lastige spie

Voor alle off-topic zaken.
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

lastige spie

Bericht door Woldman »

Ooit las ik op dit forum een methode om een vastzittende crankspie los te krijgen: fiets plat op de werkbank en de spie in de bankschroef. Wel netjes middenin de bek stond er bij.
Zo gezegd zo gedaan. Dopje 14 over de kop van de spie en hup in de bankschroef. Draaien lukt bijna niet, oei oei, zwaar zwaar. Dan maar een een stukje verleng-pijp op de zwengel. En ja opeens …. ja! het gaat lichter.
Helaas, niet de spie maar de bankschroef heeft het opgegeven :o :shock: :x
Het ding was waarschijnlijk Chinese meuk van pisbakkenstaal maar toch een onaangename verrassing.

Dat werd dus boren, 6mm door en door geboord maar de crank zit nog net zo vast, 't is een raadsel, morgen verder en 9mm doorboren :?:
IMG_1437.jpeg
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: lastige spie

Bericht door Fongers1952 »

Woldman schreef: 13 mar 2024, 18.43 Ooit las ik op dit forum een methode om een vastzittende crankspie los te krijgen: fiets plat op de werkbank en de spie in de bankschroef. Wel netjes middenin de bek stond er bij.
Zo gezegd zo gedaan. Dopje 14 over de kop van de spie en hup in de bankschroef. Draaien lukt bijna niet, oei oei, zwaar zwaar. Dan maar een een stukje verleng-pijp op de zwengel. En ja opeens …. ja! het gaat lichter.
Helaas, niet de spie maar de bankschroef heeft het opgegeven :o :shock: :x
Het ding was waarschijnlijk Chinese meuk van pisbakkenstaal maar toch een onaangename verrassing.

Dat werd dus boren, 6mm door en door geboord maar de crank zit nog net zo vast, 't is een raadsel, morgen verder en 9mm doorboren :?:

IMG_1437.jpeg
Tja Chinees. Zo heb ik vorig jaar een paar binnenbanden met korte ventielen online besteld. Merk en alles ben ik vergeten maar ik zag wel made in China er op staan. En je raadt het al, eenmaal op de fiets gemonteerd liepen ze allebei vrij snel leeg. Een lek kon ik niet vinden. Uiteindelijk heb ik ze vervangen door andere binnenbanden die gelukkig wel op spanning blijven.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: lastige spie

Bericht door m-gineering »

Woldman schreef: 13 mar 2024, 18.43 Het ding was waarschijnlijk Chinese meuk van pisbakkenstaal maar toch een onaangename verrassing.
Ziet er uit als gietijzer. Een gesmede bankschroef zoals een Heuer Front doet niet zo kinderachtig
/Marten
Fredkorpel
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: lastige spie

Bericht door Fredkorpel »

Jan,
Er staan op marktplaats hele mooie en degelijke bankschroeven te koop. Ik heb vorig jaar een andere moeten kopen omdat de mijne (die ook van gietijzer was) van binnen gebroken was.
Succes met de spie!
Groeten, Fred
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: lastige spie

Bericht door Woldman »

Ja inderdaad gietijzer. Het breukvlak ziet er ook aardig bros uit.
Ik heb net voor €25 via Marktplaats een oude goede gekocht. Op fietsafstand dus die ga ik vrijdag ophalen.

Jan
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: lastige spie

Bericht door fietshobbyist »

Woldman schreef: 13 mar 2024, 18.43 fiets plat op de werkbank
bankschroef heeft het opgegeven
pisbakkenstaal
Kan. Denk erom: als de spie losschiet, is de klemming weg en valt de fiets. Ik werk zelf met een klein, los bankschroefje.
Wijlen Lidnr. 13, hier op het forum, meldde eens: een bankschroef is per definitie om te klemmen, niet om te persen.
Dat is de bijnaam van RVS 304, een RoestVastStaal-soort met een matige roestbestendigheid.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: lastige spie

Bericht door m-gineering »

fietshobbyist schreef: 14 mar 2024, 20.37 een bankschroef is per definitie om te klemmen, niet om te persen.
Klemmen of persen is wat mij betreft hetzelfde, en ik ben er niet voor de bankschroef, de bankschroef past zich maar aan. Ik heb mijn primaire bankschroef al ~40 jaar, en 40 jaar geleden was die al flink misbruikt. Kan die tegen;)
/Marten
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: lastige spie

Bericht door Durabo88 »

Bij mij staat een de oude middelgrote bankschroef van mijn vader, een Engelse. Helaas heb ik geen plek voor eentje extra, anders was ik voor de Hemklem van de Artillerie Inrichtingen, Hembrug Zaandam, gegaan.
Sportief fietsend!
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: lastige spie

Bericht door Beau-Velo »

Lang leven industriestad Eindhoven waar zo af en toe mooie oude zware oerdegelijke Zwitserse Gressel bankschroeven uit schuurtjes van oud Philips medewerkers komen. Daarmee had de bankschroef het gegarandeerd gewonnen.
Kocht er eentje van zo’n oude baas die maar bleef buurten (dat doen ze hier) aan de voordeur terwijl ik met die bankschroef in mijn handen stond! Toen wist gelijk dat ik zware kwaliteit had gekocht.

Groeten Martijn
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: lastige spie

Bericht door Beau-Velo »

m-gineering schreef: 14 mar 2024, 21.08
fietshobbyist schreef: 14 mar 2024, 20.37 een bankschroef is per definitie om te klemmen, niet om te persen.
Klemmen of persen is wat mij betreft hetzelfde, en ik ben er niet voor de bankschroef, de bankschroef past zich maar aan. Ik heb mijn primaire bankschroef al ~40 jaar, en 40 jaar geleden was die al flink misbruikt. Kan die tegen;)
Dat idee van plat op de bankschroef kwam volgens mij ook jou Marten!
Plaats reactie