Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. het is niet alleen de dikte van de as en de grootte van de cups die een probleem vormen, het is ook nog eens de lengte van de as, en de lengte van het deel waar de rechter crank op de as zit. Het trapashuis is namelijk langer. Als de lengtes niet kloppen, kan als je een crankstel er uberhaupt al op krijgt, de cranks bijvoorbeeld tegen de achtervork aan lopen. Of wat nog veel vaker voorkomt, is dat je kettinwiel niet goed oplijnt met je achtertandwiel, waardoor je ketting niet goed loopt. Daarom kan het zijn dat ook al vind je een trapas met de juiste diameter en lengte, dat je fiets nog voor geen meter loopt, of dat de rechter crank er niet op past. Zie dit artikel voor meer details: https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... et-letten/
Gebruikersavatar
moories
Berichten: 94
Lid geworden op: 5 apr 2013, 02.17
Locatie: Tilburg

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door moories »

christianos schreef: 24 feb 2020, 14.42 Hoofdstuk 1: De Trapas[/b

VIa het forum kreeg ik contact met Maurice en die heeft (wiehooee!) nog een setje conussen en lagerschalen kunnen vinden. Via internet de juiste kogels besteld (5/16) en in de kelder van mijn werk alles gemonteerd. De fiets heeft nu weer een spelingsvrije trapas!
En gemonteerd. Spelingsvrij!

Fijn dat het past en spelingsvrij is 😊.
Juncker transportfietsen :roll:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Als je een draaibank hebt, er mee om kunt gaan en goed 'rondstaal' hebt kan je zonder problemen een Thompson as draaien.
Op dit moment is er iemand voor mij een trapas aan het draaien voor mijn Göricke waar de trapas van gebroken is. Niet versleten maar waarschijnlijk door een aanrijding beschadigd en later gebroken.
De konen en cups zijn ook geen probleem zolang je het gereedschap maar hebt. Als het bijvoorbeeld gehard moet worden, en dat moet het, dan zou dat met indictie kunnen maar .... wie heeft zo'n apparaat? Ook met een vlam is het harden en uitgloeien gespecialiseerd werk.
De Thompson as zelf is nog het minste omdat die niet gehard hoeft te worden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door christianos »

IMG_20200307_170957.jpg
Hele korte update. Maar langzaamaan gaan we met de wielen de goede kant op. Voornaaf moet vervangen worden, maar de achternaaf was te redden.

Via topic op dit forum mooie banden zonder reflectiestrepen kunnen bestellen. Fijn!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wat is er mis met de voornaaf? Als het de conussen of de as zijn, die zijn goed te vervangen. Daar kun je bijvoorbeeld deze in plaatsen: https://www.fietsonderdeelxl.nl/583106- ... al-38172mm

Alleen als de cups in de naaf gaar zijn, dan moet je echt de naaf vervangen.
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door christianos »

oooo. Dat is wel een heel fijn antwoord dit. Want inderdaad, de conussen zijn gaar. Dank!
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door christianos »

Hoofdstuk 2: de wielen

Tijd voor weer een echte update. Nadat de trapas weer helemaal op orde was, moesten de wielen onder handen worden genomen. De velgen waren goed verroest, maar gelukkig nog te redden. Met de haakse slijper met staalborstel was de ergste roest er zo af en de binnenkant van de velgen is preventief in de Hammerite gezet. Daarover een extra breed velglint, dat moet voor geen problemen meer zorgen. Het tandwiel achter was afgeschreven.
tandwiel1.JPG
velg.JPG
Weer wederom veel gehad aan de zoekfunctie van dit forum. Zo kon ik nieuwe tandwielen, velgen en reflecterloze banden vinden.
De lagers in beide naven gerestaureerd en gisteren voor het eerst de fiets weer in elkaar gezet om de fiets van mijn werk naar huis te fietsen. Mijn collega's hadden ondertussen op de deur van de C.V. duidelijk gemaakt wat er zich in het hok afspeelde:
fiets.JPG
Al snel bij het fietsen kwam ik erachter dat het balhoofd enorme speling heeft. Dat was mij nog niet opgevallen eerder. Ik denk dat de voorvork wel zeker een halve centimeter heen en weer kan. Daar is dus iets goed mis. Nu is het stuur toch krom, dus de volgende fase wordt dat. De fiets is in ieder geval nu thuis, dus dat klust een stuk makkelijker.
krom.JPG
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door christianos »

Hoofdstuk 3: het balhoofd

Hier is iedereen nog gezond, dus de Coronacrisis en het mooie weer biedt ook een unieke kans om verder te gaan met het transportfietsproject. Ik heb de afgelopen twee weken heel veel kunnen doen. De fiets fietst nu en is voorlopig wel een beetje af. Er moet nog een heleboel optisch gebeuren, maar dat laat ik kostentechnisch even aan de komende zomermaanden over.

