Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door Maarten Waarlé »

Zie er goed uit Jasper.
Die vork en andere onderdelen die je schoon hebt gemaakt.
meteen een stuk frisser. Er is ook wat lak in de juiste kleur bij gekomen begrijp ik.

Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 22 feb 2024, 21.22 Er is ook wat lak in de juiste kleur bij gekomen begrijp ik.
Ik zat even te kijken waar je op doelde maar ik zie nu dat op de na foto de betreffende onderdelen omgedraaid staan. De bagagedrager ziet er aan de onderkant idd een stuk ‘gelakter’ uit dan de bovenkant… :lol: En bijlakken daar doe ik niet aan, enkel poetsen en polijsten.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door Durabo88 »

Dit is wel weer een erg fraaie fiets! Zoals ik al in een andere post zei, is het begrip sportfiets door de tijd heen veranderd en dan bedoel ik van vroeger wat stads (voor huidige begrippen) naar nu echt heel sportief, dus eigenlijk een mountainbike met smalle banden, kaarsrecht stuur en bagagedrager(s). Wat ik ook leuk vind is dat je er nu een paartje van heb.

Leuk dat je nu een garagebox heb!
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door Durabo88 »

Ik kan niet goed lezen wat er op de dealertransfer staat, maar ik zie wel een grote rode Davidsster. Iets Joods waarschijnlijk? Daarover gesproken, er was volgens mij in Amsterdam een klein Joods fabriekje die de Davidsster voerde op hun balhoofdtransfer. Altijd leuk mensen iets van hun identiteit laten zien in een logo, zoals Fongers met het wapen van Groningen.

Trouwens zo'n ponslabel ben ik nog niet eerder op een fiets tegengekomen!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door JasperA »

De fiets begint zo langzamerhand weer ergens op te lijken.

Uit een oude voorraad rijwielonderdelen van zijn vader heb ik van de vorige eigenaar nog een NOS koplamp en een NOS dynamo van Nordlicht mogen overnemen. Die komen uiteraard op de fiets.

Straks kijken of ik nog weet hoe je een wiel moet spaken. Dat is in ieder geval lang geleden dat ik dat gedaan heb.
Bijlagen
CFA80AE5-A0E1-4B14-A83E-0243DA7BF63B.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door Durabo88 »

Lekkere rechttoe rechtaan sportfiets met Weinmann 810 remmetjes. Ik probeer altijd de inschuifbare remblokken te handhaven, waarvoor ik Kool-Stop remrubbers gebruik. Dus geen verdroogde oude rommel.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door JasperA »

Één van de belangrijkste onderdelen bij het restaureren van een Fongers-fiets (in een bijzondere kleurstelling) uit de jaren '50 is toch wel het kettingkastlakdoek.

De originaliteit van het lakdoek bepaalt uiteindelijk voor een groot gedeelte de aantrekkelijkheid van de fiets.

Op de ‘voor’-foto’s van deze Fongers Super Sport is goed te zien dat het echt een rijdersfiets is geweest, die daarbij flink vuil en roestig was geworden.

Het kettingkastlakdoek had het vele woon-werkverkeer ook meegemaakt en viel bij het demonteren van ellende uit elkaar. Wat je op de bijgevoegde foto’s niet ziet, is dat de bovenkant aan zowel de voor- als achterkant bij de randen los was gekomen.

In eerste instantie heb ik het, zoals voorgeschreven in het restauratiedrieluik uit Het Rijwiel, geprobeerd met ducttape, maar dat plakte nauwelijks. Met textiellijm en een stevig stuk stof in enigszins dezelfde kleur is het uiteindelijk wel gelukt.

Inmiddels bestaat het lakdoek weer uit één stuk en kan ik het straks weer monteren.

De volgende stap betreft het opnieuw spaken van de wielen.
8413032C-A8D9-4086-A6C6-D8139B5D88D5.jpeg
D26FED55-31C8-4E22-AF65-EB0B55DB4F6F.jpeg
0CF6811F-2193-4ED0-B119-D3A150846A48.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Super Sport Sky Blue 1959 - L 987

Bericht door Durabo88 »

Met Bison contactlijm een stukje ander textiel erachter plakken heeft bij mij altijd goed gewerkt. De lijm moet goed plakken en niet uitharden, d.w.z. flexibiliteit met het doek houden.
Sportief fietsend!
Plaats reactie