Herenfiets gevonden in Amsterdam

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door Floris91 »

Fascinerende fiets! Het kettingwiel is duidelijk nog netjes vernikkeld. die voorvork en ook het balhoofd doen me denken aan een Nelson fiets die zich inderdaad bevindt ons clublid Peter. Ik wil altijd nog een keer een Alt fiets hebben ( wel waar ik zelf oppas ). Tegenwoordig bevindt zich een pizzeria in de oude fietsfabriek van Alt op de Mare in Leiden.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

tdebruin schreef: 1 jan 2024, 16.37 Allereerst de beste wensen aan iedereen op dit forum!

Ik heb wat zitten doorbladeren in oude catalogi in de fantastische doumentatiebank, maar tot nu toe niet echt iets kunnen spotten die direct op de details van deze fiets lijkt. Ik vermoed dat het een eigen baksel is geweest. De uitvoering lijkt ook vrij simpel, geen ingewikkelde lugs of luxe details.

De enige stempel die ik kon vinden is een "C" op de linke crank:
.
crank_links.jpeg
.
trapas.jpeg
De trapas lijkt op Bayliss, doch is alleen de rechte cup (wel rechte draad trouwens) duidelijk Bailyss Wiley.
.
Wel vond ik de bracketpot borging systeem interessant, ik kende deze nog niet:
bracketpot_spieen.jpeg
.
In tegenstelling tot de latere modellen waarbij 2 trekbouten gewoon de bracket-bus knijpen, gaat het hier om een soort spie systeem waarbij de cups dmv van spietjes op hun plek worden gehouden.
.
Ik heb hetzelfde op mijn transportfiets uit 1924. Onder transportfietsen ken ik er maar 3 die dat hebben. Ik vermoed dat deze tot en met de eerste helft jaren '20 toegepast werd (op transportfietsen in ieder geval). Die gelugde vorken zijn erg fraai. Ook zeker een teken van een oude fiets. Mooie vondst!
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door tdebruin »

Nu weet ik in ieder geval waartoe die mooie vernikkelde spietjes van een rare maat toe dienen, die ik al jaren ergens in een latje bewaarde ;)
.
spietjes.jpeg
.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door veenofiets »

Allemaal machtig interessant.
Maar ook ik vind het echt moeilijk om met oude catalogi iets te doen. Het is de juiste bron of een van de juiste bronnen maar toch soms staan er gewoon niet alle toebehoren op foto’s in bijvoorbeeld.
Jammer dat er nergens wat in het frame staat geslagen.
Hopelijk vind je toch nog uit wat voor fiets het is, de bouwer is hoogstwaarschijnlijk al lang overleden.

Freek
Plaats reactie