Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Gerard
Dit snap ik niet Freek, dat was jou toch al bekend? je hebt juist dit zadel gekocht van mij omdat je die nodig had voor je HF.
En daar past hij prima op zoals ik je vertelde en ook op een transportfiets van Fongers.
Klopt helemaal Gerard, Ik had een Fongers zadel nodig! Wat ik bedoel is dat ik hier zelf tot nu toe zelf geen onderzoek naar de toepassing van specifiek model ZZ had gedaan op basis van oude gegevens zoals catalogi van Fongers zoals dat eigenlijk hoort wanneer je aan een oude fiets werkt. ik heb model ZZ op jouw advies gekocht omdat jij aangaf dat het passend was voor de fiets. Nu dus wel dat kleine onderzoekje gedaan zoals eigenlijk hoort en dan vind ik hem terug.


Freek
Bijlagen
936abadb-b292-47ac-b6fb-2f681e53ab75.jpeg
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door Gerard1976 »

veenofiets schreef: 31 dec 2023, 09.09 Gerard
Dit snap ik niet Freek, dat was jou toch al bekend? je hebt juist dit zadel gekocht van mij omdat je die nodig had voor je HF.
En daar past hij prima op zoals ik je vertelde en ook op een transportfiets van Fongers.
Klopt helemaal Gerard, Ik had een Fongers zadel nodig! Wat ik bedoel is dat ik hier zelf tot nu toe zelf geen onderzoek naar de toepassing van specifiek model ZZ had gedaan op basis van oude gegevens zoals catalogi van Fongers zoals dat eigenlijk hoort wanneer je aan een oude fiets werkt. ik heb model ZZ op jouw advies gekocht omdat jij aangaf dat het passend was voor de fiets. Nu dus wel dat kleine onderzoekje gedaan zoals eigenlijk hoort en dan vind ik hem terug.


Freek

Check, nu is het me duidelijk Freek.
Heel verstandig dat je vooronderzoek gaat doen.
Des te meer door de stevige prijzen van alles wat met Fongers te maken heeft.
Groet'n Uut Grunn
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Gerard,

Ik ben nog nieuw met oude fietsen, ik ben eind 2021 begonnen met het restaureren van de Veeno Populair van mijn opa die al doende niet heel oud bleek te zijn, uit 1965. Die fiets was slecht bewaard gebleven en was een roestbak ik heb daar vrij veel aan vervangen om hem rijdend te maken hij is tot het laatste schroefje uit elkaar geweest ook de torpedo naaf en ik heb velgen opnieuw gespaakt en alle lagers opnieuw gevet maar hij is redelijk origineel geworden toen wel wat onderzoek gedaan maar ik vond pas een folder van de fiets op marktplaats toen ie al klaar was en verder was er geen foto in de info van oudefiets.

Deze Fongers HF 70 heb ik rijdend gekocht, hij rijdt goed maar zou nog eens opnieuw gevet mogen. Voor demonteren trapas heb je bij Fongers wat speciaal gereedschap nodig die ik niet heb dus dat moet nog een keer. Ik vind het daarom nu een “rijdende fiets” maar nog niet een “gerestaureerde fiets”. Mogelijk dat juist omdat ik nog niet zo intensief met de fiets bezig ben geweest nog niet echt onderzoek gedaan heb naar deze fiets specifiek.

Freek
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

De fiets heeft vandaag moeten werken, 2 zakken stoofpeertjes 1 zak appels en een zak aardappelen en 5 L appelsap bij de boer gehaald totaal toch 15 kg. Het was geen probleem maar t moet niet meer worden dan beter een transportfiets voor deze klussen

Freek
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Gisteren een keer verder gefietst met de HF 70. Idee zat al anderhalve week in mijn kop maar omdat de weersvoorspelling voor afgelopen zondag goed was ten uitvoer gebracht. Ik ben met de fiets van mijn huis in Biddinghuizen naar de ALV in Soest gereden daar het fietstochtje mee gedaan en na de vergadering terug gereden. Ook de Singer fiets van Maarten Waalre bekeken, echter wel vrijwel direct om 15u na de vergadering terug gereden vanwege de afstand. Op de heenweg last van kou op de terugweg een hagelbui in Zeewolde. Wel een mooie route die oa langs het stoomgemaal in Niekerk voert. De fiets maar ook witte fietsbanden zonder reflectie met blokprofiel van forumlid Jasper A. hebben deze tocht moeiteloos doorstaan.

Freek
Barend
Berichten: 161
Lid geworden op: 3 mei 2020, 19.32
Locatie: Rotterdam

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door Barend »

Bikkel!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door JasperA »

Fijn Freek dat de banden je brengen waar je naar toe wenst te gaan. En gisteren was het qua weerbeeld inderdaad niet heel gunstig dus chapeau!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Freek,

Dan heb je een best stuk op je Fongers gedaan,zeker 50/60 km,doe ik je niet na,Mooie hoge fiets


Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, super prestatie.
Ik doe je dat niet na.
Leuk ook om je weer eens life te hebben gesproken.
Dat is met dat forum dat je soms niet eens weet wie er bij een naam hoort.
In jou geval natuurlijk wel maar er zijn er ook waarvan ik niet zou kunnen zeggen wie ze zijn.

groeten,
Maarten
Plaats reactie