Belgische fietsmerken

Kom je wat moois tegen? Deel het!
Melskens
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 sep 2023, 15.24

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door Melskens »

Fabrikant van het merk IRPA en Joëlle te Leuven Vaartstraat
Bijlagen
Fabrikant Vaartstraat Leuven
Fabrikant Vaartstraat Leuven
B591D91D-75A9-4383-A3D1-40582E9B6A13.jpeg
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door berkers41 »

Nog eentje in de reeks: Tandem uit 1954.
Het-Gouden-Wiel
F. Janssens
Hoogeweg 35
Borgerhout (Antwerpen)
Bijlagen
F Janssens Hoogeweg 35 Borgerhout.jpg
Het-Gouden-Wiel tandem.jpg
Het-Gouden-Wiel tandem.jpg (26.43 KiB) 2138 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door Cyclissimo »

Ik zag dat het merk Rapar uit Veurne er nog niet in staat (zie topic van mijn Rapar racefiets verder op dit forum)
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door velofilie »

Ik heb de lijst Belgische Fietsmerken als een samenraapsel van 3 lijsten bij elkaar gezet.
Non-Fixie heeft er een grote database van gemaakt en daarbij is Rapar mogelijk verloren geraakt.

Die lijsten waren afkomstig van d'Antieke Velokes een Belgische zustervereniging.
Rond die club is het lange tijd erg stil geweest, maar onlangs waren er weer nieuwe activiteiten.
https://www.oudeglorien.be/antieke-velokes?layout=* ; het Belgisch erfgoed wordt dus weer gekoesterd.
Ik heb de lijst als Word-document doorgestuurd naar het huidige aanspreekpunt dhr. Henri Bruyneel.
Mij lijkt dat zij er het meeste belang bij hebben een dergelijk archief te beheren.
Maar eenieder die er plezier in heeft, mag wat mij betreft eraan werken; zelf heb ik hier geen zin in.

Groet, Wiel
Tom Langie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2023, 06.59

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door Tom Langie »

Beste,

Kan u meer info bezorgen over de fiets van Langie uit Ronse?
Ik ga ervan uit dat deze van mijn overgrootvader Henri Langie is geweest.

Kan u mij info toesturen op tomlangie@icloud.com?

Alvast bedankt,

Tom Langie
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door non-fixie »

Tom Langie schreef: 13 dec 2023, 09.30 Beste,

Kan u meer info bezorgen over de fiets van Langie uit Ronse?
Ik ga ervan uit dat deze van mijn overgrootvader Henri Langie is geweest.

Kan u mij info toesturen op tomlangie@icloud.com?

Alvast bedankt,

Tom Langie
Beste Tom,

Veel meer dan wat er op de vorige pagina staat (dat het merk bestaan heeft) weet ik er niet van. In mijn lijst van Belgische merken uit 1953 komt het merk Langie al niet meer voor.

Ik zou eens binnen de familie rondvragen, en bij het gemeentearchief in Ronse, daar weten ze vast meer. Soms geeft een oud adres, of zelfs alleen een straatnaam waar het bedrijf gevestigd was al ineens toegang tot veel meer informatie.

Succes met de zoektocht!
Tom Langie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2023, 06.59

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door Tom Langie »

Beste,

bedankt voor uw reactie.
Ik vermoed dat er ergens een vergissing is. De naam Langie is niet de merknaam van een fietsenfabrikant maar de naam van mijn Overgrootvader.
In de lijst staat zijn naam en adres vermeld. Op basis van wat is die lijst gemaakt? Heb je toevallig geen foto van het fietsplaatje? Dat zou een mooi aandenken zijn :).

Ik heb namelijk recent een boek over hem geschreven, zie: https://www.bravenewbooks.nl/site/?r=us ... &id=350649

Alvast bedankt en beste wensen voor het nieuwe jaar!

Tom
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Belgische fietsmerken

Bericht door non-fixie »

Tom Langie schreef: 7 jan 2024, 15.32 Beste,

bedankt voor uw reactie.
Ik vermoed dat er ergens een vergissing is. De naam Langie is niet de merknaam van een fietsenfabrikant maar de naam van mijn Overgrootvader.
In de lijst staat zijn naam en adres vermeld. Op basis van wat is die lijst gemaakt? Heb je toevallig geen foto van het fietsplaatje? Dat zou een mooi aandenken zijn :).

Ik heb namelijk recent een boek over hem geschreven, zie: https://www.bravenewbooks.nl/site/?r=us ... &id=350649

Alvast bedankt en beste wensen voor het nieuwe jaar!

Tom
Dank en insgelijks!

De naam komt van de lijst die Wiel heeft samengesteld, en hoe die tot stand is gekomen geeft hij aan in de eerste post op de vorige pagina.

Volgens de betreffende bron heeft er wel degelijk een merk LANGIE bestaan, waarvan ene Langie uit Ronse de eigenaar was. Meer informatie heb ik helaas niet.

U kunt eens informeren bij d' Antieke Velokes. Wellicht dat zij u verder kunnen helpen. Gezien de innige relatie tussen Ronse en de wielersport zou het mij niet verbazen als daar nog veel relevante geschiedkundige kennis zit.
Plaats reactie