Handgemaakt vintage Italiaans design

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Mariovanderheijden
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2022, 19.49

Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door Mariovanderheijden »

imresizer-1703594256570.jpg
imresizer-1703595484222.jpg
imresizer-1703595325860.jpg
imresizer-1703595053113.jpg
imresizer-1703595995378.jpg
imresizer-1703596094341.jpg
imresizer-1703596189655.jpg
imresizer-1703596281150.jpg
imresizer-1703596371289.jpg
imresizer-1703596443868.jpg
Bij een kringloopwinkel in de Arnhemse wijk Platteburg zag ik deze fiets staan. (zie foto's)

Op het frame staat de naam Andrea Pesenti.
Op internet vond ik dat Andrea Pesenti vanaf het einde van de jaren tachtig in Pergine Valsugana frames fabriceerde voor Italiaanse merken zoals Cinelli, Fondriest, Carrera en Pegoretti. "Andrea Pesenti is ook bekend als Mr. Laser, of de Laser Man. Hij was het hoofd en de handen achter de constructie van een van de meest iconische en begeerlijke racefietsen aller tijden, de Cinelli Laser. " (citaat internet)
Laserman verwijst naar de techniek waarmee hij de frames bouwde. race- en baanfietsen.
Ik kwam ook de merken Presto en Gleris tegen en framesets voor het Nederlandse fietsmerk Van Tuyl.

Op de fiets staan ook gegevens (zie de koperen plaatjes) over de bouwer van de fiets. "Labatori Artigianali, San Parigindo, S. Vito di Pergini en nog op het kastje "Milos?"Hierover kon ik niets vinden op internet. Immers in de jaren 80 had men nog geen webside.

Bijzonder is dat de fiets een zg stadsfiets is, geen wedstrijdfiets. (Ik heb verder nergens gezien dat Pesenti iets anders dan wedstrijdfietsen bouwde). De maat lijkt op de Sparta 8/80, nl makkelijk aan te passen door het stuur en zadel te verstellen, (1 maat voor alle leeftijden). Schakelgroep is van Sachs. In de naaf 3 versnellingen, met verder een pion- derailleurschakeling (6x). De versnelling is vast te zetten (knopje op de schakelhendel), zodat die niet verspringt onder het rijden. Verder is de fiets in uitstekende conditie, even de derailleur bijstellen.
Spatborden, kettingscherm en kastjes van hout.

Ik heb de fiets aangeschaft. Vooral omdat hij in mijn ogen bijzonder en uniek (?) is. Ik zal hem tzt meenemen tijdens een tocht van de vereniging.
Nu de bekende vragen: weet iemand iets van de fiets en de bouwers?
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door wimjansen »

Wat een ontzettend leuke vondst! Je zou vermoeden dat het een unicaat is, of eventueel een prototype voor een productielijn. Vooral die slimme kastjes die zo á la meubelmaker afgewerkt zijn. Heb je er al op gefietst, om te ervaren of het karretje nèt zo prima rijdt als het er uit ziet?
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door non-fixie »

Ik zou hem ook gekocht hebben, ben ik bang. Leuke vondst!

Andrea Pesenti is inderdaad een grote naam. Gijs van Tuijl heeft indertijd wel fietsen door hem laten maken, heb ik me laten vertellen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door de rode »

,,Wansmaak -woensdag ,, :?
a-la-meubelmaker afgewerkt ? ; het lijkt meer een werkstukje van een eerstejaars LTSer; niets sluit mooi aan of is netjes afgewerkt en dan die plastic pedalen op de koop toe ; deze is meer voor tussen kunst en kitsch :lol:
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door austral man »

Gelukkig,ik was al bang dat het aan mij lag.

Hans
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door m-gineering »

Als je hem leuk vind vind je hem leuk, maar het heeft toch niet de uitstraling van een 'fratelli-vianzone' ;)
/Marten
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Handgemaakt vintage Italiaans design

Bericht door berkers41 »

Niet bijzonder, maar wel erg leuk; goede investering.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie