Sierbeugel demonteren - edit: op lakdoek kettingkast

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Sierbeugel demonteren - edit: op lakdoek kettingkast

Bericht door fietshobbyist »

Nog niet eerder aangesneden onderwerp op dit forum.
Aan de achterkant gaan ze vaak gemakkelijk los, maar de bocht wil vaak stevig vast zitten! Zo ook gisterenavond.
Zijn er meer onder ons, die wel eens een keer zo een ding geknikt hebben, bij de poging zo een ding te demonteren? :oops:
Na een nachtje slapen en hernieuwde moed, bedacht ik gelukkig een effectieve methode om zo een sierbeugel te demonteren waarbij die heel blijft: Met een lat van 44x12 mm doorsnede en 17 cm lang - en een hamer.
Ik zette de lat net voor de bocht op de rand van de beugel om vervolgens een paar ferme tikken op de kopse kant van de lat te geven. Na een stuk of drie tikken sprong het ding er plotseling in zijn geheel af! :o
Tot uw dienst ...

Voor een volgende keer en een weerbarstiger sierbeugel, ben ik nog voornemens de lat aan één kant te bewerken en er een radius aan te maken die overeen komt met de radius van een sierbeugel.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 5 jan 2024, 21.25, 3 keer totaal gewijzigd.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Sierbeugel demonteren

Bericht door Bandenplakker »

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'sierbeugel'.

Heb je misschien foto's of een tekening?

Dirk
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Sierbeugel demonteren - edit: op de kettingkast

Bericht door arnoldus »

Een sierstrip ?
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Sierbeugel demonteren - edit: op de kettingkast

Bericht door Beau-Velo »

De sierlijst op een lakdoek kettingkast.
Klinkt heel herkenbaar. Dat is me ook overkomen. Vooral als er op een avond een fiets open moet om de volgende dag weer gebruikt te worden.
Dus ik denk dat een flinke portie geduld het juiste recept is.
Plaats reactie