Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Voor alle off-topic zaken.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door de rode »

een mooie Gazelle met stangremmen uit 1984 zoals b.v de Speciaal of Solide
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door non-fixie »

JasperA schreef: 16 feb 2024, 17.37 (...) Welke fietsen zijn bijvoorbeeld interessant uit het jaar 1984?
Kwaliteitsfietsen uit ieder tijdperk vinden hun weg wel naar liefhebbers. Dat begint zo na een jaar of 25. Voor leuke koopjes uit de jaren '80 ben je dus nu eigenlijk al wel te laat. ;)

Van de huis- tuin- en keukenfietsen heb ik niet veel verstand, maar voor race- en sportfietsen was de eerste helft van de jaren '80 een goede tijd. Door de successen van de Nederlanders in de Tour de France ging het goed met de verkoop, en is er dus best veel leuks uit die periode te vinden.

De uitdaging zit 'em erin dat het aanbod van toen nogal divers was. Naast de topmodellen van de bekende merken als Gazelle, Batavus en Koga-Miyata kwam er ook heel veel bij fietsenmakers vandaan die ingekochte frames onder hun huismerk verkochten. Frames kwamen uit Italië, België en Japan.

Uit de eerste categorie: een Batavus Professional uit 1984. Columbus SL met Shimano 600 Ultegra:

Afbeelding

Uit de tweede categorie, van vermoedelijk een paar jaar eerder: een heuse Van den Eng Stormvogel. Reynolds 531 met Shimano 600 EX:

Afbeelding
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door fietshobbyist »

tdebruin schreef: 17 feb 2024, 12.41 ... de sierbeugel vd kettingkast aan de onderkant ... Was dat een esthetische overweging?
Omdat ik de tic heb om graag op bos- en veldwegen te fietsen - zelden met de Azor, want die is daarvoor te lomp - komt daar veel vuiligheid terecht. Ik fabriceerde voor mijn fiets-fiets een van oude kettingkastbeugels gemaakt omhulsel dat om het gehele kettingkastdoek zit om vuil weg te houden van de ijzerdraad waarmee het doek vastzit. Omdat ik zo een ding voor deze niet had, heb ik hem geplaatst op de plek waar die het meest functioneel is ... Wonderlijk genoeg is ie er tot nu toe nog steeds nooit afgevallen. Een nieuwe kettingkastbeugel schilderde ik vroeger, wat wel nodig is bij die dingen, maar op deze fiets heb ik er conserveerolie (Owatrol) op gesmeerd, gewoon met 'vingerverven'. Iets makkelijker maar wel veel langer drogen.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Bandenplakker »

^^^
Wat een leuke oplossing!

Terug op het onderwerp: *klimt op stokpaard*
Ik ben vooral geinteresseerd in stadsfietsen.
Laten we er ons allereerst van bewust zijn dat we als liefhebbers van kwaliteitsfietsen een kleine minderheid vormen in Nederland.
Volgens mij is de verschuiving naar goedkoper en dus slechter ergens aan het einde van de jaren zestig ingezet, toen arbeidsloon duurder werd dan materiaal. Dat stimuleert ook niet dat mensen hun fiets onderhouden, hetzij zelf, hetzij door de fietsenmaker.
Inmiddels is het grootste deel van het aanbod bepaald door wat ik "weggooifietsen" noem: nieuw kopen, een jaar op rijden en als ie dan -mede door gebrek aan onderhoud- kapot gaat weer een nieuwe.

Ik vind eigenlijk dat fietsen niet duur genoeg zijn; ik heb eens op het net gezocht wat de allergoedkoopste nieuwe fiets kostte: Eu 70,00!
Die was wel heel kaal, moet ik erbij zeggen: frame, voorvork, wielen, banden, stuur, zadel, spatborden en remmen. Punt.
Pennywise, poundfoolish ...

Heel Nederland? Nee, een heel klein aantal mensen biedt dapper weerstand. ;)
Naast de hier aanwezigen vind ik Azor een goed voorbeeld.
Fietser mag me corrigeren, maar ik vertel mijn klanten wel eens dat de eerste generatie Gaastra Batavus heeft opgericht, de tweede Batavus heeft groot gemaakt, de derde Miyata heeft geimporteerd en de vierde naar Duitsland is vertrokken omdat ze daar wEl voor kwaliteit willen betalen: IDworx.
Ik wil eerlijk zijn: dan hebben we het niet meer over stadsfietsen, natuurlijk.
*stapt van stokpaard af*

Dirk
Durabo88
Berichten: 2537
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Durabo88 »

Je moet een fiets in dit geval als een pakket in elkaar geschroefde onderdelen zien. Dat wil zeggen als de fiets met vooral goede onderdelen is afgemonteerd, maar wel een matige trapas heeft, dan is dat de zwakke schakel. Daarnaast is het type gebruik bepalend en niet te vergeten hoe de fiets opgeslagen wordt (buiten of binnen).

