Joco Ronde van Nederland jaren 50

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Liselot
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 apr 2024, 19.40

Re: Joco Ronde van Nederland jaren 50

Bericht door Liselot »

Wat een prachtige fiets!
Durabo88
Berichten: 2554
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Nederland jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Liselot,

Dankjewel. Hij is inmiddels gedemonteerd en wacht op onderdelen (schakelset).
Sportief fietsend!
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco Ronde van Nederland jaren 50

Bericht door Cyclissimo »

Durabo88 schreef: 19 apr 2024, 17.18 Ja en volgens mij is de Huret van staal en de Simplex van aluminium
Klopt ja. Alhoewel het volgens mij allebei vrij vrij minderwaardige legeringen zijn. Ze roesten allebei op een vreemde manier... de simplex bijna alsof het zink is en de huret alsof hij van verchroomd pisbakkenijzer is :lol:

Wat zoek je qua schakelset? Heb nog wel wat liggen op dat gebied.

En voor het grote vraagteken omtrent joco framenummers ben ik wel benieuwd wat het framenummer is van deze. Gezien hij goed te dateren blijkt kan dat een waardevolle toevoeging zijn :)
Durabo88
Berichten: 2554
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Nederland jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Het framenummer is 67093, met enige twijfel over het eerste cijfer, daar er roest zit en het getal niet diep is ingeslagen. Dus het zou heel misschien ook een 8 kunnen zijn.
Ik heb een schakelset op Ebay gewonnen voor 'slechts' het startbod. Gelukkig bood niemand mee. Dus de prijs viel mee.
Dat Huret pisbakken ijzer zou zijn, daar ben ik het niet mee eens. En de Huret Allvit is dusdanig mooi ontworpen dat hij niet alleen naar links en rechts beweegt, maar de kooi gaat ook met de tandwielen mee van boven naar onderen.
Sportief fietsend!
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco Ronde van Nederland jaren 50

Bericht door Cyclissimo »

Durabo88 schreef: 27 apr 2024, 19.36 Het framenummer is 67093.
Dat Huret pisbakken ijzer zou zijn, daar ben ik het niet mee eens. En de Huret Allvit is dusdanig mooi ontworpen dat hij niet alleen naar links en rechts beweegt, maar de kooi gaat ook met de tandwielen mee van boven naar onderen.
Dank je. Dat matcht mooi met de ander uit 57.

Ik bedoelde overigens niet de derailleur, dat huis is wel staal lijkt me, alleen de shifters verweren vaak slecht.
Verder een geweldig merk huret. Altijd heel originele oplossingen. Zoals de meeste Franse ingenieurskunsten eigenlijk. Jammer dat het in de jaren 70-80 steeds minder werd van kwaliteit. (vroege allvit derailleurs hebben volgens mij zelfs bronzen armpjes in het binnenwerk, latere hebben wel vrij zachte armpjes vind ik, verbuigen best snel zodat de derailleur raar gaat doen)
Durabo88
Berichten: 2554
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco Ronde van Nederland jaren 50

Bericht door Durabo88 »

De Huret budgetderailleur was vooral de Svelto. Heel eenvoudig paralellogram, die nauwelijks in de hoogte met de tandwielen mee kan bewegen. Alle innovaties op derailleurgebied staan uitvoerige beschreven in de verschillende drukken van The Dancing Chain van Berto. Wel een beetje eenzijdig, omdat de ontwikkelingen van tandwielen en crankstellen niet wordt meegenomen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie