RIH of Mysterih?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Gronam2 »

Inderdaad twee keer Holland als kenmerk Jan. Bij mij geen nummer op het balhoofd. Dat nummer van jou daar kan ik ook niet helemaal rijmen. Bij mij staat er onder op het crankhuis een aantal cijfers die refereren aan het productiejaar. Ik heb van een andere RIH (framenummer op een achterpad) ooit info opgevraagd en ik kreeg keurig antwoord van RIH-cové. Ik kan me bij die van jou bijvoorbeeld voorstellen dat het in 1981 een genummerd exemplaar uit een serie is geweest in het kader van 60 jaar RIH. Die sticker zit mij op het frame, ook al is mijn fiets van 1984.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door marco verbaant »

Gronam2 schreef: 24 feb 2024, 20.25 Inderdaad twee keer Holland als kenmerk Jan. Bij mij geen nummer op het balhoofd. Dat nummer van jou daar kan ik ook niet helemaal rijmen. Bij mij staat er onder op het crankhuis een aantal cijfers die refereren aan het productiejaar. Ik heb van een andere RIH (framenummer op een achterpad) ooit info opgevraagd en ik kreeg keurig antwoord van RIH-cové. Ik kan me bij die van jou bijvoorbeeld voorstellen dat het in 1981 een genummerd exemplaar uit een serie is geweest in het kader van 60 jaar RIH. Die sticker zit mij op het frame, ook al is mijn fiets van 1984.
Ik denk dat deze van veel eerder is dan 1981. In 1981 werden de RIH's allang voorzien van bidonhoudernokken. Op zijn minst op de schuine buis... ;)
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Gronam2 »

Deze versie met blauw balhoofd uit volgens mij dezelfde periode had je ook nog.
33304102724_a4a827fa6a_b.jpg
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Gronam2 »

Daar heb je een punt Marco. De RIH Luxe heeft die nokken voor de bidonhouder en ook oogjes voor de remkabel op de bovenbuis.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door non-fixie »

De rode panelen op de zitbuis én de balhoofdbuis, alsmede de gelakte Dekla D-kroon zie ik tot nu toe alleen op Amstel-fietsen ... En de loop van de kabels, het ontbreken van nokken wijzen toch wel op een jaren '70-frame.
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Inderdaad geen nokken voor een bidonhouder. Was me nog niet eens opgevallen.
Wat jullie zeggen over de remkabels begrijp ik nog niet helemaal. Mijn frame heeft oogjes rechts-onder aan de bovenbuis.

Vriendelijke groet,
Jan
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Het wordt toch steeds meer een mysterih.
Kan het zijn dat dit frame voor een of andere gelegenheid speciaal gebouwd is?

Jan
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door velofilie »

Hallo Jan,

Ik zou toch denken aan een in 1980 overgespoten frame van rond 1970.
Op Flickr zien we een vergelijkbaar frame:
https://www.flickr.com/photos/41284201@ ... 312974955/
Ook hier is de EKLA kroon duidelijk aanwezig.
Die fabriek is in de jaren zestig opgedoekt, maar ze hadden in A'dam wel voorraad.

PS. De "D" geeft de vorm van de vorkpoten aan!

Groet, Wiel
Bijlagen
ekla41.jpg
ekla41.jpg (94.68 KiB) 250 keer bekeken
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Dag Wiel,

Dank je wel voor deze reactie.
Interessant die datering van de vorkkroon. Mag ik daaruit concluderen dat het oorspronkelijk een Amsterdams frame is?
Het gaat er op lijken dat het dus inderdaad een ouder frame is dat is overgespoten in de kleuren van de Amstel ploeg. En toen ook van nieuwere Reynolds stickertjes voorzien.
Het is wel heel vakkundig gedaan want het ziet er heel strak uit. Misschien zelfs gedaan bij RIH want is las ergens dat Willem van der Kaaij ook oude frames (alleen RIH!) overspoot.
Vreemd vind ik dan nog dat ‘Holland’ op het plaatje en op de schuine buis.
En natuurlijk dat framenummer.

Groet,
Jan
Plaats reactie