Transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Transportfiets

Bericht door fietshobbyist »

Open Monumentendag, Transportfiets, WtC 2023 S.JPG
Laat me nog eens een mooie transportfiets posten.
Op hetzelfde erf als de vorige, Batavus transportfiets, die ik in deze rubriek postte, staat ook deze, vrij lage transportfiets - tijdens Open Monumentendag 2023 was dat. Er was geen merk aan te ontdekken. Van na 1945, neem ik aan. Banden 28x1,75"?
Zo een zweefzadel, dat er op zit, is wel 45 centimeter lang. Uit welke periode stamt die eigenlijk? Het ding oogt nogal archaïsch ...
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Transportfiets

Bericht door Durabo88 »

En haken aan de achterdrager voor de melkbussen.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

fietshobbyist schreef: 2 mar 2024, 21.03 Open Monumentendag, Transportfiets, WtC 2023 S.JPG
Laat me nog eens een mooie transportfiets posten.
Op hetzelfde erf als de vorige, Batavus transportfiets, die ik in deze rubriek postte, staat ook deze, vrij lage transportfiets - tijdens Open Monumentendag 2023 was dat. Er was geen merk aan te ontdekken. Van na 1945, neem ik aan.
Als de voordrager origineel bij de fiets hoort, is die vooroorlogs. Achternaaf is naoorlogs.
Banden 28x1,75"?
Jep.
Zo een zweefzadel, dat er op zit, is wel 45 centimeter lang. Uit welke periode stamt die eigenlijk? Het ding oogt nogal archaïsch ...
Moderner dan je denkt. Die worden vaak geplaatst op oude fietsen omdat ze er "vintage" uitzien. Maar ik ken ze alleen maar als vrij recente zadels. Lepper maakte ze ook nog voor ze stopten. Het zou best kunnen dat het model al lang bestaat, maar het werd op Nederlandse fietsen vroeger niet toegepast voor zover mij bekend.
Plaats reactie