De TE goedkope fietsen kun je jezelf eigenlijk alleen veroorloven als je zelf fietsenmaker bent, want je blijft sleutelen om je fietsje op de weg te houden en de gemiddelde fietser is er eigenlijk vaak te laat bij.
Sportief fietsend!
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door veenofiets »

90% van de nu gemaakte fietsen liggen binnen hooguit tien jaar in de hoogovens simpelweg omdat het elektrische fietsen zijn waar tegen die tijd economisch gezien niks meer mee kan omdat men niet een accu van 750 euro wil kopen voor een oude fiets of omdat de accu niet meer leverbaar is.
Ik geloof wel dat er tegenwoordig met zoeken echt nog wel kwaliteitsfietsen te vinden zijn die over veertig jaar nog rondrijden ook al moet je ze nu met al die elektrische fietsen met een lampje zoeken, want het zijn naar ik verwacht die elektrische dingen niet!
Let wel: ik heb niks tegen elektrische fietsen het is een gezond, behoorlijk schoon vervoermiddel die vaak een tweede auto kan uitsparen maar ik verwacht dat die dingen geen lang leven beschoren is.
Ze zijn wel ik met mijn Fongers hf 70 de baas soms hou ik ze een stuk bij maar ze trekken veel harder op dan een helemaal zelfgetrapte oude fiets van 25 kg of zo zwaar.
Racefietsen en mtb zit boel mooi spul bij. Het is niet geelectrificeerd en het mag wat meer kosten. In tegenstelling tot die hedendaagse nep transport fietsen brol met bierkrat erop waarmee dd pubers naar school rijden. Soms raakt een zijn evenwicht kwijt en pleurt neer vlak voor jr auto.
Wereldfietsen, expeditie fietsen zullen ook hebbedingen tussen zitten mag ook meer euro’s kosten dus mooier hoog kwalitatief spul met meer verzamelwaarde.

Freek
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Fotomaan »

Dit zijn sprekende beelden als het gaat om het belang wat ‘de Nederlander’ aan zijn of haar fiets hecht.

https://m.youtube.com/watch?v=BVxox0UNN ... k1MA%3D%3D

Dit is helemaal onmiskenbaar.

https://m.youtube.com/watch?v=8S2zhnC35 ... k1MA%3D%3D
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door veenofiets »

Naar Canada/Noord Amerika en daar vinden ze hedendaagse brol heel bijzonder
https://m.youtube.com/watch?v=I_xRWRUoH ... FIAQ%3D%3D

Freek
Durabo88
Berichten: 2537
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Durabo88 »

Allemaal interessante point of views! Let wel en dit geldt ook voor oldtimers; als de fiets veel gebruikt wordt, dan worden er allerlei onderdelen door de tijd heen vervangen. Wat wij nu mooi origineel vinden, dat koop nu je als er weinig op gereden is in originele staat en bij veel gebruikt moet je naar oude voorraden van onderdelen zoeken (of gebruikte onderdelen). Dit gebeurt ook bij de fietsen die nu uit de fabrieken rollen.

Nog even over e-bikes. Als je bijvoorbeeld hydraulische velgremmen op je e-bike heb, dan slijten ook de velgen. Tegen de tijd dat je accu eraan is, dan zijn wellicht je velgen dat ook en je fiets wat betreft de arbeidskosten nieuwe velgen en accu, total loss. Nu komt er steeds meer schijfrem aan.

Je kunt ook een middenmotor die in de trapas hangt op een goede normale fiets monteren. Je bewaart je oude trapas en crankstel, zodat je altijd terug naar normaal kan als de motor of accu niet meer door de fabrikanten ondersteund worden.
Sportief fietsend!
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door wvdaan »

ik zie veel het woord 'kwaliteit' langskomen. wat dat inhoud verschilt natuurlijk sterk per persoon. iemand die slecht ter been is ziet een elektrische fiets als een enorme kwaliteit als die hem/haar voor de komende jaren nog kilometers laat fietsen. dat die accu op den duur op is is dan een bijzaak. Ik denk dat kwaliteit binnen deze vereniging wordt gezien als 'het lang mee gaan van een fiets' of 'het gemakkelijk kunnen vervangen van kapotte onderdelen'. Dan valt het meeste moderne spul al snel af gezien er een hoop plastic, carbon, elektrisch spul en ook pisbakken staal tussen zit wat niet te lassen valt. Een moderne 'kwaliteitsfiets' is wel te krijgen, maar dan moet je denk ik op zoek naar een klein bedrijf met passie voor fietsen waar op maat iets voor je wordt samengesteld op basis van jouw idee van kwaliteit.
Plaats reactie