Humber Coventry 29 inch

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Humber Coventry 29 inch

Bericht door Maarten Waarlé »

En dan nu maar eens ander merk; Humber.
Rond kerst gekocht in de UK en begin januari ontvangen.
Mooie hoge machine met toch wel de nodige vraagtekens en oplossingen.
Humber uitpakken.jpg
humber uitpakken vervolg.jpg
Waar ik aanvankelijk geen goed beeld van had was de bovenbuis van deze 29 inch (73cm) toerfiets.
Ik zag wel een soort klinknagels in de bovenste lugs zitten maar waar ik thuis pas achter kwam was dat de bovenste buis dunner was ,dikwandig en met een lasnaad aan de binnenkant en niet gesoldeerd in het frame. Echt een prutsbuis als het om fietsen gaat.
Humber  geklonken buis.jpg
Humber zadellug.jpg
Humber zadellug.jpg (30.4 KiB) 686 keer bekeken
Vreemd genoeg zaten er in de lugs geen resten/stompjes van wat je zou kunnen noemen ''de originele buis''.
De lugs leken niet geruimd te zijn voor een normale half inch buis .
Met andere woorden , dat hebben ze bij Humber zo zitten prutsen. De zadelbuis was overigens ook gemaakt voor een 28 inch hoge fiets. De zadellug stak maar half over de buis. Daardoor kon ik ook in de dikwandige bovenbuis kijken en zag dat de achterste klinknagel niet door de buis maar achter de buis door zat geklonken. Overigens was de balhoofdbuis keurig van een lengte gemaakt en de staande achtervork was ook onaangepast.
Omdat ik het frame nog al lang vond (maat zadelbuis -balhoofdbuis 64cm) heb ik besloten om het frame geheel te herzien. het is nu 3 cm korter en de balhoofdhoek is iets groter geworden. Alles met zilver gesoldeerd en met binnen-buizen uitgevoerd.
Het frame is er een stuk knapper op geworden.
voor.jpg
na.jpg
frameaanpassing.jpg
In deze Humber zit een Sturmey Archer A naaf die nog goed schakelde maar waarvan het achtertandwiel verkeerdom zat voor een juiste kettinglijn en
bovendien was de velg verkeerd om gespaakt en uit het midden. Bij openen van de naaf bleek het een roestige vettige smurrie te bevatten (beetje vage fotos).
S.A. A naaf.jpg
modderig.jpg
schoon.jpg
S.A. A gemonteerd.jpg
Er was er een veertje weg en lag er ook een kogel los in de naaf. de andere kogels waren doffig gesleten.
Maar weer eens bedacht dat je altijd een oude versnellingsnaaf uit elkaar moet halen ook al lijkt die in orde.
Ik had in Beaulieu afgelopen herfst een oude deelbare oiiebadkettingkast gekocht. Die bleek naadloos te passen op deze Humber.
Het is een model van Speedwell .De meest bekende kettingkastbouwer in de UK.
kettingkast r.jpg
kettingkast l.jpg
Kettingkast a.jpg
Speedwell.jpg
De fiets loopt als een nieuwe inmiddels, remt goed en rijdt kaarsrecht. Echt een fijn ding om met de HZ70 af te wisselen
P1010720.jpg
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Humber Coventry 29 inch

Bericht door wimjansen »

Wat een onderneming! Maar het resultaat is bijzonder.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Humber Coventry 29 inch

Bericht door JasperA »

Het klinkt alsof je in een middagje klaar was Maarten! Ben benieuwd wat je morgen gaat doen… ;-)

Maar zonder gekheid, ergens vind ik het mooi om te lezen dat de fiets naar eigen smaak is aangepast. Ik heb het volgens mij al eens eerder geopperd maar ik hoop daar nog meer van te gaan zien. De buisconstructie zou dan vast anders zijn geweest…
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Humber Coventry 29 inch

Bericht door Durabo88 »

I love it when a plan comes together!
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Humber Coventry 29 inch

Bericht door Maarten Waarlé »

Er moest wel even de ''historisch verantwoord'' hobbel genomen worden . Maar het slecht gebouwde frame hielp wel om de wijziging door te voeren.
Blijft me wel bezig houden , wat nu de oorsprong van de vreemde oplossing met ''ordinaire buis'' en klinknagels is geweest.
Ja een roadster naar eigen smaak bouwen, Dat is nog wel een uitdaging. In ieder geval wordt dat er een met een zadel-balhoofd afstand van 57cm. Dat geeft de fijnste houding .
De vroege 20e eeuwse herenfietsen hebben dat nagenoeg zonder uitzondering en gaandeweg de 20er jaren worden de meeste Nederlandse frames langer van bouw. Ik heb een Gazelle uit 29 met ook een 64cm bovenbuismaat. Je zit anders op zo`n fiets.

Deze Humber komt waarschijnlijk uit 1915 of 16. Het williams crankstel heeft een C boven het merktekentje staan ,.Dat zou moeten zijn 15/16.
Williams c 1915-1916.jpg
De fiets heeft ook nog een ketting met 5/8 schakels. Daarmee zijn ze na WO1 opgehouden volgens de study guide van de Engelse vereniging.
Framenummers ben ik nog niet uit omdat je drie vestigingen had : Beeston (de meest luxe Humbers,oa dubbele vorkbuizen) ,Wolverhampton , (tweede klasse) en Coventry (de eenvoudigste). Mij is niet bekend of ze afzonderlijk nummerde of dat er verbanden waren.
De S.A. A naaf is van 1915 al ben ik niet zeker of altijd het bij deze fiets heeft gezeten. Wel Humber omdat het tandwiel met de grovere 5/8 e vertanding aan de achterkant vuil en vet van vele jaren had. Niet iets dat de afgelopen jaren is aangepast om in de fiets te passen.
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Humber Coventry 29 inch

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Had de fiets geen militaire functie en zou het dan niet makkelijker zijn om meerdere fietsen te vervoeren , een soort van vouwfiets , is maar een idee ,Pedersen had ook zoiets om alle framedelen los te maken,

Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Humber Coventry 29 inch

Bericht door Maarten Waarlé »

Wel een goede gedachte Hans. Maar in dit geval zat de bovenste buis achter niet vast maar voor wel door en door. Je zou met geweld de buis achter er uit kunnen hebben getrokken en dan scheef naast de lug kunnen duwen maar dat geeft geen functie of gemak. Eerder schade.
Er zat overigens ook wat plamuur tussen de losse verbindingen.
Er zijn ook Humbers geweest met aluminium buizen die met bouten in de stalen lugs vast zaten ongeveer op de zelfde positie als de pennetjes in deze fiets. Bij dergelijke fietsen kunnen alle buizen uit elkaar gehaald worden. Mogelijk hadden ze die constructie in gedachte bij de uitvoering van deze bovenbuis.
Ik heb wel de gedachte gehad dat de 1e WO een gebrek aan deskundig personeel bij Humber heeft veroorzaakt en dat een special van 29 inch (wat het uiteindelijk wel is) tot problemen heeft geleid in de uitvoering. Het blijft raadselachtig.
Plaats reactie