Fongers CCG65 1911

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Goed gezien Floris, die reflector is inderdaad veel jonger (ben altijd op zoek naar echt oude reflectoren).

groet, Jos
Durabo88
Berichten: 2538
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Durabo88 »

Dat was nog in de tijd dat ze in de Bohemen prachtig gefacetteerd glas slepen. Ik meen dat Spanninga daar in de beginjaren ook glas vandaan haalde.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

De allereerste reflector is gemaakt door Lea & Francis.
Lea Francis reflector.jpg
Het was hun uitvinding in 1908 en ze richtte er een speciale fabriek voor op omdat er een enorme vraag naar ontstond.
Vooral als toepassing in ''road signs'' ,verkeersborden en verkeersgeleidingen.

Fongers had in 1927 voor het eerst een reflector en dat was met beugeltjes om het spatbord heen. Je ziet ze regelmatig op Franse fietsen.
foto beeld bank Groningen
foto beeld bank Groningen
in 1928 en 29 was er een reflector met een soort hoekstripje en twee schroefjes. Wel een elegant ding vind ik.
foto beeldbank Groningen
foto beeldbank Groningen
Deze reflector is dus plat aan de achterkant en niet gewelfd (om te passen op het spatbord) zoals vaak het geval.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

De purist zou ook nog op kunnen merken dat de Fongers pompjes rond 1910 smaller zijn dan het gemonteerde Dover pompje (uit ca. 1925).

Interessant op bijgevoegde afbeelding van (het goedkope) model Nederland 1910 is dat de spatbordstangen eenzelfde bevestiging lijken te hebben als die op de CCG 1911 (beugels die met een plaatje met twee bouten op het midden van het spatbord worden vastgezet).

Tot ca. 1926 monteerde Fongers overigens de (nauwelijks functionele) smeernippeltjes voor de kogels onderaan het balhoofd.

groet, Jos
Bijlagen
Nederland ca. 1910 compr..jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, dat wist ik niet ,van die pompen en de verschillende maten.
Wat ik lastig vind van de jaren 20 Fongers fietsen zijn de vaste pomphaken.
Vind daar maar eens een passende pomp bij.
De olie vul plaatjes op de onderste balhoofdlug zijn in 1929 nog gemonteerd.
Ik weet niet wanneer ze daar mee zijn gestopt maar dat moet uit de beeldbank foto`s te halen zijn.
Vaak zie je bij gereviseerde Fongers fietsen dat ze zijn dichtgemaakt , de twee gaatjes boven elkaar.
De spatbordstang bevestiging op de eenvoudige wijze zie je inderdaad op de eenvoudige modellen van Fongers.
De vroeg damesfiets die ''Museum Winterswijk'' laatst (tot deze week) te koop had op marktplaats had dat ook. Die had ook de
platte smalle spatborden zo als dat hoort op dat model.
Nog een ding (en dan houd ik op) , de CCG van 1927 (bovenste foto met reflector) heeft de staande achtervork op de jaren 30 wijze met boutje boven
de staande achtervork. Dat is raar. De modellen ervoor en de jaren daarna is het namelijk weer ''gewoon'' met de overlappende staande en liggende achtervork.
Een ingezette verandering die weer is afgeschoten?
Je ziet dat de kettingkast nog de schuine lijn heeft achter bij het losse kapje.
Dat hoort bij de overlappende vorken.

Groeten,
maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

De overname van de CCG van Jos is nu alweer een flinke maand terug en ik ben eens voorzichtig wat gaan restaureren.
P1010881.jpg
Het stuur bleek vrijwel geen nikkel meer te hebben zitten onder de verf maar wat me wel zeker mee viel was de benaming Fongers in de stuurlug.
P1010882.jpg
Erg goed bewaard gebleven en van een klein lettertype. De wijzigingen zijn miniem maar de latere hebben iets grotere letters.
Het stuur komt nu al veel beter tot haar recht. De verf maakt veel strakke contouren een beetje vaag en willekeurig.
Nu met het dunne laagje nikkel is er weer een strak stuur ontstaan. Ik heb nog wel een wat plat gevouwen stuurbocht weer wat volume moeten geven.
Dat heb je wel eens , dat een stuur door vallen en terug buigen wat plat/ovaal de bocht door gaat net voor waar het handvat zit. Dit is gelukkig vrij makkelijk terug rond te krijgen.
P1010895 aangepast.jpg
De balhoofdstrop heb ik vervangen door een model waar nog wel tekst op staat. George had het staan op marktplaats en je kon in een opslag zien dat het betere tekst had.
P1010898.jpg
Na koop was het nog de vraag of het overeen komt ; de jaren 20 HZ strop met de 1911 CCG versie. Dat was gelukkig wel het geval al heb ik de groef van de stuurklem band iets moeten verdiepen op de draaibank. De overige maten kwamen overeen.
Ook de balhoofd moer was wat smoezelig en heb ik vervangen. Ik wil altijd scherpe hapjes zien waar de sleutel aangrijpt.
P1010885.jpg
Nog even het venstertje in de lamphaak wat groter (is vroeger) gevijld en er ontstaat al weer een beetje het 1911 uiterlijk.
Zodra ik een paar velgen heb van Kronprinz ga ik verder met het maken van wielen .Voor een met de originele naaf en achter dus met de S.A. X naaf.
Ik ga ook de remstang klemmen namaken van de eerdere modellen. Een tijd terug heb ik de remstangen van de DZ55 uit 1909 opgemeten en getekend. Zou dus moeten lukken om die na te bouwen.
P1010903.jpg
Na de wielen en spatborden ga ik de fiets toch maar eens geheel uit elkaar halen. Het frame moet wat gericht worden en de lak zal ook een behandeling moeten ondergaan.
De cranks, tandblad en pedalen zijn al een eind onderweg.
P1010902.jpg
De pedalen heb ik gemaakt van onderdelen van damespedalen, nieuw gemaakte eindplaten met opstaande punten en assen die van Paul Guldentops af kwamen. Momenteel denk ik na over de rubbers.Kan zijn dat er de modellen opkomen met de slingers in het profiel.
Foto beeldbank Groningen
Foto beeldbank Groningen
tot zover!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Mooi Maarten. Het stuur is weer tot leven gekomen!

groet, Jos
Durabo88
Berichten: 2538
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Durabo88 »

Mooie spullen allemaal!
Sportief fietsend!
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Zeker een mooie statige fiets,de kwaliteit straalt er van af,ga je ze op jaartal verzamelen?
Ik zal MP ook eens wat vaker checken voor een oude Fongers,

Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Haha, Op jaartal verzamelen .Dat is een goed idee.
Om eerlijk te zijn ,ik ben eigenlijk het meest geïnteresseerd in de ontwikkeling van de safety tot en met de eerste 10 jaar van de 20e eeuw.
En dan vooral Engels omdat zij de meest compromisloze fraaie rijwielen bouwde (naar mijn smaak tenminste).
Fongers lijkt erg op die Engelse stijl rijwielen. Ze gingen er ook nog eens veel langer mee door dan de fabrikanten in de UK.

Intussen zit ik wel een beetje door het aanbod aan Fongers varianten heen . Dus er zit ook wel een eind aan het verhaal .
Dat geldt trouwens ook voor bij voorbeeld Gazelle. Op een gegeven moment heb je die wel gezien qua ontdekking en verwondering.
De wijzigingen tussen zeg 1915 en 1935 zijn relatief beperkt. Het zijn ongeveer de zelfde fietsen gebleven in die periode.
Daar ben ik op een gegeven moment mee klaar en dus uit de markt voor Fongers !
Plaats reactie