Transportfies bekend merk.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Transportfies bekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Transportfiets bekend merk 8-)

Er zijn wat onderdelen toegevoegd en vervangen waardoor het nu weer allemaal draait en doet als een zonnetje.
Was vandaag wel toepasselijk.
De banden zijn nieuwe Vredestein Transport Extra Zwaar.
Moest er even voor in de buidel maar het ziet er prachtig uit. Als je met de wind mee fietst dan kan je ze horen zingen. 8-)
Het zadel is Hulshof. Er zat een Lepper op maar daar moet nog wat aan gewerkt worden voordat ik daar 110km op ga zitten.
De koplamp is volgens mij van dezelfde periode als de fiets zelf. Is 1965
De dynamo is VT, baby van Lucifer en het achterlicht is een mooi Koetsje. Misschien weet iemand wat de fabrikant van de koplamp is dan kan ik daar een bijpassende dynamo bij zoeken. Deze VT is prima. Gaat zeer soepel rond en geeft goed licht maar misschien is er nog iets wat er beter bij hoort.
De ketting is ook nieuw van Wippermann 'extra versterkt'. Achtertandwiel ook maar meteen vervangen voor een nieuwe.
De binnenbanden zijn ook grappig ze voelen aan alsof ze van latex zijn maar ze zijn zwart. Misschien een tussenvorm? Heb ik nog niet eerder gevoeld.
De pedalen zijn van Union en ook nieuw. Ze zijn in zoverre speciaal dat er 'TRANSPORT' in de rubbers staat en er zitten geschroefde stofdoppen op met het logo van UNION er in geslagen. Meestal heeft UNION 'geklemde' doppen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
Transportfiets 'bekend merk'
Transportfiets 'bekend merk'
CHW_6940.jpg (373.64 KiB) 8795 keer bekeken
Mooie banden
Mooie banden
CHW_6947.jpg (325.91 KiB) 8796 keer bekeken
Koplamp 'bekend merk'
Koplamp 'bekend merk'
CHW_6949.jpg (232.91 KiB) 8796 keer bekeken
Koplamp 'bekend merk'
Koplamp 'bekend merk'
CHW_6944.jpg (201.73 KiB) 8798 keer bekeken
Pedalen UNION 'transport'
Pedalen UNION 'transport'
CHW_6942.jpg (245.82 KiB) 8798 keer bekeken
Vassad
Vassad
CHW_6952.jpg (196.52 KiB) 8800 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 657
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door jrietveld »

Hoi Charles,

De koplamp is van Fongers (FG) en van begin jaren '60; snel van deze fiets afhalen, zou ik zeggen...

groet, Jos
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jos,

Waarom moet die lamp van die fiets af :evil:
Die is toch ook van hetzelfde bekende merk en van de begin jaren zestig :!: :?:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 657
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door jrietveld »

Hallo Charles,

Is dit een Fongers?? Kunje nog deatalfoto's laten zien?

groet,Jos
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door asterduc »

:shock:
mooi, mooi, ... mooi

die koplamp doet me denken aan een Lucia met dat verklikkerlampje erop.
jaja, ook al is het een Fongers, maar hij lijkt op een Lucia!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door Michiel Röben »

Fietser,
Had jij niet zelf een Fama in de collectie of is die onverichterzake naar "elders"verdwenen? Ik meen dat ik een keer een Fama had gezien in de collectie... Maar misschien was het in een van de vele gesprekken die we gehad hebben. Als er iemand nog een Fama van voor de oorlog bezit wil ik die graag over nemen (de periode die ik zelf het spannnendst vind).

Ik ben gisteren maar eens aan de Raleigh Damesrijwiel begonnen voor Irene. Die had ik graag naast me op de Raleigh, zo gezellig een duo Raleigh. Ik ben alleen bang dat de fiets iets te hoog is. Dan wordt het weer de Simplex....

Zo zie je maar weer, altijd weer die bekende merken. Hoewel ik binnenkort waarschijnlijk mijn eerste onbekende kruisframe (stafiets). (Nee Charles geen transportfiets, die passen niet in de overvolle schuur met fietsen.) in de stal mag verwelkomen. Ik heb met fietser al even gecommuniceerd en het is geen Germaan maar waarschijnlijk een onbekend merk uit Weesp?

Trapper nemen we nog even contact op voor de losse eindjes? Ik heb gemaild maar geen bericht terug ontvangen. Kan volgende week waarschijnlijk al.

Groeten,
de fietsende schrijver of de schrijvende fietser,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Is dit een Fongers?? Kunje nog deatalfoto's laten zien?
Hoi Jos,

Ja, sorry :oops: Ik maakte een grapje met dat 'bekende merk' omdat ik het wel eens ben met meerdere mensen hier op het forum dat het lijkt of de kleinere merken in de verdrukking komen door de aandacht voor de meer bekende. Vandaar de nadruk op dat 'bekende'.

Eerder heb ik de fiets al een keer geplaatst maar heb er nog een 'poetsbeurt' aan toegevoegd :P
Je hebt hem overigens al een keer gezien en het is echt dezelfde ;)

http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php ... gers#p4305

Het verzamelen komt natuurlijk voort uit grote interesse maar brengt het gevaar met zich mee dat 'de jacht' onderhevig is aan de principes van 'vraag en aanbod' waardoor de interesse zich versmalt en dat is jammer.
De breedte, de diversiteit en daarmee de aandacht voor de geschiedenis en ontwikkeling van Nederland en zijn fietsen zijn wat mij betreft minstens zo interessant als de restauratie en koestering van het zeer gewaardeerde thema 'de oude fiets'.
Het feit dat ik me bijvoorbeeld alleen maar op transportfietsen richt heeft te maken met de hang naar diversiteit die uit de hand dreigde te lopen. Laten we het maar praktische bezwaren noemen. :lol:
die koplamp doet me denken aan een Lucia met dat verklikkerlampje erop.
Hoi Ed,

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Niet dat ik de lamp zelf ken en hem herken maar er zijn verschillende liefhebbers geweest die dat ook zeggen.
Is het mogelijk dat Fongers indertijd lampen inkocht bij Lucia?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Had jij niet zelf een Fama in de collectie of is die onverichterzake naar "elders"verdwenen? Ik meen dat ik een keer een Fama had gezien in de collectie...
Hoi Michiel,

De FAMA beschouw ik al een van de mooiere stukken uit mijn verzameling en staat nog steeds in mijn atelier. Die gaat niet meer weg :P
Wil je er nog een foto van hebben voor je boek?

http://www.transportfiets.net/2012/07/1 ... n-tilburg/

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door Fotomaan »

http://www.transportfiets.net/2013/03/0 ... fotomodel/

Nog even over de Fongers en zijn geschiedenis zoals beschreven door de vorige eigenaar.

De fiets is door Pijttersen BV voorheen Singel 50 te Sneek destijds aangekocht om de pakketjes die wij dagelijs versturen naar het postkantor te brengen, de berijder was Dhr. Tjeerd Wijnia.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Transportfies bekend merk.

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Charles,

Alleen als ie van voor 1920 is... Ging je nou nog mee fietsen in Antwerpen?
Heb je nog na gedacht over de buitenbanden 28x1 1/2 wit of zwart zonder reflectie (wel soepel en als het kan zonder scheurtjes). Trouwens ook goede reproduceerbare foto's van 1890 1920 zijn meer dan welkom...

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie