Singer, overgangsmodel van rond 1898

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Ik zet de fietsen in de auto,tot morgen,

Groetjes Hans
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door Floris91 »

Prachtige fiets Maarten! in dat geval neem ik mijn Humber mee uit 1898 :D
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

SINGER Meeting A.l.v.Soest,

Groetjes Hans
Bijlagen
C1A2213D-9108-4149-98DE-FFC2410E9C52.jpeg
2DB2922B-334F-4E89-9996-F0A70B796A26.jpeg
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door Loopt spaak »

Pracht exemplaren.
Maarten Waarlé
Berichten: 2359
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , en leuk dat zo ver gekomen was gisteren. Met dank aan Maarten voor het idee.
Fijn ook om de gelegenheid te hebben gehad om de cranks op te meten. Dat is bij de herenfiets echt nog aan de orde om dat te veranderen.
De pedaal klemmen zijn heel kenmerkend voor de periode. Anders en duidelijker werkend dan de spieën die Fongers toepaste in die jaren.
P1020199.jpg
P1020194.jpg
Beide pedalen hebben rechtse draad wat wel logisch is omdat de klemming volledig zorgt voor het niet loslopen van de cranks.
De pedalen zoals op de Singer van Hans heb ik nog liggen. Ooit eens gekregen van een Engelse kennis.
P1020212.jpg
Het zijn incomplete dames modellen maar de tussenbuisjes zijn los en prima in langere versie te maken. De assen voor de rubbers zijn wel te verlengen.
De pedaalassen waren er al niet meer bij.
Kortom , met wat werk zijn er straks twee prima Singer herenpedalen uit het stof herrezen.
Wat aardig is aan de Singer fietsen zijn de conusfixatie met gaatjes/schroefje of kantelen/ kammetjes systeem.
P1020200.jpg
Eigenlijk een oeroude safety techniek met duidelijke stapsgewijze afstel mogelijkheid.
Ik had het met Jos nog even over de grootte van het bedrijf Singer. Van safety`s en hoge bi`s zijn vrij veel fietsen overgebleven en samen met Hillman en CMC hadden ze de grootste framenummer combinaties. Een groot bedrijf dus maar van Singer uit de periode na 1892 of daaromtrent zijn best weinig fietsen overgebleven. Zeker 20e eeuwse Singers zijn moeilijk te vinden. Waarschijnlijk zakte de verkoop in elkaar in die periode. Ik wil dat nog eens vergelijken met de 1910 damesfiets die ik heb. Hoeveel fietsen zitten er tussen de herenfiets van 1898 en deze damesfiets.
In 1908 liep het bedrijf op de klippen en kwam er in de loop van 1909 een herstart. mogelijk was de souplesse er na de safety periode een beetje uit bij Singer. Werden ze een beetje ouderwets. Wie zal het zeggen. De herenfiets blinkt qua lager constructie in ieder geval niet uit in moderniteit.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2359
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb nog eens gekeken naar de framenummer opbouw in het eerste decennium en kom op een gemiddelde van 9000 Singers per jaar.
Dat is plm. driemaal zo veel als Fongers kon produceren in die jaren maar dat is naturlijk geen vergelijk. De UK (plus koloniën) waren vele malen groter dan Nederland.
Raleigh produceerde in die eerste 10 jaar 22.000 fietsen in een jaar. Met groeiende cijfers.
Premier, ook een grote firma in de hoge bi tijd maakte in die periode gemiddeld 13000 fietsen per jaar. Rudge kwam met nog grotere sprongen in de framenummers.
Met andere woorden , de aanvankelijk grote firma Singer was begin 20e eeuw al lang niet meer de grootste. Zal dus mogelijk ook haar weerslag hebben op het aantal overgebleven Singers uit die periode rond en na 1900.

Afgelopen maandag nog wat geëxperimenteerd met zadels die ik van Maarten B heb geleend .
P1020214.jpg
P1020217.jpg
P1020220.jpg
En de banden eens opgepompt wat tot mijn verbazing nog lukte ook.
Tot er later in de avond een luide knal volgde.
P1020233.jpg
Het canvas bleek te zeer vergaan om de druk van de binnenband te kunnen weerstaan.
Gelukkig was er nog zo`n 622 band met redelijke ballon hier op voorraad.
P1020243.jpg
Die ligt er nu om en bij gelegenheid ook maar de vooras schoongemaakt en van vet voorzien.
Typisch safety systeem , dat vierkant op de as om het afstellen te vergemakkelijken.
P1020236.jpg
P1020237.jpg
Zit vast op de as en de andere kant is de afstel conus.
Gelukkig nog in goede staat qua lagerwerk.

Groeten,
Maarten
veenofiets
Berichten: 356
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door veenofiets »

Mooi spul!

Freek
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Al goed bezig met de Singer , zie dat het stuur gerepareerd of vervangen is en de zadels die ik zondag zag zijn ook wel mooi erop ,succes met het weer in gang brengen van de fiets,

Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2359
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Hans,
Ik heb het handvat er los opgestoken. De buis komt net tot en met de laatste bocht. Vandaar dat dat handvat er op kan.
Maar eronder zit nog geen staal.
Gaat helemaal goed komen. Dit is zo`n restauratie waarbij ik delen van de fiets per gelegenheid kan aanpakken zonder dat heel de fiets uit elkaar moet. Het uiterlijk zal in dit geval ook grotendeels intact blijven. Niet te veel lak of nikkel.
De fiets leent zich er voor. Dat is niet altijd het geval maar hier bij deze wel.

Groetjes,
Maarten
Plaats reactie