vragen restauratie Union ca. 1940

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

vragen restauratie Union ca. 1940

Bericht door TheodK »

ik ben voor het museum Palthehof in Nieuwleusen een oude Union aan het restaureren. Het is de bedoeling dat die klaar is voor de Union fietstocht van 18 mei. Het is geen heel oude Union, maar het museum heeft verder eigenlijk geen vooroorlogse Union.
Deze fiets is wel aardig omdat hij een Imco trommelremsysteem heeft, dat kom je toch weinig tegen.http://www.rijwiel.net/imco_n.htm Verder is hij nog vrij origineel met een Union (gemaakt door Unigro) dynamo, originele lak. Het chroomwerk was erg slecht . Ik heb de fiets al helemaal uit elkaar gehaald en ga hem alleen ontroesten en conserveren.
ik heb twee vragen.
Op de schuine framebuis zit een vreemd onderdeel dat ik nog nooit gezien heb. Een aluminium driekantig blokje met daarop een plaatje geschroefd waar iets tussen geklemd kan worden. Het ziet er niet uit als zelfgemaakt knutselwerk. Waar zou dit voor bedoeld zijn geweest? het lijkt met toch niet iets te maken te hebben met de Imco Trommelrem.

Tweede vraag is over de leeftijd. De fiets heeft framenummer 178559. Ik vermoed dat de fiets uit 1940 is. Dat lijkt me bevestigd te worden omdat er in de trapas '40' staat. Naast een Union logo. Heeft iemand wel vaker gezien dat Union een jaartal in de trapas sloeg? en is dat logo van Union uit Nieuwleusen of van de Duitse Union?.

groet Theo
Bijlagen
IMG_2921.jpeg
IMG_2896.jpeg
IMG_2895.jpeg
IMG_0146.jpeg
IMG_2897.jpeg
IMG_0141.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
frankhunneman
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 apr 2024, 12.41

Re: vragen restauratie Union ca. 1940

Bericht door frankhunneman »

Wat een mooi project! Hoop dat u hem op tijd klaar zult hebben. Helaas kan ik zelf die dag niet naar de Union fiets rit.

Weet u inmiddels het antwoord al op dit geheimzinnige onderdeeltje?
Ik kan dit eens vragen aan een oud fietsemaker. Deze heeft vroeger ook bij de Union gewerkt (maaar niet voor de oorlog).

Succes.
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: vragen restauratie Union ca. 1940

Bericht door austral man »

Hallo Theo,het beugeltje is van een Mosquito hulpmotor.Er zal er in het verleden eentje onder gehangen hebben.

groet,Hans
DSC07793.JPG
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: vragen restauratie Union ca. 1940

Bericht door TheodK »

bedankt Hans
Dat is leuk om te weten. De fiets is inmiddels klaar en staat in het museum De Palthehof. waarschijnlijk zal er tijdens de fietstocht iemand op meefietsen.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: vragen restauratie Union ca. 1940

Bericht door Durabo88 »

Weer een mysterie opgehelderd. Leuk!
Sportief fietsend!
Plaats reactie