Juli 2012: Wings kruisframe

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Juli 2012: Wings kruisframe

Bericht door JocoFoto »

Er bestaan vele variaties op het kruisframe (zie http://www.rijwiel.net/kruisf2n.htm). Een zelfde model werd regelmatig door meerdere fabrikanten gemaakt, zoals bijvoorbeeld het model van Simplex en Juncker.

Het Union kruisframe (zie de juni 2012 post) is zeer karakteristiek en daarom dacht ik dat het alleen door Union gemaakt werd. Totdat ik deze fiets tegenkwam op straat:

Afbeelding

Het merk is Wings(?)

Afbeelding

Elegante lugs, vooral boven

Afbeelding

De lug-constructie voor de onderste buizen vind ik nogal apart. Waarom twee delen?

Afbeelding

Aan de extra aangesoldeerde delen, buisje voor de elektra in de foto boven en de afgebroken drager, is te zien dat er aandacht is besteed aan dit frame.

Afbeelding

Er waren geen te dateren onderdelen, maar de Williams cranks met sleuf (als die origineel zijn.......) komen voor in het midden van de jaren vijftig.

Ik vind het echt een raadselachtige fiets. Wie heeft hem gemaakt? Is het een unicum - op bestelling in een kleine werkplaats? Of toch in serie geproduceerd? Alle tips, speculaties enzovoort zijn natuurlijk welkom!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Juli 2012: Wings kruisframe

Bericht door HJvMontfort »

Prachtige fiets, vraag me ook af hoe oud zoiets is!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Juli 2012: Wings kruisframe

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Wings was naar mijn weten een fietsenfabriekje in Bussum. Je kon daar in de jaren 50 je fiets ook opnieuw laten moffelen. Fabriek is reeds lang verdwenen.

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Juli 2012: Wings kruisframe

Bericht door JocoFoto »

Bedankt Henk L. Alweer een stapje verder.......

Wie weet komt er nog eens meer info over Wings voorbij. Het blijft een intrigerende fiets - een Union kopie, kon dat zomaar?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie