Invicta in de Nieuwe Wereld

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door non-fixie »

Deze Invicta dook vorige week op op The CABE.

Als een van de weinige Nederlandse leden daar kreeg ik de vraag naar meer info, maar dit is bepaald niet mijn specialiteit. Wel die van jullie. :)

Dus geef ik graag alles door wat over deze fiets te melden is. Mocht je zelf aan de discussie op The CABE willen deelnemen, dan heel graag:

https://thecabe.com/forum/threads/2-bikes.236598/

Het onderwerp:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 27 jan 2024, 19.47 Deze Invicta dook vorige week op op The CABE.

Als een van de weinige Nederlandse leden daar kreeg ik de vraag naar meer info, maar dit is bepaald niet mijn specialiteit. Wel die van jullie. :)

Dus geef ik graag alles door wat over deze fiets te melden is.
Belgisch? Staat niet in de Nederlandse merkenljst, wel een vermelding zonder verdere info in de Belgische
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door Maarten Waarlé »

Nee hoor,
Invicta is een onder-merk van Gazelle.
De spatborden zijn ook duidelijk de zelfde als Gazelle.
Ik schat van rond 1936 gezien het witte deel met de ronding bovenaan en de positie van het achterlicht.
Eerder modellen van Gazelle (voor 1935) hadden het achterlicht onder de spatbordbeugel zoals Fongers.
De fiets ziet er wel redelijk compleet uit. Zal best wel een fijne rijdbare fiets van te maken zijn.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door gerritkan »

Ik heb er bij The Cabe ook al op gereageerd dat Invicta inderdaad een B merk van Gazelle is .
Op de site van Gazelle is genoeg te vinden .
Daar van deze afbeelding gehaald
.
93095FE5-B4B9-4C6C-B33D-CDE2540404A2.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door non-fixie »

Dank voor de reacties zover, heren! Wordt zeer gewaardeerd.

@gerritkan: ik zag dat er een "Gerrit" had gereageerd, maar wist niet dat jij het was. Medelid en goede vriend juvela had me een mailtje gestuurd, vandaar mijn actie. ;)
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door peterbakker »

Ik heb zelf een Invicta uit 1921. Is kwalitatief toch wel gelijk aan Gazelle hoor ! B merk vind ik wat negatief klinken. Het framenr is hetzelfde als de gazelle nummering. Daarmee kan je dus het bouwjaar achterhalen. Mooie fiets !! Groetjes Peter
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Invicta in de Nieuwe Wereld

Bericht door ReinvB »

Is B merk niet gewoon het woord voor een merk wat een fabrikant erbij houdt voor bijvoorbeeld een ander segment van de markt? Het zegt dan niets over de kwaliteit maar Invicta was volgens mij wel daadwerkelijk goedkoper, Net als bijvoorbeeld Nederland en Groningen en later Pionier voor Fongers, en Fongers en Phoenix later zelf voor Intercycle.
Anders dan bijvoorbeeld Rivel of andere zelfstandige fabrikanten die net niet de kwaliteit of de bekendheid hadden van de grote merken.
Plaats reactie