JABO racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: JABO racefiets

Bericht door Loco-Motief »

En de laatste
Bijlagen
Jabo 12.jpg
Jabo 11.jpg
Jabo 10.jpg
Jabo 9.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

1144 moet dus van later zijn, indien (e n zo lijkt het) een opvolgende reeks. De opvallende kleurencombi heb ik al eens vaker gezien, van Evert van de Beek. :D De vorkkroon bij die van Loco-Motief is er een Ekla-D. Niet gebruikelijk op een Jabo. Maar veel framebouwers gebruikten vaak wat er in het schap lag.... :D
Bijlagen
jabo evert vd beek.jpg
jabo evert vd beek.jpg (131.71 KiB) 305 keer bekeken
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: JABO racefiets

Bericht door Loco-Motief »

marco verbaant schreef: 6 mar 2024, 18.20 1144 moet dus van later zijn, indien (e n zo lijkt het) een opvolgende reeks. De opvallende kleurencombi heb ik al eens vaker gezien, van Evert van de Beek. :D De vorkkroon bij die van Loco-Motief is er een Ekla-D. Niet gebruikelijk op een Jabo. Maar veel framebouwers gebruikten vaak wat er in het schap lag.... :D
Klopt Marco.
Dateren blijft lastig.
Ik heb een locomotief uit begin 60 staan daar zijn gedeeltelijk de zelfde Lugs in verwerkt als in de roze Jabo van mij.
Op de foto’s kan ik het niet goed zien TonTon!
Maar zijn bij jou de zelfde Lugs gebruikt.
Omdat de nummers redelijk bij elkaar liggen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

Loco-Motief schreef: 6 mar 2024, 18.35 Klopt Marco.
Dateren blijft lastig.
Ik heb een locomotief uit begin 60 staan daar zijn gedeeltelijk de zelfde Lugs in verwerkt als in de roze Jabo van mij.
Op de foto’s kan ik het niet goed zien TonTon!
Maar zijn bij jou de zelfde Lugs gebruikt.
Omdat de nummers redelijk bij elkaar liggen.
Behoudens dan de vorkkroon, die is op mijn Jabo (e.v.a.) geen Ekla-D. Bertus Slesker (Locomotief-later Gazelle) gebruikte vooral in zijn Amsterdamse periode deze vorkkroon wel. En twee verschillende typen lugs, voor en achter verschillende types Nervex
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Loco-Motief schreef: 6 mar 2024, 18.35
marco verbaant schreef: 6 mar 2024, 18.20 1144 moet dus van later zijn, indien (e n zo lijkt het) een opvolgende reeks. De opvallende kleurencombi heb ik al eens vaker gezien, van Evert van de Beek. :D De vorkkroon bij die van Loco-Motief is er een Ekla-D. Niet gebruikelijk op een Jabo. Maar veel framebouwers gebruikten vaak wat er in het schap lag.... :D
Klopt Marco.
Dateren blijft lastig.
Ik heb een locomotief uit begin 60 staan daar zijn gedeeltelijk de zelfde Lugs in verwerkt als in de roze Jabo van mij.
Op de foto’s kan ik het niet goed zien TonTon!
Maar zijn bij jou de zelfde Lugs gebruikt.
Omdat de nummers redelijk bij elkaar liggen.

Ik zal na mijn vakantie wel foto’s maken, zowel van de rode als de paarse JABO die ik heb👍
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

Ton-Ton.... het is mij niet altijd meteen duidelijk wie je nou citeert... :o
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: JABO racefiets

Bericht door Cyclissimo »

Durabo88 schreef: 2 mar 2024, 17.45 Interessant, misschien een idee om samen met andere liefhebbers eens de koppen bij elkaar te steken om de fietsen die gedateerd kunnen worden in een tabel op te nemen. Dateren kan dan aan de hand van een aantal originele onderdelen zoals bijvoorbeeld een Titan stuur(pen).

Ik begrijp hieruit dat er een oplopende nummering is.
Interessant ja, die mooi oplopende nummering.
Wat te denken van een bontekoe frame, op dezelfde plek genummerd met 414. De fiets is adhv de onderdelen rond 1960 te dateren. Dat past precies in deze reeks!
Wellicht zijn de geruchten dat jasper bouma ook frames voor bontekoe bouwde dus waar en zijn er zo nog meer frames buiten Jabo die de reeks kunnen aanvullen (ik ken ook nog een 421 uit 1960).
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: JABO racefiets

Bericht door non-fixie »

Fragment uit een interview van Fred van Slogteren met Jasper Bouma uit 2004:

Mijn eerste klant was Jan de Reus uit Halfweg. Ik leverde frames aan hem, gelakt en al. En dan plakte Jan zijn merknaam er op. Ik bouwde voor iedereen in het hele land: Gerrit Bontekoe, Wout Verhoeven, Willem Buitendijk, noem maar op. En ik had natuurlijk mijn eigen Jabo fietsen. Dat was mijn eigen merk. Ik heb ook nog voor Pellenaars gebouwd toen hij die Televizier-ploeg had. Die reden op Batavus-fietsen die door mij werden gebouwd.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 24 mar 2024, 13.02 Fragment uit een interview van Fred van Slogteren met Jasper Bouma uit 2004:

Mijn eerste klant was Jan de Reus uit Halfweg. Ik leverde frames aan hem, gelakt en al. En dan plakte Jan zijn merknaam er op. Ik bouwde voor iedereen in het hele land: Gerrit Bontekoe, Wout Verhoeven, Willem Buitendijk, noem maar op. En ik had natuurlijk mijn eigen Jabo fietsen. Dat was mijn eigen merk. Ik heb ook nog voor Pellenaars gebouwd toen hij die Televizier-ploeg had. Die reden op Batavus-fietsen die door mij werden gebouwd.
Interessant verhaal. Waar staat het volledige artikel te lezen?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: JABO racefiets

Bericht door non-fixie »

TonTon schreef: 24 mar 2024, 13.41 Interessant verhaal. Waar staat het volledige artikel te lezen?
Het stond ooit op wielersport.slogblog.nl, maar die site is (helaas) al weer een paar jaar niet meer openbaar. Wellicht is er via de Wayback Machine nog wat van te vinden, of is het ergens in druk verschenen?
Plaats reactie