Fongers zadel vraag

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
HogeBiLiefhebber
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2023, 18.44

Fongers zadel vraag

Bericht door HogeBiLiefhebber »

https://www.catawiki.com/nl/l/80765425

Geachte Leden,

Langere tijd ben ik op zoek naar dit zadel en ik heb hier een bod op gedaan, echter was ik benieuwd of de veren en het onderstel van het zadel origineel in de kleur van de fiets werden geschilderd destijds ?

Welke kenner kan mij helpen ?

Dank alvast.

Dierderik
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers zadel vraag

Bericht door Maarten Waarlé »

Diederik , bij de vroegere Fongers fietsen waren de zadelveren vernikkeld en in de jaren 30 meestal zwart.
Er werd wel van alles mee geverfd bij fietsen in andere kleuren dan zwart. Ook zaken als bel bodems en sloten .
Het is niet altijd uit te maken of dat origineel was of bij een revisie werd gedaan.
Echt zuiver originele Fongers fietsen in andere kleuren dan zwart zijn zeldzaam.
Misschien kan Jos er nog wat zinnigs over schrijven.
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers zadel vraag

Bericht door jrietveld »

Zadelveren werden in elk geval vanaf de jaren 30 meegespoten in de kleur van de fiets, zie bijgaande foto van een FH-zadel uit 1930 in de Fongers kleur grijs-groen. Overigens zijn fietsen in kleur vrij zeldzaam en waren de veren van het Catawiki zadel volgens mij gewoon zwart. Dat zadel was in heel goede conditie en ging vanavond voor slechts 69 euro van de hand (tegenwoordig wordt al snel 125 euro neergeteld voor een Fongers gezondheidszadel in goede staat).

groet, Jos
Bijlagen
20210101_112903.jpg
20210101_112435.jpg
HogeBiLiefhebber
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2023, 18.44

Re: Fongers zadel vraag

Bericht door HogeBiLiefhebber »

jrietveld schreef: 3 mar 2024, 21.48 Zadelveren werden in elk geval vanaf de jaren 30 meegespoten in de kleur van de fiets, zie bijgaande foto van een FH-zadel uit 1930 in de Fongers kleur grijs-groen. Overigens zijn fietsen in kleur vrij zeldzaam en waren de veren van het Catawiki zadel volgens mij gewoon zwart. Dat zadel was in heel goede conditie en ging vanavond voor slechts 69 euro van de hand (tegenwoordig wordt al snel 125 euro neergeteld voor een Fongers gezondheidszadel in goede staat).

groet, Jos
Dat verklaart. Het lijkt er wel op dat het zadel dezelfde kleur heeft als jouw FH-zadel (grijs-groen). Ik had er niet meer voor over dan 60 euro. Er staat ook nog een mooi Fongers prijs catalogus op Catawiki. https://www.catawiki.com/nl/l/80851841- ... rdeel-1935. Nou nog de vraag: waar blijft de bijbehorende fiets?
Plaats reactie