hoe fietsen we?

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Woldman
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

hoe fietsen we?

Bericht door Woldman »

Ik zag een leuk item op nu.nl.
Voor velen misschien gesneden koek maar toch leuk om het uitgelegd te zien.
Zouden Von Drais en Michaux dit bevroed hebben of deden die maar wat? Trial and error (en weer een paar blauwe plekken).

Vriendelijke groet,
Jan

https://www.nu.nl/307050/video/waarom-v ... fiets.html
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 685
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: hoe fietsen we?

Bericht door wimjansen »

Toen ik, best lang geleden, leerde fietsen kreeg ik ook blauwe plekken. Maar dat ter zijde. Vooral interessant is fietsen met losse handen. Daar zit behalve veel mechanica en andere natuurkunde, ook nog een stuk ervaring, lichaams bewustzijn en "grove motoriek" achter.
DCR gaat nooit verloren....
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: hoe fietsen we?

Bericht door Beau-Velo »

Dat is inderdaad een leuk stukje.
In mijn dagelijks werk ben ik bezig met mensen in een rolstoel zo goed mogelijk in balans te laten zitten. Comfortabel maar ook om zeczo licht mogelijk laten te verplaatsen dezelfde doe ik ook met driewielfietsen. Dat heeft me tot een zithouding freak gemaakt. Je zou eens op moeten letten hoe mensen op een fiets zitten? Slecht afgesteld of met zo’n ga zelf aan de slag verstelbare stuurpen. In dit filmpje zien we de hoofdpersoon zelf op een laag afgesteld zadel zijn balans proberen te vinden.
Dat lukt niet zo goed omdat hij zijn benen niet volledig onder controle heeft. Dus met een goed afgestelde fiets met harde banden! (Dat waren ze ook effe vergeten) rij je veel meer in balans. En volgens mij moet je er verder niet te veel bij nadenken als we dit kunstje uitvoeren anders kan het wel eens knap gevaarlijk worden dat fietsen.
Ik heb eens een van Frans commentaar voorzien filmpje gezien opgenomen in Utrecht jaren 70 waarbij de verslaggever met verbazing spreekt over hoe wij Nederlanders op onze fietsen door het verkeer heen laveren zonder te vallen of al te veel ongelukken te maken met bagage of een passagier. Fietsen is een kunstje waar wij Nederlanders erg goed in zijn!
En het is nog leuk ook!

Groeten Martijn
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 643
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: hoe fietsen we?

Bericht door marco verbaant »

Als fervent liefhebber en voormalig wielrenner heb ik in die (laatstgenoemde) tijd regelmatig het asfalt van dichtbij bestudeerd. Er is geen enkele wielrenner die niet eens gevallen is. Fietsen, je leert het met het spreekwoordelijke vallen en opstaan. Frappant is dat ik er nog maar pas vorig jaar achter kwam dat ik sinds mijn herseninfarct van 2010 niet meer met losse handen kan fietsen. Maar... als dat het ergste is... :D
Woldman
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: hoe fietsen we?

Bericht door Woldman »

Dag Martijn,

De zit op de fiets is inderdaad heel belangrijk.

Hier in Amsterdam fietsen heel veel toeristen. Ik begrijp niet waarom want meestal hebben ze een zeer gespannen blik in de ogen. Komt vooral omdat ze bijna zonder uitzondering het zadel veel te laag hebben afgesteld. Kan je lekker veilig met beide voeten plat op de grond :D . Maar een beetje stabiel en op normale snelheid fietsen is zo goed als onmogelijk. En de flitsende Amsterdamse fietsers vliegen ze om de oren.
Ik denk dan: lever die fiets in en ga lekker relaxed een joint roken :lol:

Groet,
Jan
m-gineering
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: hoe fietsen we?

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 2 apr 2024, 20.33 Je zou eens op moeten letten hoe mensen op een fiets zitten? Slecht afgesteld of met zo’n ga zelf aan de slag verstelbare stuurpen.
de juiste afstelling is de fiets op het vutrek achter de auto zetten, en het stuur zo afstellen dat het minimaal 10cm boven het dak van de auto uitsteekt. Meer is uiteraard nog beter ;)

. Fietsen is een kunstje waar wij Nederlanders erg goed in zijn!
En het is nog leuk ook!

Groeten Martijn
De meeste Nederlanders komen aardig vooruit, maar remmen, balans op de fiets, een fatsoenlijke bocht sturen ed valt vaak tegen
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 665
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: hoe fietsen we?

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 3 apr 2024, 14.59 De meeste Nederlanders komen aardig vooruit, maar remmen, balans op de fiets, een fatsoenlijke bocht sturen ed valt vaak tegen
Zolang ze op de fiets zitten valt het nogal mee, maar ik ben laatst hier op de dijk bijna van mijn fiets af gereden door een fietser in een auto. Wilde rechtsaf, keek naar rechts, maar stuurde gewoontegetrouw eerst even naar links. En daar reed ik. F**k! :shock:
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: hoe fietsen we?

Bericht door Beau-Velo »

Balans houden in de auto is ook een hele uitdaging!
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: hoe fietsen we?

Bericht door fietshobbyist »

wimjansen schreef: 2 apr 2024, 18.58 fietsen met losse handen. Daar zit behalve veel mechanica en andere natuurkunde, ook nog een stuk ervaring, lichaams bewustzijn en "grove motoriek" achter.
Het ligt er mijn inziens vooral aan op welke fiets je zit. Op een Batavus Favoriet, een zwarte toerfiets uit 1968, die ik moest 'afstaan' aan de buurman, ging dat fantastisch. Hoe dat kwam, is voer voor techneuten*, maar in de tijd dat ik dagelijks twee keer ongeveer dezelfde rit maakte van ongeveer 1 kilometer, lukte het me één keer om die geheel met losse handen af te leggen. Daarbij moest ik een oprit af, straatje in en uit, een hoofdstraat oversteken en daar met een verkeersdrempel weer rechts vanaf. Je kunt met die Batavus zelfs heel strak met losse handen door een bocht sturen, op 10 centimeter nauwkeurig waar je hem wilt hebben en dat is wel verbazend. Alleen het laatste bochtje, dat ik daarvoor al diverse keren geprobeerd had, lukte ook die keer niet en dat was: met een wijde boog rechtsaf het tuinpoortje van 90 centimeter breed binnen fietsen ... Waarschijnlijk omdat die bocht net iets te scherp is en vermoedelijk ook door de verandering van het camber - de bolling - van het wegdek.

*De sprong en de naloop van de voorvork hebben er onder andere mee te maken.

Groet,
Werner
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: hoe fietsen we?

Bericht door Fotomaan »

Ik vond een leuke aanvulling op het onderwerp.
https://www.bikefeeling.nl/techniek-fie ... -de-fiets/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie