TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door marco verbaant »

Frappant te zien dat in de loop der tijden de frames lager schijnen te zijn geworden en de zadelpennen verder uit het frame zijn komen te staan. Natuurlijk is dit tegenwoordig door de zogenaamde "sloping top tubes" geometrie nog versterkt. Maar ook voor die ontwikkeling was dit al een trend. Ik denk dat in (véél) vroeger jaren toch werd gekocht met het oogmerk om er langer mee om te gaan. Met de groei werd rekening gehouden.
Persoonlijk heb ik -v.w.b. racefietsen- altijd de voorkeur gegeven aan een iets kleiner frame in strijd met de diverse (mis)leidende "lijstjes". Een iets lager frame (en dus iets meer zichtbare zadelpen) is in wedstrijden een stuk handelbaarder... Oké, een persoonlijke mening. ;)
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Cyclissimo »

Ah, daar is hij dus gebleven :shock:
Als er een fiets in de afgelopen 20 jaar is langsgekomen waarvan ik het écht jammer vond dat ik net te laat was, dan is het deze wel... dus wees er zuinig op ;)
Zoals ik al postte over dit frame, denk ik ook zeker dat het om een jaren 30 frame gaat. Welk jaar precies zal je niet makkelijk achter gaan komen. Maar laten we voor het gemak 1938 aanhouden, want het stuur heeft wel het meest potentie om origineel te zijn volgens mij. En het locomotiefplaatje met een adres van begin jaren 30, is ook wel een aanwijzing dat het om een oud beestje gaat. Razend benieuwd wat daar voor lak onder vandaan gaat komen...
Voor 1936 lijkt niet waarschijnlijk, gezien er al een nokje is voor een achterderailleurkabel.

Qua afmontage zou ik in die tijd het volgende voorstellen voor een echte racefiets:
Remmen: lam (course, of dural course), weinmann 'made in switzerland', Bowden sport of Rota record, of andere vroege alu remmen.
Cranks: zijn in principe tijdcorrect. Wel met een enkel blad natuurlijk.
Zadel : brooks b17 (zit er al op zo te zien, maar niet erg bruikbaar meer)
Naven: pelissier plume, Prior, FB (fratelli brivio), of andere vroege Franse aluminium racenaven.
Derailleur: simplex championnat du monde extra leger
Velgen: ongebuste aluminium velgen voor tubes (de Nisi Toro velgen zijn niet moeilijk te vinden en lijken veel op velgen uit die tijd)

Voor de vork zou ik op zoek gaan naar 'het best haalbare', of laten maken inderdaad.

Ik heb een aantal Franse racefietsen uit die tijd, mocht je het interessant vinden stuur maar een PB. Ook voor onderdelen, want in principe heb ik alles liggen (wat niet wil zeggen dat ik ook echt overal vanaf wil 😉) Maar wellicht is er wat te ruilen.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Cyclissimo schreef: 31 jan 2024, 19.14 Ah, daar is hij dus gebleven :shock:
Als er een fiets in de afgelopen 20 jaar is langsgekomen waarvan ik het écht jammer vond dat ik net te laat was, dan is het deze wel... dus wees er zuinig op ;)
Zoals ik al postte over dit frame, denk ik ook zeker dat het om een jaren 30 frame gaat. Welk jaar precies zal je niet makkelijk achter gaan komen. Maar laten we voor het gemak 1938 aanhouden, want het stuur heeft wel het meest potentie om origineel te zijn volgens mij. En het locomotiefplaatje met een adres van begin jaren 30, is ook wel een aanwijzing dat het om een oud beestje gaat. Razend benieuwd wat daar voor lak onder vandaan gaat komen...
Voor 1936 lijkt niet waarschijnlijk, gezien er al een nokje is voor een achterderailleurkabel.

Qua afmontage zou ik in die tijd het volgende voorstellen voor een echte racefiets:
Remmen: lam (course, of dural course), weinmann 'made in switzerland', Bowden sport of Rota record, of andere vroege alu remmen.
Cranks: zijn in principe tijdcorrect. Wel met een enkel blad natuurlijk.
Zadel : brooks b17 (zit er al op zo te zien, maar niet erg bruikbaar meer)
Naven: pelissier plume, Prior, FB (fratelli brivio), of andere vroege Franse aluminium racenaven.
Derailleur: simplex championnat du monde extra leger
Velgen: ongebuste aluminium velgen voor tubes (de Nisi Toro velgen zijn niet moeilijk te vinden en lijken veel op velgen uit die tijd)

Voor de vork zou ik op zoek gaan naar 'het best haalbare', of laten maken inderdaad.

Ik heb een aantal Franse racefietsen uit die tijd, mocht je het interessant vinden stuur maar een PB. Ook voor onderdelen, want in principe heb ik alles liggen (wat niet wil zeggen dat ik ook echt overal vanaf wil 😉) Maar wellicht is er wat te ruilen.
Hey Cyclissimo,

Klopt soms heb je eens geluk.
Toen ik de foto’s op MP zag had ik meteen het gevoel dat het wel eens een bijzondere fiets kon zijn. Aangezien er op het balhoofdplaatje een locomotief staat en voorzien is van de naam Slesker. Ik vond algauw dat deze TH Slesker de vader was van framebouwer Bertus Slesker van het merk Locomotief. Toen was het voor mij één en één is twee.

Dank voor je reactie en het duiden van de leeftijd van het frame en de afmontage.
Ik ben geen expert, maar sluit mij aan met je conclusie dat het frame ergens tussen 1937 en 1939 gebouwd moet zijn uitgaande van het authentieke stuur.
Op internet vond ik dat Sylvère Maes tweemaal de Ronde van Frankrijk, in 1936 en 1939 heeft gewonnen dus dat zou moeten kloppen.
Ik weet niet of Theodorus Slesker in de oorlogsjaren ook nog fietsen heeft geproduceerd.
Wat ik las is dat hij in februari 1944 is overleden.
Ik zal binnenkort eens goed zoeken of ik de originele kleur kan vinden.
Naast de Slesker heb ik bij de zelfde verkoper nog een andere Amsterdamse racefiets gekocht namelijk een Stephi Sport op deze Stephi zit een zelfde transfer als op de Slesker wellicht is de Slesker daar een keer overgelakt.
Ik stuur je binnenkort wel even een PB omtrent onderdelen en inwinnen advies voorvork.
Groet, André
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Cyclissimo »

Nu op MP een geschikte derailleur...

ZELDZAME SIMPLEX CHAMPION DU MONDE ACHTERDERAILLEUR 1936/37
€ 50,00
https://link.marktplaats.nl/m2081038628 ... ialbuttons
Durabo88
Berichten: 2538
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Durabo88 »

Het speciale schroefje om het derailleuroog aan de pat te schroeven ontbreekt wel.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door marco verbaant »

Loco-Motief schreef: 1 feb 2024, 16.14 Hey Cyclissimo,

Klopt soms heb je eens geluk.
Toen ik de foto’s op MP zag had ik meteen het gevoel dat het wel eens een bijzondere fiets kon zijn. Aangezien er op het balhoofdplaatje een locomotief staat en voorzien is van de naam Slesker. Ik vond algauw dat deze TH Slesker de vader was van framebouwer Bertus Slesker van het merk Locomotief. Toen was het voor mij één en één is twee.

Dank voor je reactie en het duiden van de leeftijd van het frame en de afmontage.
Ik ben geen expert, maar sluit mij aan met je conclusie dat het frame ergens tussen 1937 en 1939 gebouwd moet zijn uitgaande van het authentieke stuur.
Op internet vond ik dat Sylvère Maes tweemaal de Ronde van Frankrijk, in 1936 en 1939 heeft gewonnen dus dat zou moeten kloppen.
Ik weet niet of Theodorus Slesker in de oorlogsjaren ook nog fietsen heeft geproduceerd.
Wat ik las is dat hij in februari 1944 is overleden.
Ik zal binnenkort eens goed zoeken of ik de originele kleur kan vinden.
Naast de Slesker heb ik bij de zelfde verkoper nog een andere Amsterdamse racefiets gekocht namelijk een Stephi Sport op deze Stephi zit een zelfde transfer als op de Slesker wellicht is de Slesker daar een keer overgelakt.
Ik stuur je binnenkort wel even een PB omtrent onderdelen en inwinnen advies voorvork.
Groet, André
Stephi Sport werd (ook) verkocht door Jaap van den Bergh, die ook weer zijn eigen merk verkocht. Van den Bergh, Steohi Sport, RIH; qua typografie van de transfers leek het allemaal op elkaar. Van den Bergh en Wim van der Kaay (RIH) zullen dat tijdens het biljarten samen (want dat deden ze vaak) hebben besproken. Ene heer van Klinkum was de ontwerper ervan. Stephi Sport was het intellectuele eigendom van Ab Stephan uit Abbekerk verkocht vanaf de motorkap van zijn auto dure Italiaanse wielerkleding die hij aldaar opkocht op de koersen in Noord-Holland.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Goedenavond mannen,

Dank voor het meedenken en de suggestie omtrent de achter derailleur .
Ik zal mij eerst eens goed moeten verdiepen in de afmontage en extra's,s die ik nodig heb als ik bijvoorbeeld kies voor de derailleur uit het voorstel.
Dus welke voorderailleur, naven etc.
Ik had even gegoogeld op
SIMPLEX CHAMPION DU MONDE ACHTERDERAILLEUR
Er viel mij iets op .
Op de derailleur aangeboden derailleur staat Made in Italy en bijna alle anderen op internet Made in France.
Hoe zit dat?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door non-fixie »

Simplex had ook een fabriek in Milaan. Die produceerde, volgens Micheal Sweatman, méér derailleurs in de jaren '50 dan de hele rest van de Italië bij elkaar:

https://www.disraeligears.co.uk/site/de ... 1950s.html
Plaats reactie