de bout in de U-balk gedraaid (dat gat heeft schroefdraad). Sla ik dan niet de hele schroefdraad kapot?
Dat ga je dan niet winnen met een pers. Ijzerzaag tussen balk en silentblock, veer er tussen uit halen en de drie deel problemen oplossen. Silentblock redden lijkt me belangrijker dan de bout,
/Marten
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door Hubert »

Als ik de bout links en rechts doorzaag, dan zit er nog steeds een stuk in het silentblock. Hoe haal ik dat er uit?

Ik heb nog een 2e frame (voor onderdelen). Daar zitten 4 silentblocks in. Is het mogelijk die blocks er uit te halen en het block met het stuk bout er in te vervangen?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 12 dec 2023, 21.02 Als ik de bout links en rechts doorzaag, dan zit er nog steeds een stuk in het silentblock. Hoe haal ik dat er uit?

Ik heb nog een 2e frame (voor onderdelen). Daar zitten 4 silentblocks in. Is het mogelijk die blocks er uit te halen en het block met het stuk bout er in te vervangen?
in principe kun je een silentblock er uit persen met een passende ondersteuning aan de ene kant en een stempel die op de buitenbus duwt zonder zelf weer in het gat te klemmen. Maar dat lukt niet altijd en als het rubber toch al gaar is is voorzichtig inzagen van de bus om de spanning er af te halen een snelle (destructieve) methode
/Marten
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Draagbalk losmaken van verenpakket

Bericht door Enfield »

Is dit type silentblocks niet in de courante handel verkrijgbaar? Wat zijn de afmetingen?
Plaats reactie