Bracket-as 116mm 68mm

Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door deraptor »

Ik ben een Batavus uit 1982 opnieuw aan het opbouwen en heb tot mijn grote plezier de zeldzamere variant van de Shimano Golden Arrow crankset op de kop kunnen tikken (de FC-S105, die is fluted i.p.v. glad en heeft daardoor een wat klassieker uiterlijk). Het begeleidende boekje en Velobase zeggen echter dat deze crankset een andere as-lengte nodig heeft voor een goede uitlijning. Namelijk voor de 68mm brackethuisbreedte een as met een lengte van 116 mm, en dan gelijkbenig dus 32-52-32mm. En dan ook nog een as met het schroefdraad er aan vast, dus je draait alleen een moer op de as. (Lengte van 116 mm is exclusief het schroefdraad).

Lang verhaal kort, zie foto hieronder. Heeft iemand zo'n as liggen? Mag Tange zijn, of Shimano of merkloos, als de lengte maar klopt.

Een versie zonder het schroefdraad heb ik wel liggen (Arabesque), maar nu ik eindelijk deze crankset heb gevonden wil ik niet zo'n quick release bout er in draaien oid.. :)
s-l1600.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door Durabo88 »

Ik heb onlangs dat type trapas ergens uit gesloopt, dus ben even voor je gaan kijken, maar helaas de as is 125 mm lang.
Succes met de zoektocht.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door deraptor »

Durabo88 schreef: 4 mar 2024, 21.10 Ik heb onlangs dat type trapas ergens uit gesloopt, dus ben even voor je gaan kijken, maar helaas de as is 125 mm lang.
Bedankt voor het kijken in ieder geval!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door marco verbaant »

Let op: er zijn twee soorten; JIS is Japans en ISO is Europees. ;)
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door tdebruin »

Same here, ik heb er een stuk of zes liggen maar die zijn allemaal langer (kortste is 119).

Je kan natuurlijk ook gewoon een moderne Sunrace oid bracketset met vaste kagers in draaien, maar ik snap dat een 'echte' trapas met losse kogels mooier is.

Succes met de zoektocht!
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 5 mar 2024, 20.34 Let op: er zijn twee soorten; JIS is Japans en ISO is Europees. ;)
3 soorten: deze trapas is van voor het JIS /ISO gebeuren ;). Maar wacht, in de assen met moertjes zijn er weer 2 soorten: 2 graden en 3 graden. Deze moet de standaard 2 graden zijn, maar Sugino Maxi's waren dacht ik 3 graden (nooit opgelet, altijd direct weggflikkerd ;) )
/Marten
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door Durabo88 »

Weggooien? Is het zo slecht dan?
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Bracket-as 116mm 68mm

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 5 mar 2024, 22.28 Weggooien? Is het zo slecht dan?
Crankstel met een dun alumnium aangeklonken buitenblad, binnenblad met rare steekcirkel. Beste eigenschap: goedkoop. Zaten op fietsen die wat moesten lljken ('spieloos crankstel !!' ) maar desondanks de satus van BSO*) nauwelijks ontstegen


*) Bicycle Shaped Object. Een BSO fiets (buitenschoolse opvang, Stint en zo) schijnt ook een categorie te zijn , maar dat komt 100% overeen
/Marten
Plaats reactie