Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door Sandra »

Op mijn Mustang Super Sport uit 1949 zit een lakdoek kettingkast, die behoorlijk slecht is. Ik wil een poging wagen deze wat op te knappen, maar weet niet goed hoe. De laklaag is deels afgebrokkeld, en er zitten wat scheuren in. Ik denk dat ik die zou kunnen repareren als ik er iets (wat?) aan de binnenkant tegenaan plak. Maar ik vrees dat de kettingkast het niet overleeft als ik 'm eraf haal. Of zou dat meevallen?
Valt hier nog eer aan te bepalen, heeft iemand tips?
kettingkast.jpg
kettingkast.jpg (141.07 KiB) 9447 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2525
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door Durabo88 »

Beste Sandra,

Klinkt misschien gek, maar mijn spijkerbroek was een paar dagen geleden stuk. Mijn moeder heeft die vervolgens met plakvliseline gerepareerd. Dit is materiaal dat je aan de binnenkant vaststrijkt met de strijkbout. Ik weet niet of dat ook bij kettingkasten kan, misschien een idee.
Ik ga het zelf in ieder geval met stukken linnen en bison kit doen. Jouw kettingkast heeft alleen het probleem dat de toplaklaag afbladdert. Dus echte ouderdom! Datzelfde heb ik met mijn Nederlandse leeuw fiets.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door asterduc »

Sandra,
laat me eerst zeggen dat ik geen jaren ervaring heb en niet over de wijsheid beschik om deze vraag van je te beantwoorden.

Wat ik ondertussen uit ervaring wel weet is dat:

- je best nooit aan een oude koude lakdoek kunt werken, dus het kettingdoek best goed warm maakt, daardoor gaat het niet scheuren en kan het veel vlotter bewerkt worden.

- er langs de binnenkant best iets rekbaar en zonder spanning kan opgelijmd worden. Dus geen stuk plastic met bvb contactlijm. Let je daar niet op dan kan de buitenkant van het lakdoek raar gaan vervormen of in blazen gaan trekken. Bij de volgende lakdoek reparatie ga ik stretchdoek proberen met een flexibele lijm (soort siliconen).

Tips van de 'echte' experts had ik eveneens graag vernomen.
Groeten
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door maartenB »

Ik maak ze met wasbenzine schoon aan de binnenzijde, als niet per se nodig: kast niet demonteren. En dan met Bison kit een stuk van een vergelijkbare mottige kettingkast er achter lijmen. Meestal valt het nauwelijks op. Zoals ik het zie op je foto moet dat wel kunnen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door asterduc »

de scheurtjes trek ik wel eerst dicht met van die hechtstrips (die gebruikt worden als je een open wond hebt). Werkt redelijk goed en je ziet ze niet door het lakdoek aftekenen omdat ze zo dun zijn.
Doordat ze steriel zijn zal je lakdoek ook minder kans hebben op infecties :lol:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/h ... directlink
Bijlagen
lakdoek reparatie.JPG
lakdoek reparatie.JPG (55.73 KiB) 9428 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door Sandra »

Fijn deze reacties, dank jullie wel!
Ik heb de kettingkast op de fiets laten zitten, en de veter deels opengemaakt. Dat moest sowieso al, omdat ik het achterwiel eruit wilde halen. Een andere oude kettingkast had ik niet meer liggen, maar wel een lap van een of ander zwart materiaal. Dat heb ik er met bisonkit aan de binnenkant tegenaan geplakt. Ziet er prima uit! Ik heb de grootste scheuren eerst dicht gemaakt met de door Ed geadviseeerde hechtstrips, maar dat had ik uiteindelijk beter niet kunnen doen. Hoewel het zwarte tape was, was de plakkant dat niet, dus ik zie nu toch wat witte stukjes. Maar goed, dat werk ik wel weer weg.

Zou ik nog wat kunnen doen met de buitenkant? Een nieuw laklaagje over de afgebrokkelde lak bijvoorbeeld? Of in ieder geval iets dat er voor zorgt dat er niet nog meer lak afbrokkelt?

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door maartenB »

Ik zou er niks opsmeren. Openklappen betekent snelle slijtage, ermee fietsen is toch weer beweging en langzame slijtage. Gewoon laten staan en er naar kijken is behoud. Helaas werkt het soms zo met antieke originele delen ...
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Hoe conserveer/restaureer ik een lakdoek kettingkast?

Bericht door asterduc »

Sandra schreef: Ik heb de grootste scheuren eerst dicht gemaakt met de door Ed geadviseeerde hechtstrips, maar dat had ik uiteindelijk beter niet kunnen doen. Hoewel het zwarte tape was, was de plakkant dat niet, dus ik zie nu toch wat witte stukjes. Maar goed, dat werk ik wel weer weg.
Sandra, het spijt me dat mijn advies niet goed heeft gewerkt. Op mijn kettingkast heb ik de scheuren echt volledig dicht getrokken en waren de strips dus niet meer zichtbaar. Ik kan me voorstellen dat indien ze open blijven staan, de strips enigszins zichtbaar zijn.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie