Mercier en M.Yvars randonneurs

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door TonTon »

Op de beurs in Nieuw Vennep bij een vriendelijke verkoper een mooie oude randonneur van Franse afkomst. Hoewel ik eigenlijk alleen Nederlands verzamel, liet ik mij gelukkig verleiden en ben er blij mee. Mij is door een andere fietsliefhebber verteld dat M.Yvars geen fabrikant was maar een groothandel. Weet iemand van welk jaar (bij benadering) deze fiets is? Daarnaast zoek ik een ander achterlicht, want bij deze is de reflector kapot. Ander glas zou ook mooi zijn. Deze lichten zijn klaarblijkelijk ook door andere fabrikanten gebruikt, want na deze Franse aankoop kon ik weer de verleiding niet weerstaan, toen een mooie blauwe Mercier voor slechts 28 euro werd aangeboden in Volendam. Op de oude sticker staat nog de naan van de Volendamse fietsenmaker, dus het is ook een beetje Nederlands haha. Op deze fiets zit ook zo’n achterlicht, maar die moet ook vervangen/gerepareerd worden. Wat mij ook opviel is dat er een oud stickertje op de fiets is met daarop “rijwelfabriek Joco”. Heeft Joco dus ook andere merken verkocht als groothandel of zo? Bijgaand wat foto’s. Wie weet iets meer?
Bijlagen
image7.jpeg
image6.jpeg
image5.jpeg
image4.jpeg
image3.jpeg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door marco verbaant »

Joco is tijdenlang importeur geweest van Mercier.
Afbeelding
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 23 mar 2024, 11.20 Joco is tijdenlang importeur geweest van Mercier.
Afbeelding
Ah kijk Marco, dat zal de verklaring zijn👌Bedankt
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door wvdaan »

Zullen fietsjes uit de jaren '70 zijn. De Mercier heeft wel een' kek' kleurtje :D
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door TonTon »

wvdaan schreef: 23 mar 2024, 12.37 Zullen fietsjes uit de jaren '70 zijn. De Mercier heeft wel een' kek' kleurtje :D
Ja ik werd eerlijk gezegd ook aangetrokken tot die kleur. Ik heb wel wat met kleur😎
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door Cyclissimo »

Leuke fietsjes. Dat genre kom je veel tegen op Franse rommelmarkten :)

Ik heb nog een leren Mercier zadel liggen. Zou hem mooi afmaken. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door TonTon »

Cyclissimo schreef: 24 mar 2024, 21.14 Leuke fietsjes. Dat genre kom je veel tegen op Franse rommelmarkten :)

Ik heb nog een leren Mercier zadel liggen. Zou hem mooi afmaken. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.
Ja op zulke markten kun je ze zeker vinden en ze stralen echt zo’n “het goede Franse leven op het platteland gevoel” uit. Ik heb eventueel wel interesse in dat zadel, kun je een foto mailen met een prijs? Mag ook in een privebericht. Alvast bedankt, Ton
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door Bandenplakker »

Het achterlicht is een Soubitez. Die werd door veel fabrikanten gebruikt, in ieder geval door Peugeot.

Dirk
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door TonTon »

Bandenplakker schreef: 25 mar 2024, 11.56 Het achterlicht is een Soubitez. Die werd door veel fabrikanten gebruikt, in ieder geval door Peugeot.

Dirk
Ha bedankt Dirk, dan weet ik waarnaar ik op zoek moet gaan👍
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Mercier en M.Yvars randonneurs

Bericht door Cyclissimo »

TonTon schreef: 25 mar 2024, 10.34 Ja op zulke markten kun je ze zeker vinden en ze stralen echt zo’n “het goede Franse leven op het platteland gevoel” uit. Ik heb eventueel wel interesse in dat zadel, kun je een foto mailen met een prijs? Mag ook in een privebericht. Alvast bedankt, Ton
Ik post de foto's hier even. Gaat niet via een PB op de een of andere manier...
Bijlagen
20240326_144818.jpg
20240326_144812.jpg
20240326_144812.jpg (183.46 KiB) 386 keer bekeken
20240326_144825.jpg
Plaats reactie