Ratly een hoge Belg

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Ratly een hoge Belg

Bericht door Beau-Velo »

Afgelopen week heb ik weer een bijzonder fietsje aan mijn collectie toegevoegd.
Eigenlijk helemaal geen plaats voor! Maar je weet hoe dat gaat een fiets die je niet los laat.
Bij Toon in Den Bosch had ik ook al eens een mooie Peugeot van 61 hoog gekocht.
En nu een Belgische Ratly van 62cm wat naar mijn idee hoog is voor Belgische fiets.
Waarschijnlijk zijn wij een raar land met onze hoge fietsen. Maar heb vaak het idee dat er in omliggende landen op te kleine fietsen wordt gereden. Maar via Toon dus een Peugeot en een Ratly op voor mij fijne hoogte.
Ben niet merk of land gebonden als het maar een mooie fiets is (Beauvelo) met mooie details of kleur.
Vandaar dat deze fiets me aansprak Bordeaux aubergine paars van kleur met een vleugje van de allereerste metallic.
Mooie ranke aangesoldeerde bagagedrager mooi gebiest velgen ook en in zelfde kleur van de fiets. Dubbele spatbord stangen.
Stuur met celluloid. Achterlicht met geslepen glas. Tandwiel met merknaam mooi brede spatborden maakt dit voor mij een beauvelo. Een mooi nieuw project en komend voorjaar mee op ritjes.
Maar wat is Ratly? Het wereld wijde web brengt me bij het lijstje dat Nonfixi een tijd geleden publiceerde met enorm veel Belgische merken. “Ratly, Sevens A. Anderlecht 51- 53”daar moet ik het tot nu toe mee doen.
Ik heb wel eens het idee (zeker na die enorme lijst merken) dat elke zelf respecterende Belgische fietsenmaker zijn eigen merk had al dan niet opgeplakt. Die ergens in een maar een aantal fabriekjes geproduceerd werden voor wie wilde afnemen.
Nu heeft deze fiets wel een tandwiel met merknaam dus al minder universeel geproduceerd.
Eind jaren 90 zag ik in Antwerpen nog nieuwe fietsen in de etalage staan met de merknaam van de winkel erop.
Wat me ook is gevallen bij de Belgische fietsen is dat ze lang door zijn gegaan met de klassieke modellen met veel hout en celluloid sturen. Dus de fiets vaak ouder geschat word als werkelijk is.
Dat idee heb had ik bij deze Ratly ook. Dacht aan jaren 50. Maar de Styria naaf bracht me met hulp van Rijwiel.net op1938 uit.
Jaren dertig naven van Styria geven alleen het laatste cijfer van het bouwjaar weer. In dit geval een 8.
Het zie er niet naar uit dat er heel veel aan deze fiets is gerommeld. De ketting is splinternieuw en het zadel U.R.D. (Is dat Union?) lijkt me niet op deze fiets thuis horen. JRC pedalen zullen ondanks wel Belgisch van een latere datum zijn. Banden zijn hele mooie oude van Michelin 700 x 40 - 42C (mogen binnenkort naar een liefhebber I.v.m. nieuwe fietsbare besteld)

Al met al ben ik er heel gelukkig mee. En wil ik deze fiets voor eigen gebruik weer in nette bruikbare staat terug brengen. Zonder al teveel gekke dingen uit te halen. Een ketting scherm in dezelfde kleur ga ik niet vinden. Maar ongeveer tijds identiek aluminium zal ook wel netjes staan.
Heeft er iemand meer info/historie over Ratly uit Anderlecht? Belgische leden? Zijn er leren zadels in België gemaakt?
Bijlagen
IMG_1855-compressed.jpeg
IMG_1857-compressed.jpeg
IMG_1856-compressed.jpeg
IMG_1848-compressed.jpeg
IMG_1847-compressed.jpeg
toolbox
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20.58

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door toolbox »

Mooie fiets met weinig werk zo te zien maar let op het visje van de kettingsluitschakel die zit verkeerd om! Leuke fiets voor op de nieuwjaarsbijeenkomst . Groet Hans.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door Beau-Velo »

Tuurlijk dat visje! Was me ook al opgevallen nadat ik de foto’s had geplaatst! Die hele ketting gaat er vanaf.
En goeie tip om deze mee te nemen naar de nieuwjaars bijeenkomst. Ik hoop dat er nog plaats is?
Al zou mijn Peugeot ook wel mooi passen in het decor van het museum van een voormalig Peugeot dealer.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door non-fixie »

Mooie fiets! Mooie kleur! Mooie maat!

Gefeliciteerd!

Meneer Sevens in Brussel voerde verschillende merken. Volgens de lijst uit 1953 waren dat ASB, ELAN, MK, RATLY en SULTAN.

Een bekende Belgische zadelfabrikant was Donza uit Deinze. Maakte van alles, van buddy seats voor bromfietsen tot fraaie racezadels.


Afbeelding
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door Durabo88 »

Het geheel is ook nog eens uitgevoerd in een mooie kleur met biesjes. Leuk fietsje!
Sportief fietsend!
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door Enfield »

Maakte ook lichte motorfietsen.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door Beau-Velo »

non-fixie schreef: 10 dec 2023, 13.43 Mooie fiets! Mooie kleur! Mooie maat!

Gefeliciteerd!

Meneer Sevens in Brussel voerde verschillende merken. Volgens de lijst uit 1953 waren dat ASB, ELAN, MK, RATLY en SULTAN.

Een bekende Belgische zadelfabrikant was Donza uit Deinze. Maakte van alles, van buddy seats voor bromfietsen tot fraaie racezadels.


Afbeelding
Toch jammer dat eigenlijk niks te vinden is van zo’n bedrijfje. Heb al heel wat gezocht. Ik ga. Of eens verder zoeken met de andere namen uit dat lijstje.

En ja Donza (Latijnse naam voor Deinze plaats van de fabriek) kende ik wel van de Buddy zit. Maar niet van zadels.
Wie weet vind ik nog eens een mooi tour zadel.
NOS bicycle parts heeft een nieuwe uit de 60s maar niet passend voor mijn fiets.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door marco verbaant »

Beau-Velo schreef: 10 dec 2023, 21.36 En ja Donza (Latijnse naam voor Deinze plaats van de fabriek) kende ik wel van de Buddy zit. Maar niet van zadels.
Wie weet vind ik nog eens een mooi tour zadel.
NOS bicycle parts heeft een nieuwe uit de 60s maar niet passend voor mijn fiets.
Afbeelding
Donza... dit (plaatje "gepikt van internet" zadel had ik laatst op een oude racefiets van de fifties. Ik veronderstelde (vanwege de overeenkomstige vorm) dat het om een Italiaanse kopie van Cinelli ging :D Deze uitleg van Deinze, dank ervoor...
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door non-fixie »

Voor het nageslacht: nog een mooi Donza-zadel (helaas niet van mij):

Afbeelding
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Ratly een hoge Belg

Bericht door Beau-Velo »

Foto
Bijlagen
IMG_1891-compressed.jpeg
IMG_1892-compressed.jpeg
IMG_1889-compressed.jpeg
Plaats reactie