Ontbrekend onderdeel achteras?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Ontbrekend onderdeel achteras?

Bericht door Hubert »

Ik heb een achterwiel weten te redden uit het wrak van een Apollo bakfiets. De as/trommelrem was nog bruikbaar. Alles uit elkaar gehaald. Nieuwe kogels er in. Alles gelakt.
Maar ik heb het idee dat er iets ontbreekt op de as aan de trommelremkant (foto 3). Ik kan me niet voorstellen dat de achtervork direct tussen de wand van de trommelrem en de bout moet komen. Gevoelsmatig zou ik verwachten dat er nog ringen, of een hele bout, tussen trommelrem en achtervork horen.

Wie kandaar wat over zeggen?

Hubert
Bijlagen
IMG_2374.JPG
IMG_2375.JPG
IMG_2376.JPG
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ontbrekend onderdeel achteras?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Aan beide kanten moet er nog een borgring op (die past in de gleuf in de draad) en een borgmoer. En dan komen er natuurlijk ook nog kettingspanners tussen de vork en de moer.
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Ontbrekend onderdeel achteras?

Bericht door Hubert »

Weet jij of die borgringen bij de fietsenzaak te krijgen zijn? Ze zaten er namelijk niet bij.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ontbrekend onderdeel achteras?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hubert schreef: 8 jan 2024, 13.17 Weet jij of die borgringen bij de fietsenzaak te krijgen zijn? Ze zaten er namelijk niet bij.
Bij een fietsenzaak zeker niet. Die hebben in het algemeen niets in M12 maat. Bij een oud brommerzaakje zou je het nog kunnen proberen. Je kan er ook een gewone washer plaatsen, maar dan moet je de conus tegenhouden als je de moer aandraait.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Ontbrekend onderdeel achteras?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 8 jan 2024, 13.25 Bij een fietsenzaak zeker niet. Die hebben in het algemeen niets in M12 maat
Tuurlijk wel: steekassen voor "Gravelbikes" ;)
/Marten
Plaats reactie