Fongers BB65 1925

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers BB65 1925

Bericht door jrietveld »

Onlangs dook een oude Fongers fiets op in Den Haag. Het betreft een zeldzaam model BB65 uit bouwjaar 1925. In dat jaar werden door de fabriek 400 BB's geleverd, waarvan 50 met framehoogte 65 centimeter. De fiets is in 1939 of 1940 door de fabriek geheel gereviseerd en gemoffeld en met nieuwe wielen, versnellingen, spatborden, Terry zadel en spatborden uitgerust in de Weer&Wind uitvoering. Op de fiets is nog 1 vaste remstangnok op het frame overgebleven evenals de specifieke BB-kettingspanners en het stuur.

Op verzoek van de nieuwe eigenaar (geen clublid) heb ik de fiets opgezocht in het archief. Het blijkt dat hij in september 1925 is geleverd aan het agentschap Avis in Soerabaja, uitgevoerd in uitrusting 4 (eenvoudige freewheel naaf met Fongers velgremmen) en met een leren zadel model 967. Zeer waarschijnlijk is de fiets gelet op zijn framemaat aan een Nederlander daar geleverd en eind jaren 30 met deze teruggekomen in NL.

De fiets verkeert in zeer goede staat en zal door de nieuwe eigenaar in de revisiestaat worden geconserveerd. Er moet technisch het een en ander aan gebeuren (wielen richten, versteller op de buis) en de zwarte banden moeten worden vervangen door witte.

Mooi dat opnieuw zo'n bijna honderd jaar oude Fongers tevoorschijn komt.

groet, Jos
Bijlagen
BB 1925 zadelpartij.jpeg
BB 1925 voorvork.jpeg
BB 1925 stuurpen.jpeg
BB 1925 links.jpeg
BB 1925 bracket.jpeg
BB 1925 balhoofd.jpeg
BB 1925 achtertrein.jpeg
BB 1925 achterrem.jpeg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 25 okt 2023, 07.40, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB65 1925

Bericht door Durabo88 »

Zeker een prachtig exemplaar dat zo opduikt. De modernisering van de fiets vlak voor de oorlog hoort ook bij de geschiedenis van de fiets.
Op zich kan ik me best voorstellen dat als iemand de fiets veel in weer en wind gebruikt, dan de fiets heeft laten ombouwen naar trommelremmen, want zo'n remsysteem met blokjes op de velgen remt bij nat weer erg slecht.

Mvg.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 1925

Bericht door Maarten Waarlé »

ah, dit topic was me ontgaan.
Mooie fiets . Doet me denken aan mijn vroegere BB uit 25. Die kwam uit de 2e serie van dat jaar (nummer 33) en deze dus uit de 33e serie van 100. Kun je nagaan hoeveel er werd geproduceerd in die jaren. Dat alleen de rembevestiging van de onderste balhoofdlug er nog op zit kan kloppen. Die zit als een geheel vast aan de lug terwijl de andere twee ( trapas en zadelbuis) er op gesoldeerd werden. Die zijn dus bij revisie relatief makkelijk te verwijderen.
Fijne fiets om mee te rijden. Ook nog het kortere frame al vinden sommige dat minder prettig. Ik zweer er juist bij ,dat Engelse zit-stuur gedrag.

Groeten,
Maarten
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BB65 1925

Bericht door veenofiets »

Jos, schitterende fiets!

Maarten, waarom weet ik ook niet precies maar op een gegeven moment zijn de frames van de Nederlandse toerfiets wat langer geworden denk ik om er een lekkere luie fiets van te maken die lekker makkelijk rechtdoor rijdt. Ik vind dat wel wat hebben ondat dit de typische Nederlandse fiets is zoals mijn ouders die hebben gekend. Een en ander ploegt zich ook makkelijker door een zandpad of slechte weg. Ik denk dat de (meestal naoorlogse) sportfietsen juist weer korter geworden zijn om een actiever stuurgedrag te krijgen.

Freek.
Plaats reactie