Joco frame jaren 40 ?!

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door Cyclissimo »

Ik kocht dit frame op MP. Zo te zien een Joco en aan de hand van het framenummer van eind jaren 40. Hier ook staat er een L ingeslagen. Wat die tijd ook wel bevestigd, als luxe fiets.

Vraag is wel of het nu echt een racefiets is of een sportfiets. Toffe lugs, maar niet zo subtiel als de iets nieuwere ronde van europa die recent werd gepost...
Iets langer geleden alweer kwam een ander joco frame met dezelfde balhoofdlugs op het forum langs...

Helaas zijn de lugs in de catalogus van 48 niet herkenbaar
Bijlagen
Screenshot_20240320_222537_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240320_222534_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240320_222531_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240320_222528_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240320_222525_Marktplaats.jpg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door velofilie »

Ciao Cyclissimo,

Leuk frame, onlangs heb ik nog een set van deze EKLA lugs gekocht.
Deze zijn voor een damesframe; van de zomer bak ik er een freempje mee.

Groet, Wiel
Bijlagen
ekla41.jpg
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door Cyclissimo »

Ha wiel, wat leuk. Benieuwd hoe het resultaat wordt!



Ik heb vandaag de Joco eens beter bekeken. Het is toch wel echt een raceframe denk ik. Mooi licht en zadelpenmaat 27.2, dus heel waarschijnlijk Reynolds :)

Daarnaast heeft het mannetje in de liggende vork geen gaatje voor een spatbord en het gat in het mannetje van de staande vork is horizontaal. Bij de sportfietsen in de catalogus van 48 lijken die allemaal verticaal om het spatbord vast te zetten. Dus ik denk hem op te bouwen als racefiets...

De balhoofdcup die er nog inzat bleek van Gnutti. Nu de rest nog vinden ;) :lol:


Nu ben ik dus ook op zoek naar een geschikte vork.... Wat ik heb liggen is helaas te kort of te nieuw...
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco frame jaren 40

Bericht door Cyclissimo »

Weet iemand tot welk jaar er na de oorlog een L werd ingeslagen op luxe fietsen?

Ik probeer hem iets preciezer te dateren om de juiste afmontage te bepalen...

En wat opvallend is, is dat er ook geen gaatjes zijn voor een balhoofdplaatje. Ook iets wat je vaker ziet kort na de oorlog, bij gebrek aan messing. Al lag dat op sommige plekken voor het oprapen als kogelhulzen 😉
Heeft iemand dat eerder gezien bij Joco?
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door remurk »

Ik wil niet zeggen dat het geen Joco frame zou kúnnen zijn, maar ik zie geen reden waarom het wél een JOCO frame zou moeten zijn. Joco monteerde altijd metalen balhoofdplaatjes en het ontbreken van 2 gaatjes zou bij een JOCO heel ongebruikelijk zijn. Het ontbreken van een gaatje in het onderste mannetje wil niets zeggen want in vroeger tijden werden vaak spatborden gemonteerd met een clip op het mannetje in de achtervork; de achterpatten zijn trouwens wél voorzien van spatbord-oogjes zodat spatbordmontage mogelijk was.Een verticaal geboord gaatje in het bovenste mannetje kon bij montage van sommige remmen ook voorkomen. Het framenummer is ingeslagen op dezelfde plek als bij Joco, maar Joco deed dat een kwart slag gedraaid. Bij Joco heb ik nooit gezien dat er aan het nummer een letter werd toegevoegd, zoals bij oa bij Engelse fietsen wel het geval kan zijn. Kortom: een leuk klassiek frame, maar voor mij niet herkenbaar als een JOCO frame.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door Cyclissimo »

remurk schreef: 3 apr 2024, 19.42 Ik wil niet zeggen dat het geen Joco frame zou kúnnen zijn, maar ik zie geen reden waarom het wél een JOCO frame zou moeten zijn. Joco monteerde altijd metalen balhoofdplaatjes en het ontbreken van 2 gaatjes zou bij een JOCO heel ongebruikelijk zijn. Het ontbreken van een gaatje in het onderste mannetje wil niets zeggen want in vroeger tijden werden vaak spatborden gemonteerd met een clip op het mannetje in de achtervork; de achterpatten zijn trouwens wél voorzien van spatbord-oogjes zodat spatbordmontage mogelijk was.Een verticaal geboord gaatje in het bovenste mannetje kon bij montage van sommige remmen ook voorkomen. Het framenummer is ingeslagen op dezelfde plek als bij Joco, maar Joco deed dat een kwart slag gedraaid. Bij Joco heb ik nooit gezien dat er aan het nummer een letter werd toegevoegd, zoals bij oa bij Engelse fietsen wel het geval kan zijn. Kortom: een leuk klassiek frame, maar voor mij niet herkenbaar als een JOCO frame.
Ik ben toch wel redelijk overtuigd dat hij bij Joco vandaan komt. Ook de leeftijd met de framenummers van de andere bekende joco's klopt goed. En ook de afwerking vam de staande achtervork bij de zadellug.

Deze joco heeft de L ook:
http://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php ... d36f1ab08e

En deze een in dezelfde richting ingeslagen framenummer:
https://www.flickr.com/photos/41284201@ ... 128397961/

En deze heeft dezelfde balhoofdlugs
http://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php ... 08e#p46856

De L was na de oorlog verplicht om in te slaan bij Luxe fietsen, geen doorsnee stadsfiets dus. Gezien het een sport of racefiets is, mag je er vanuitgaan dat hij als Luxe werd gezien lijkt me. Als het een andere letter was geweest zou ik daardoor ook sterk aan de herkomst twijfelen.

Mijn vraag stelde ik precies om de reden dat het inderdaad erg ongebruikelijk zou zijn als hij geen balhoofdplaatje had. Maar ik heb dat bij meer merken gezien kort na de oorlog.

Patten hebben voor de oorlog in principe altijd spatbordoogjes. En nee, het bewijst niets dat er geen gaatje in het mannetje zit en de boring van het remgat horizontaal is, maar het is wel een indicatie. Als je uitgaat van spatborden wordt er meestal verticaal geboord.
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door remurk »

Veel plezier met je Joco
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door theodorus »

Over geschilderde Frames zonder gaatjes voor een balhoofd plaatje, een letter L verplicht als toevoeging aan het framenummer na de oorlog
of de toevoeging L staat voor luxe.
Een Joco balhoofdplaatje met popnagels op het frame gemonteerd.
Mijn idee is de spreuk " De wens is de vader van de gedachten,,
Misschien willen allemaal te graag dat we een echte Joco in de verzameling hebben ;)
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door Durabo88 »

Welk merk het ook moge zijn, de lugs zijn erg interessant vormgegeven. Dat er geen gaatjes voor een balhoofdplaatje zijn, sluit ook heeeel veel merken weer uit. Dus ja welke merken blijven er over, die alleen een merktransfer gebruikten? Succes!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Joco frame jaren 40 ?!

Bericht door velofilie »

Deze lugs hebben een lange pin in het midden.
De framebouwer heeft deze er afgeknipt.
Mogelijk om ruimte te maken voor het niet aanwezige balhoofdplaatje.
ekla7.jpg
ekla7.jpg (67.27 KiB) 316 keer bekeken
groet, Wiel
Plaats reactie