Volgend probleem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Volgend probleem

Bericht door Hubert »

Ik ben een oude Apollo bakfiets aan het opknappen. Aan de uiteinden van de veren zit een silentblok waar bouten doorheen lopen waarmee de bak wordt vastgezet. 3 van de 4 bouten gingen er makkelijk uit. De 4e zat muur en muur vast. Alles geprobeerd (warmte, WD40, kruioplie, tikken, slaan etc.).

Tenslotte de bout afgeslepen aan beide kanten van het silentblok en begonnen met de rest van de bout er uit te boren. De binnenbus van het silentblok is 10.5 mm; de bout is 10mm.

Het eerste deel ging prima (begonnen met 4 mm boor). maar toe brak de boor af en bleef in de bout steken. Er steekt geen stuk uit, waar ik grip op kan krijgen. Uitboren met een grotere boor wordt niet geadviseerd om borenstaal heel erg hard is.

Heeft iemand enige suggesties? Enige dat ik me kan bedenken is proberen uit te boren met een kobaltboor. Of de bout er uit te persen met een werkplaatspers.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Volgend probleem

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 21 dec 2023, 16.08 Ik ben een oude Apollo bakfiets aan het opknappen. Aan de uiteinden van de veren zit een silentblok waar bouten doorheen lopen waarmee de bak wordt vastgezet. 3 van de 4 bouten gingen er makkelijk uit. De 4e zat muur en muur vast. Alles geprobeerd (warmte, WD40, kruioplie, tikken, slaan etc.).

Tenslotte de bout afgeslepen aan beide kanten van het silentblok en begonnen met de rest van de bout er uit te boren. De binnenbus van het silentblok is 10.5 mm; de bout is 10mm.

Het eerste deel ging prima (begonnen met 4 mm boor). maar toe brak de boor af en bleef in de bout steken. Er steekt geen stuk uit, waar ik grip op kan krijgen. Uitboren met een grotere boor wordt niet geadviseerd om borenstaal heel erg hard is.

Heeft iemand enige suggesties? Enige dat ik me kan bedenken is proberen uit te boren met een kobaltboor. Of de bout er uit te persen met een werkplaatspers.
Boren is drama, ook al omdat zo'n rubber blok nooit stabiel is. Maar ik geloof niet dat ik iets nieuws vertel ;)
Pers of grote bankschroef lijkt mij de simpelste oplossing, boortje uitboren wordt niks.
/Marten
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Volgend probleem

Bericht door Hubert »

Met een poelitrekker heb ik er beweging in kunnen brengen. Maar ik drukte er dan de hele binnenbus van het silentblok uit.

Ik heb het voorlopig opgegeven. Ik heb gelukkig nog 2 reserve verenpakketten liggen, waarvan ik er nu 1 ga gebruiken.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Volgend probleem

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 31 dec 2023, 11.06 Met een poelitrekker heb ik er beweging in kunnen brengen. Maar ik drukte er dan de hele binnenbus van het silentblok uit.
Wat een verrassing! Je moet uiteraard op de buitenbus van het silentblock duwen als je het rubber heel wil houden
/Marten
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Volgend probleem

Bericht door Hubert »

Je bedoelt de binnenbus? Heb ik geprobeerd met een plaatje aan 1 kant waarin een gat zit dat net iets groter is dan de binnendiameter van de binnenbus.Maar is niet gelukt.
Plaats reactie