Bij thuiskomst van de fiets heb ik een paar dingen aangepakt. Te beginnen met de slag in de voorvelg. Die bleek zo ernstig dat het wiel opnieuw gespaakt moest worden. Dat kan ik niet zelf. Gelukkig had de fietsenmaker om de hoek nog de juiste, dikke, spaken liggen en ook de tijd en zin. Hij spaakte het wiel voor 80 euro (Materiaal en arbeid). Ik ben er blij mee.

De fiets blijkt trouwens langere tijd onder water te hebben gelegen. Ik kwam overal en nergens een vreselijke rioollucht tegen en mossels enzo.

Toen het voorwiel af was aan de gang met het balhoofd en het stuur. Het balhoofd had enorme speling en het stuur was krom. Maar het wilde met geen mogelijkheid uit elkaar. Het heeft een liter kruipolie, een week geduld en veel warmstoken geduurd voordat de stuurpen uit het balhoofd kwam. Compleet vastgeroest.
brr.JPG
De speling op het balhoofd was snel gevonden. In het onderste lager zaten geen kogels meer. :shock: Aan de sporen te zien was dat al even zo geweest. Brrr. Het stuur was in de bankschroef zo recht, gelukkig.
balhoofd.jpg
Met veel beleid en vet alles weer in elkaar gezet en de meest verroeste onderdelen toch maar weer zwart gespoten. Het frame niet, dat staat in de olie en dat lijkt afdoende.

En nu fietst die weer als het heertje. Al met al erg trots op het resultaat. Wel veel lagers na een eerste rondje fietsen nog moeten bijstellen, maar dat hoort er denk ik bij.

Voorlopige kosten:
Fiets: gratis gevonden
Nieuwe banden (binnen en buiten): 30 euro
Nieuwe tweedehands trapaslagers (via dit forum): 25 euro
Wiel spaken: 80 euro
Tandwiel en ketting (brommerketting): 25 euro
Lagerkogels, verf en vet: 30 euro
Spatbord en stangen: 25 euro

Bij elkaar: 215 euro. Ik vind het een mooie score. Toch daarmee een fiets gered van de eeuwige jachtvelden.

Maar er moet nog verlichting op, en een krat aan de voorkant en nog wat snuisterijen. We gaan het zien.
fietsee.jpg
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door Empo's bijgebouw »

als hij daarwerkelijk uit het water komt moet het het frame ook van binnen in de olie zetten anders rot het frame vanuit binnen
wel mooi dat je hem weer hebt opgepakt en weer fiets dan maakt de kosten soms niet veel uit
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Ramon Pool
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 jan 2024, 19.05

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets

Bericht door Ramon Pool »

Een late reactie op dit bericht.
Leuk en zeer interessant om te lezen aangezien ik kort geleden een Locomotief transportfiets kocht. Is jaren geleden gerestaureerd door een vorige eigenaar. Bij de proefrit liep de trapas niet fijn maar de verkoper gooide het op het lange stilstaan wat ik aan heb genomen. Ooit heb ik een oude Gazelle uit 1936 weer op de banden gebracht maar zonder enige kennis. Nu blijkt echter de conus van het vaste deel (zijde tandwiel) in meerdere stukjes te liggen. En het lijkt me ook dat de ketting (en dus waarschijnlijk ook de tandwielen) van een niet voor een transportfiets bedoeld formaat te zijn, te licht. Maar originaliteit is in dit geval niet mijn streven maar wel een goed fietsende fiets. Komende zaterdag kan ik bij een oud fietsenmaker gaan kijken of hij toevallig een passende conus heeft, ik hoop het van harte. Anders hier de vraag eens uitzetten.

Mijn Locomotief zou volgens de verkoper van begin jaren '60 zijn. Het framenummer is onder de lak helaas niet goed leesbaar.

Met een vriendelijke groet,
Ramon Pool
Plaats reactie