graag voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
eus van Lieshout
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 feb 2024, 19.27

graag voorstellen

Bericht door eus van Lieshout »

Hallo ik ben Eus van Lieshout.

Ik rijd al bijna mijn hele leven op oude fietsen. (en in oude eenden '53 en '54 :-) )
De kwaliteit is gewoon veel beter dan van de nieuwe.
Heel lang heb ik op een oude Fongers gereden tot ik over het hoofd werd gezien en mijn frame knikte in beide buizen achter de voorvork. De voorvork zelf was nog recht!! Met pijn in het hart heb ik de fiets moeten slopen en afvoeren.
nu heb ik een Gazelle herenfiets uit 1945 met stangremmen en houtje touwtje kettingkast. Laatst heb ik een Gazelle tandem uit 1940 in Amsterdam gekocht supergaaf ding. Er zit een verkeerd achterwiel in (torpedo terugtraprem 1963) maar ik hoop een goed wiel te scoren in Oirschot bij Toon.
Ik heb nog een mooie Simplex (bouwj. ??) staan met nastelbare trapas en S.A 3 versnellingsnaaf met een pookje aan de stang. De verhoudingen tussen de versnellingen zijn anders dan bij de modernere S.A. naven (de overgang twee-drie is een stuk groter) maar de trapas is niet meer te stellen.. Ik vermoed dat de conus of de cup te ver versleten zijn...Ik moet daar nog naar kijken maar ik zie op tegen het loshalen van de krenken.
Als ik aan oude fietsen sleutel ben ik altijd positief verrast door het feit dat de boutjes en moertjes gewoon los gaan zonder al te veel moeite.
Fijn die messing vernikkelde onderdelen!

Leuk dat ik op het forum ben toegelaten, ik hoop hier veel plezier aan te beleven!
binnenkort maar eens wat foto's maken en proberen toe te voegen..
eus van Lieshout
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 feb 2024, 19.27

Re: graag voorstellen

Bericht door eus van Lieshout »

even een vraag: hoe werk zo'n tandem trapas, ik zie dat hij excentrisch is, de krenkstellen (overigens keurig gazelle gemerkt) staan niet gelijk. Ik wil dat weer gelijkstellen..
en nog een vraag, zijn er achterwielen met van die grote (15 cm) remtrommels met versnellingen?

bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Woldman
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: graag voorstellen

Bericht door Woldman »

Dag Eus,

Welkom.
Ik heb ook zo’n tandem staan. Nog eventjes want ik heb hem maandag verkocht.
Zie ook op dit forum “ Gazelle tandem 30er jaren”.
Bij mij zaten er wielen in uit de jaren 70 met een Sturmey Archer 3 speed.
Ik heb toen een donor kunnen vinden met de originele wielen, grote trommels en 40 spaken.
Deze nooit met versnelling gezien. Ook het exemplaar in het Gazelle museum heeft geen versnellingen.
In de catalogi van 1935 en 1936 is er alleen sprake van “grote trommelremmen met Bowden kabels”. Versnellingen worden niet genoemd. In 1937 is er als optie ook sprake van bediening met hevels en trekstangen ipv kabels (zoals op mijn tandem) en van een Villiers tweeversnellings mechanisme. Ik heb dat echter nooit gezien.

Die excentrische trapas is alleen om de voorste ketting goed te kunnen spannen door de trapas iets meer naar voren of achteren in het bracket te positioneren.
Als beide crankstellen niet gelijk staan moet je een van de beide kettingwielen een of meer schakeltjes in de ketting verzetten.

Vriendelijke groet,
Jan
eus van Lieshout
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 feb 2024, 19.27

Re: graag voorstellen

Bericht door eus van Lieshout »

Dank voor je reactie Jan,
Mijn tandem is iets later en heeft die stangremmen.
Ik denk dat beide sturen gelijk van vorm horen te zijn, dat zijn ze bij mij niet.. was dat bij jou zo?

er zitten bij mij twee metalen kettingkasten op.. Ik kende ze eigenlijk alleen met lakdoek!?

Villiers is volgens mij een hulpmotor?? met twee versnellingen?

Om het crankstel enkele tanden te verdraaien zal toch ook die trapas naar achter moeten.. toch?

maar Jan nu heb je de tandem voorzien van de juiste wielen en doe je hem weg!? Jammer toch...
groet Eus
Woldman
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: graag voorstellen

Bericht door Woldman »

Dag Eus,

Ja af fabriek waren de sturen meestal gelijk. Zie de foto’s van mijn tandem hier op het forum.
Er zijn 2 types, de “ouderwetse” wat opgebogen sturen of de wat moderner ogende sturen met een voorbocht. Gazelle noemde dat “sierlijk gebogen”. Maar op de website https://www.archief.gazelle.nl zag ik ook wel eens een foto met voor een recht stuur en achter een gebogen stuur.
Standaard kettingkasten waren inderdaad lakdoek.

Villiers maakte ook fietsonderdelen, vrijwielen etc. En blijkbaar ook een tweeversnellings mechanisme zoals Gazelle dat noemde.

Ja, ofwel de ketting ontspannen met het excentriek ofwel de ketting openmaken als er een “visje”, een verwijderbaar schakeltje in zit.

Ja, ik doe al mijn niet Amsterdamse fietsen weg. Zie het bericht “ Drie jaren ‘30 fietsen” op dit forum.

Vriendelijke groet,
Jan
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: graag voorstellen

Bericht door Maarten Waarlé »

Welkom Eus,

Leuk die vroege eenden!

Een tijdje terug zag ik een tandem met grote trommelremmen en versnelling. Ik heb even terug gezocht op de heritage site van Sturmey Archer.
Daar staat inderdaad een versnelling variant voor Tandems. Model AT zo te zien
Bron Sturmey Archer heritage site
Bron Sturmey Archer heritage site
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: graag voorstellen

Bericht door non-fixie »

Welkom, Eus!

Als oude eenden niet zo allejezus duur waren geworden, dan had ik er wellicht ook nog wel een. Ik heb er twee gehad. Mijn eerste, een 2CV4, was gratis, want een van de banden was plat. De eigenaresse vond het niet de moeite dat nog op te lossen. Oppompen bleek voldoende.

De tweede, een 2CV6, kocht ik voor mijn meisje en was een stuk duurder (fl 250,-!), maar die was dan ook in prima staat. :D
eus van Lieshout
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 feb 2024, 19.27

Re: graag voorstellen

Bericht door eus van Lieshout »

Een tijdje terug zag ik een tandem met grote trommelremmen en versnelling. Ik heb even terug gezocht op de heritage site van Sturmey Archer.
Daar staat inderdaad een versnelling variant voor Tandems. Model AT zo te zien
dat is goed nieuws! het bestaat dus wel hmm.. nu nog eraan zien te komen :) tips zijn welkom ;-) of iemand een `AT-tje` liggen?

Ik vond op het achterspatbord een koperen plaatje van de fietsenwinkel waar hij is gekocht: "N.V. BERGMEIER Amsterdam Overtoom tel 82476"

Klopt dat die eenden de pan uit gaan met de prijzen. Ik heb ze al heel lang en als ik er al een koop is het er een met heel veel werk en dus
goedkoper 8-)
mijn goedkoopste waren gratis of 25 gulden hahaha. Ik heb er nu èèn uit 1954 met 9 PK motor rijdend :P

Groet Eus
Plaats reactie