Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout

Bericht door Woldman »

Ik plaatste net een bericht over een oude omafiets uit Naarden die van een nazaat van de familie Goedkoop bleek te zijn.
Die familie heeft de KromhoutMotorenFabriek grootgemaakt. Daar is een museum van: https:www.kromhoutmuseum.nl
Ik meldde de connectie al eerder in het item over de oude omafiets uit Naarden.
Die fiets bleek een Stokvis uit Rotterdam.
Leuk detail is dat wij in het museum nog steeds gebruik maken van machines van de oude Kromhoutfabriek.
En één daarvan is een kolomboor van Stokvis. Doet het nog steeds prima.

Ik sluit niet uit dat de fiets smeergeld is geweest bij de aanschaf van machines :? :roll:

Geen groot nieuws maar voor mij wel leuk om te zien hoe de cirkel soms rond komt :D

Jan
IMG_0772.jpeg
IMG_0772.jpeg (40.41 KiB) 889 keer bekeken
IMG_0771.jpeg
IMG_0771.jpeg (10.21 KiB) 889 keer bekeken
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout

Bericht door m-gineering »

Woldman schreef: 20 dec 2023, 18.51
Ik sluit niet uit dat de fiets smeergeld is geweest bij de aanschaf van machines :? :roll:
Kan, maar de middenstands ethiek van zaken met elkaar doen speelde in die tijd natuurlijk meer dan nu
/Marten
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout

Bericht door Woldman »

Ja dat is zo. Ik heb er ook geen waardeoordeel over.
Maar Kromhout en ik denk ook Stokvis waren geen middenstanders in die tijd maar toch meer groot-industriëlen die de samenwerking zochten op de terreinen waarop ze geen concurrenten waren.
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout

Bericht door Woldman »

Maar goed, dit is een verhaal dat de gemiddelde oudefietsliefhebber terecht weinig interesseert.
Aan de ander kant loopt de neergang van de Nederlandse machine-industrie en van de scheepsbouw parallel een de neergang van de fietsindustrie. Alledrie zien ze in de jaren 50-60 teloorgang die ze tevergeefs proberen tegen te gaan door samenwerken/fusies en wat dies meer zij.
Maar uiteindelijk maar een paar conglomeraten die overblijven.
Plaats reactie