Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
YoukNL
Berichten: 4
Lid geworden op: 5 mar 2024, 10.17

Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door YoukNL »

Hi allen!

Een tijdje terug heb ik een oude bakfiets met grote laadbak vlakke laadbak gekocht. Deze gaan wij komende zaterdag opknappen zodat we deze ook uit kunnen lenen. Mijn grootste zorg is de rem i.v.m. veiligheid. Ik ben enorm benieuwd naar jullie advies.

Het gaat om een bakfiets met grote vlakke laadbak, met een dun frame (dikte van een normale fiets). Hij heeft alleen een terugtraprem, wat me niet veilig lijkt voor het vervoeren van zware artikelen, bijvoorbeeld als je een stukje bergafwaarts moet.

Is het maken van een handrem eenvoudig en veilig zelf te doen? En wat zijn dingen waar ik op zou moeten letten?

Ik ben benieuwd naar jullie input!

PS: Foto's volgen zo snel mogelijk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dun frame klinkt niet als een echte oude bakfiets. Frames van oude bakfietsen zijn zeer zwaar uitgevoerd. Ook hoort daar een zware trommelrem op speciaal voor bakfietsen, geen terugtraprem. Zie:

Afbeelding

Niet alleen wordt die rem gebruikt om hem tot stilstand te brengen, maar ook om het wiel te blokkeren als hij geparkeerd is, zodat de bakfiets niet kan weg rollen.
YoukNL
Berichten: 4
Lid geworden op: 5 mar 2024, 10.17

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door YoukNL »

Hey Jeroen,

Klopt inderdaad dat deze bakfiets niet aan het typische plaatje van de oude bakfiets voldoet (en wellicht jonger is). De rem zoals op de foto die je heb geupload lijkt me de veiligste optie. Heeft er iemand ervaring mee hoe je zo'n rem veilig kan (laten) monteren als dit er nog niet op zit?
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door austral man »

Hoi,misschien dat een wiel van een oude bromfiets geschikt/aan te passen is?Wat is de wielmaat van het huidige wiel?

Hans
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door m-gineering »

YoukNL schreef: 5 mar 2024, 13.23 Hey Jeroen,

Klopt inderdaad dat deze bakfiets niet aan het typische plaatje van de oude bakfiets voldoet (en wellicht jonger is). De rem zoals op de foto die je heb geupload lijkt me de veiligste optie. Heeft er iemand ervaring mee hoe je zo'n rem veilig kan (laten) monteren als dit er nog niet op zit?
Die terugtraprem of iets anders kan nooit harder remmen dan het gewicht op het achterwiel en de wrijving op de weg toelaat. Voor serieuze belasting moeten dus de belaste wielen ook kunnen remmen.
/Marten
YoukNL
Berichten: 4
Lid geworden op: 5 mar 2024, 10.17

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door YoukNL »

Bij deze de foto’s
Bijlagen
63c4b9c1-6962-4520-98d2-7d1b313398c2.jpeg
ae7647c5-196a-4ff2-85ba-7695885bed72.jpeg
27c3ead9-fb8f-4f18-9811-5ce3822debe6.jpeg
YoukNL
Berichten: 4
Lid geworden op: 5 mar 2024, 10.17

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door YoukNL »

austral man schreef: 5 mar 2024, 13.30 Hoi,misschien dat een wiel van een oude bromfiets geschikt/aan te passen is?Wat is de wielmaat van het huidige wiel?

Hans
Ik heb foto’s geplaatst met de afmeting van het wiel. Zou je meer over deze optie willen vertellen?
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door tdebruin »

Beste YoukNL,
dit is zeker geen oud bakfiets, en zal zodoende weinig interesse wekken bij dit forum. Eerlijk gezegd, op basis van het weinige wat ik op deze foto's kan zien, lijkt dit een eigen baksel gemaakt van goedkope lage kwaliteit fietsframe en wat gewone staal, met een goedkope fietswiel er in. Ik zou er niet aan beginnen, en zo'n ding al helemaal niet gaan uitlenen aan anderen - maar goed, ieder zijn meuk natuurlijk.
Succes verder,
Mvg Anton.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Klopt. Er is of was een bouwer op marktplaats die moderne fietsen ombouwde tot bakfietsen, en ze aanbood als "vintage" bakfietsen. Dit is er een van. De fiets frames die hiervoor zijn gebruikt zijn er niet op berekend om als bakfiets gebruikt te worden, laat staan met nog vracht erin. Dan is het wachten tot er iets bezwijkt, potentieel met gevaarlijke gevolgen. Los van dat originele bakfietsen aanzienlijk sterker zijn gebouwd, ook zitten er verschillende beveiligingen op de verbindingen van de wielen, stuuras etc. die voorkomen dat die verbindingen loskomen als er een onderdeel losgaat of breekt.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oude bakfiets opknappen (terugtraprem)

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 6 mar 2024, 10.04 Klopt. Er is of was een bouwer op marktplaats die moderne fietsen ombouwde tot bakfietsen, en ze aanbood als "vintage" bakfietsen. Dit is er een van. De fiets frames die hiervoor zijn gebruikt zijn er niet op berekend om als bakfiets gebruikt te worden, laat staan met nog vracht erin. Dan is het wachten tot er iets bezwijkt, potentieel met gevaarlijke gevolgen. Los van dat originele bakfietsen aanzienlijk sterker zijn gebouwd, ook zitten er verschillende beveiligingen op de verbindingen van de wielen, stuuras etc. die voorkomen dat die verbindingen loskomen als er een onderdeel losgaat of breekt.
Gewoon Babboe op de bak kwasten, sorted ;)
/Marten
Plaats reactie